• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-04 16:52:28 följande:
    Jodå, skillnaden är at jag försöker se helheten och inte bara snöa in mig på våran lilla plutt
    Helheten? Tack för det! Det är nämligen just det du inte ser. Du tittar på två månader, när det kan hända vad som helst under resten av pandemin. Du tittar på antal döda på dessa två månader utan att tänka på hur mycket alla kommer att påverkas av krisen. 
  • Anonym (.)
    Anonym (sant) skrev 2020-05-04 16:32:38 följande:

Det är då man inför generös testning, smittspårning och karantän av sjuka människor.

Det var ju så vi började i Sverige, vilket snabbt spårade ur pga att Corona är såpass smittsamt.
  • Anonym (.)
    Anonym (man) skrev 2020-05-04 16:46:34 följande:

Masstestning visade sig vara ganska avgörande i tex Korea.

Eller är det bättre att bara låta folk smitta varandra hejdlöst och totalt skita i hur många som är smittade i verkligheten och bara utgå efter gissningar efter hur många som söker vård?

Tyvärr är det uppskattningsvis 30% av de som läggs in på iva som har typiska symtom, typisk bild på röntgen men negativt test. Man kan behöva testa både två och tre gånger för att det skall bli positivt.
  • AndreaBD
    Anonym (Jacaranda) skrev 2020-05-04 17:16:36 följande:
    Det har rätt länge funnits ett uttalat mål att  alla, inklusive vikarier  som jobbar i hemtjänsten, ska ha undersköterskekompetens , vilket man ju får av  gymnasiets omvårdnadsprogram eller motsvarande inom vuxenutbildningen. Jag tvivlar starkt på att det målet någonsin kommer att uppnås och nu känns det längre bort än någonsin.

De som har en vårdutbildning som ger undersköterskekompetens har oftast möjlighet att få jobb på andra ställen, som på ålderdomshem, demensboenden, sjukhus, LSS-boenden, kommunpsykiatri och i liten utsträckning behandlingshem, om man valt psykiatriinriktning och vårdcentral om man valt akutsjukvård som inriktning.

Och väldigt väldigt många som har den möjligheten tar den möjligheten. Jag gick själv omvårdnadsprogrammet för länge, länge sedan och minns hur i stort sett  alla gamla  skolkamrater som började i hemtjänsten lämnade hemtjänsten så fort de fick chansen till ett bättre vårdjobb. Och idag är nog arbetsvillkoren i hemtjänsten ännu mycket värre än vad de var på den tiden.
    Precis. Även jag jobbade inte längre än nödvändigt i hemtjänsten, även som deltids-jobb bredvid studierna, mest helger och lov. Då fortsatte jag också till LSS-boenden och att jobba som personlig assistent. Men för så där 10 år sedan gjorde jag en sommar i hemtjänsten. En förbättring var dock att de hade bil numera. Men det beror nog också på hur stort område det är. 
  • FDFMGA
    Anonym (Attanpattan) skrev 2020-05-04 17:47:26 följande:
    Jag vet inte hur det funkar i din kommun men på den tiden jag jobbade som timmis blev man inbokad typ ett pass i taget med kort varsel. De som tackade nej till erbjudna pass åkte ned längta ned i systemet och fick inga nya jobb. Blev man sjuk blev man också utan sjukpenning eftersom man inte kan tacka ja till arbetspass när man är sjuk. En igel kan ju räkna ut att folk utan sjukersättning och med risk för att bli av med sitt jobb kommer att fortsätta gå till jobbet med sjukdom.
    Inte heller SKR, Sveriges Kommuner och Regioner känner till sants sanningar.

Men det är ju bra att man försöker komma tillrätta med en del av de problem som innebär att äldrevården inte fungerar.

Tyvärr blir det lätt så i den här sortens trådar att sanningen är är något man anpassar till den egna åsikten.
    "Sveriges Kommuner och Regioner, SKR, har rekommenderat kommunerna att inte anställa timvikarier dag för dag, utan att anställa under längre perioder nu under coronakrisen.
    Rekommendationen gäller dels för att säkra bemanningen, dels för att även vikarierna ska kunna stanna hemma med ersättning om de får symtom."

• AndreaBD
    Anonym (haha) skrev 2020-05-04 16:30:43 följande:
    Har du blivit av med jobbet? Du skriver ju här dagarna och kvällarna i ända?
    Nej, inte alls. Jag skriver däremot snabbt. Dessutom är det ganska lugnt just nu. 
  • Kermit1561
    Anonym (man) skrev 2020-05-04 16:30:25 följande:

Jämför hur många döda dålig ekonomi orsakat i norden de senaste 50 åren med antal döda som corona orsakat under 2 månader. Ser du något exempel på taskig ekonomi som orsakat 2500 människors död på 2 månader? Om inte så inser du kanske vilken urlöjligt argument det där är....

Men Corona förväntas pågå 1-2 år, dålig ekonomi pågår i 5-10, eller ibland mer. Det är det totala antalet döda som är intressant. Inte hur det såg ut en viss månad...
  • AndreaBD
    Anonym (.) skrev 2020-05-04 17:54:57 följande:
    Tyvärr är det uppskattningsvis 30% av de som läggs in på iva som har typiska symtom, typisk bild på röntgen men negativt test. Man kan behöva testa både två och tre gånger för att det skall bli positivt.
    Ahhh... det är ju illa. Om man inte kan lita på testen. 

Just det... det var ju det som Tegnell sa, varför man inte ville masstesta - för att det visar negativt ibland när det inte är så. Fast jag är inte helt säker om det gällde det här testet eller antikroppstestet (den visar då felaktigt positivt). 
  • Anonym (sant)
    FDFMGA skrev 2020-05-04 17:23:03 följande:
    Anonym (sant) skrev 2020-05-04 16:14:34 följande:
    Vad gör du själv för att stoppa världssvälten?

Åh, jag läser dina analyser med glädje.

Och nu har du ju fått en uppgift också, att tala om för timvikarierna och deras arbetsgivare hur det förhåller sig.

Lycka till!

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7465773
    Jag har rätt. Jag har både jobbat som personalbokare och som timvikarie. har även varit sjukskriven vid timanställning.

Den där länken handlar inte ens om vilka regler som gäller för sjukskrivning, hitta någon som bevisar att jag har fel istället.
  • Kermit1561
    Anonym (sant) skrev 2020-05-04 16:52:03 följande:

Lockdown handlar om en månad eller någon vecka till. De som befinner sig längst ner i samhället offras i mycket högre grad just nu, härbärgen stängs pga smittrisk, hur ska du utföra egenvård vid sjukdom i covid i gatumiljö? Till exempel.

Dessutom stod det i det där interna brevet att missbrukare inte får iva-vård.

Det är många länder som haft lock Down i mycket mer än en månad utan att det räcker. Dessutom går det inte att släppa på fullt efteråt, man får ligga i halv lockdown länge, till det finns vaccin. Och det kostar också.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin