• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FDFMGA
    Anonym (sant) skrev 2020-05-04 16:08:35 följande:
    Men det har ju inget att göra med outbildad/utbildad. Känns mer som dina egna fördomar.

Jag har under kort tid som ung och utbildad inom ett helt annat yrke, arbetat som timvikarie, inte inom äldrevården. Bedömer att väldigt många har utbildning inom olika områden, men kanske inte alltid inom vården, förutom just de basala utbildningar som alla måste göra som timvikarier, som just handlar om hygien och mediciner. 

När du säger "outbildade timvikarier" så låter det lite nedvärderande. I övrigt ligger ansvaret i en kedja av politiker ja, och ytterst hos vår regering.
    Jag tror inte att mina fördomar riktar sig mot den ganska stora andel invandrare som jobbar inom äldrevården, utan snarare mot follk som haft de bästa av förutsättningar att lära sig hur vårt samhälla fungerar men trots detta inte kan förstå de enklaste sammanhang.

Jag kan förstå att den där anonyma navelpetaren som dras till alla trådar där hen får hata Sverige inte har någon kunskap om hur ett samhälle fungerar - det kan man ju knappast ha om man aldrig kommit ut i arbetslivet och bara levt på bidrag. Men vanligt folk borde man väl kunna begära att de ska begripa vad det innebär ur smittskyddsaspekt att en person som har hemtjänst kan möta hur många olika personer som helst under en vanlig vecka - eller att även arbeten inom hemtjänst och äldrevård kräver utbildning och erfarenhet.

Jag har lite svårt för lättingens förakt för utbildning och min fördom yttrar sig mest som att jag utgår från att lättingar som menar att det bara är attt plocka in outbildad personal inom hemtjänst och äldrevård aldrig någonsin själva skulle klara av sädana arbeten.

Timvikarierna inom äldreomsorgen rings in när det finns behov. De vågar knappast neka att tacka ja till ett pass, de har knappast råd att stanna hemma om de känner sig sjuka. De får ingen sjuklön, utom en försumbar liten andel av timvikarierna som Stockholm nu under coronakrisen erbjuder flera veckors tjänst och därmed sjukersättning om de blir sjuka.

Det skulle faktiskt kunna vara en nyttig erfarenhet för många lättingar av svensk etnicitet att få känna på hur det känns att vara helt beroende av arbetsgivarens godtycke. "Jaså, det passar inte jobba idag. Nåja, vi har många andra som brukar visa lite större intresse. Hej då"
  • Anonym (sant)
    FDFMGA skrev 2020-05-04 16:55:05 följande:
    Jag tror inte att mina fördomar riktar sig mot den ganska stora andel invandrare som jobbar inom äldrevården, utan snarare mot follk som haft de bästa av förutsättningar att lära sig hur vårt samhälla fungerar men trots detta inte kan förstå de enklaste sammanhang.

Jag kan förstå att den där anonyma navelpetaren som dras till alla trådar där hen får hata Sverige inte har någon kunskap om hur ett samhälle fungerar - det kan man ju knappast ha om man aldrig kommit ut i arbetslivet och bara levt på bidrag. Men vanligt folk borde man väl kunna begära att de ska begripa vad det innebär ur smittskyddsaspekt att en person som har hemtjänst kan möta hur många olika personer som helst under en vanlig vecka - eller att även arbeten inom hemtjänst och äldrevård kräver utbildning och erfarenhet.

Jag har lite svårt för lättingens förakt för utbildning och min fördom yttrar sig mest som att jag utgår från att lättingar som menar att det bara är attt plocka in outbildad personal inom hemtjänst och äldrevård aldrig någonsin själva skulle klara av sädana arbeten.

Timvikarierna inom äldreomsorgen rings in när det finns behov. De vågar knappast neka att tacka ja till ett pass, de har knappast råd att stanna hemma om de känner sig sjuka. De får ingen sjuklön, utom en försumbar liten andel av timvikarierna som Stockholm nu under coronakrisen erbjuder flera veckors tjänst och därmed sjukersättning om de blir sjuka.

