Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet.
Märkligt att alla bara gapar om att vaccin kommer ta lång tid att utveckla. Medan det fullkomligt ignoreras att vaccin inte är enda alternativet. Det testas för fullt på redan befintliga mediciner, och nya åtgärder som kan bidra till minskade dödsfall.
De som öppnar upp senare har större chans att få vara bland de första att få effekt av detta när den allvarliga formen slår till. Eller tror ni att forskningar och åtgärder inte utvecklas över tid i takt att de lär sig mer om viruset?
Jag vågar nästan lova att de flesta som försvarar strategin till fullo, är de som har möjlighet att arbeta hemifrån eller redan haft den milda varianten av Covid. Alternativt de <odödliga> ungdomarna.
När jag lyssnade på Region Stockholms presskonferens i morse påtalades det där hur tacksamt det är att stockholmarna i så stor utsträckning efterföljt uppmaningarna att inte använda tunnelbana och buss i onödan och om man inte arbetar inom samhällsbärande funktioner.
När jag sedan lyssnar på den myndighetsgemensamma presskonferensen hör jag Tegnell för FHM åter betona att de "lär sig om sjukdomen varje dag" och att de gärna skulle vilja veta mer om smittotillfällen och smittvägar.
Irriterande då att de under lång tid vid frågor om saken vidhöll att det inte var någon fara att åka kommunalt. Det var inget som någon behövde avstå från.
Trycket på sjukvården hade möjligen varit mindre om de sagt:
"Vi vet för lite om sjukdomen, smittotillfällen och smittvägar för att kunna säga att det går bra att åka kommunalt. Avstå hellre tills dess att vi vet mer."
När jag lyssnade på Region Stockholms presskonferens i morse påtalades det där hur tacksamt det är att stockholmarna i så stor utsträckning efterföljt uppmaningarna att inte använda tunnelbana och buss i onödan och om man inte arbetar inom samhällsbärande funktioner.
När jag sedan lyssnar på den myndighetsgemensamma presskonferensen hör jag Tegnell för FHM åter betona att de "lär sig om sjukdomen varje dag" och att de gärna skulle vilja veta mer om smittotillfällen och smittvägar.
Irriterande då att de under lång tid vid frågor om saken vidhöll att det inte var någon fara att åka kommunalt. Det var inget som någon behövde avstå från.
Trycket på sjukvården hade möjligen varit mindre om de sagt:
"Vi vet för lite om sjukdomen, smittotillfällen och smittvägar för att kunna säga att det går bra att åka kommunalt. Avstå hellre tills dess att vi vet mer."
Ja, det är väl något som verkar präglat dem från första början, tona ner risker så mycket det bara går.
Lite som att säga "vi vet att det finns en yxmördare lös i området, tills dess att vi vet mer så rekommenderar vi alla att leva helt normalt och INTE ta några som helst försiktighetsåtgärder, lås INTE dörrar och låt ungarna komma och gå som vanligt utan uppsikt"
En vecka senare....
"Nu har vi konstaterat att 20 nya personer dött av yxhugg, men vi fortfarande osäkra på om dessa personer högg ner sig själv eller bara snubblade och föll på en yxa så vi rekommenderar alla att hålla sig på avstånd från yxor men i övrigt kan man leva normalt"
Två veckor senare...
"Vi är ff osäkra på en de nu 40 avlidna verkligen dött av yxhuggen eller hade underliggande hjärtflimmer och dog av själva förskräckelsen, tills vi vet mer ber vi alla fortsätta leva normalt och undvika yxor samt förskräckelser"
Tre veckor senare.....etc, etc