Det skulle faktiskt kunna vara en nyttig erfarenhet för många lättingar av svensk etnicitet att få känna på hur det känns att vara helt beroende av arbetsgivarens godtycke. "Jaså, det passar inte jobba idag. Nåja, vi har många andra som brukar visa lite större intresse. Hej då"
    Timvikarier får de första veckorna sjukpenning baserat på antal inbokade pass. Oftast jobbar de via en vikariebank som sköts på en plattform online, jag har själv bokat in timvikarier. Det är ett värdelöst system, men efter inledande sjukperiod har de oftast rätt till sjukpenning från försäkringskassan som alla andra. Hade varit en enkel sak att införa vanlig sjuklön första veckorna för timanställda, så många är de ju inte heller. Annars kan ju timvikarierna vara lite fula och boka in pass trots sjukdom och sedan sjukanmäla sig samma dag.

Sedan i övrigt är det dina vanliga förolämpningar som styr resten av inlägget, jag antar att du syftar till mig på något sätt eftersom du citerar mig? Det är i alla fall inte applicerbart på mig.
  • Anonym (Jacaranda)
    AndreaBD skrev 2020-05-04 13:28:19 följande:
    Hela systemet med hemtjänst, vårdbiträden och undersköterskor bygger på lågutbildade kvinnor som jobbar för ganska lite lön. Plus timanställda, ofta studenter. Jag har också jobbat i hemtjänsten och som personlig assistent när jag pluggade. 

Det systemet har förstås både för -och nackdelar. Vi har ett välutbyggt system med hemtjänst som andra länder knappt ens kan föreställa sig. Länder, där anhöriga tar hand om sina gamla eller på sin höjd kan de bo på ålderdomshem. Men nackdelen är just att man har outbildade unga människor - och invandrare som inte alla kan så bra svenska. Kanske vore det en lösning att ha några bättre utbildade som arbetsledare och vårdbiträden plus studenter som utför. 
    Det har rätt länge funnits ett uttalat mål att  alla, inklusive vikarier  som jobbar i hemtjänsten, ska ha undersköterskekompetens , vilket man ju får av  gymnasiets omvårdnadsprogram eller motsvarande inom vuxenutbildningen. Jag tvivlar starkt på att det målet någonsin kommer att uppnås och nu känns det längre bort än någonsin.

De som har en vårdutbildning som ger undersköterskekompetens har oftast möjlighet att få jobb på andra ställen, som på ålderdomshem, demensboenden, sjukhus, LSS-boenden, kommunpsykiatri och i liten utsträckning behandlingshem, om man valt psykiatriinriktning och vårdcentral om man valt akutsjukvård som inriktning.

Och väldigt väldigt många som har den möjligheten tar den möjligheten. Jag gick själv omvårdnadsprogrammet för länge, länge sedan och minns hur i stort sett  alla gamla  skolkamrater som började i hemtjänsten lämnade hemtjänsten så fort de fick chansen till ett bättre vårdjobb. Och idag är nog arbetsvillkoren i hemtjänsten ännu mycket värre än vad de var på den tiden.
  • FDFMGA
    Anonym (sant) skrev 2020-05-04 16:40:09 följande:
    Nåja, du verkar ha rätt mycket ledig tid med tanke på alla inlägg på familjeliv.
    Anonym (sant) skrev 2020-05-04 16:14:34 följande:
    Vad gör du själv för att stoppa världssvälten?

Anonym (sant) skrev 2020-05-04 17:11:13 följande:
    Timvikarier får de första veckorna sjukpenning baserat på antal inbokade pass. Oftast jobbar de via en vikariebank som sköts på en plattform online, jag har själv bokat in timvikarier. Det är ett värdelöst system, men efter inledande sjukperiod har de oftast rätt till sjukpenning från försäkringskassan som alla andra. Hade varit en enkel sak att införa vanlig sjuklön första veckorna för timanställda, så många är de ju inte heller. Annars kan ju timvikarierna vara lite fula och boka in pass trots sjukdom och sedan sjukanmäla sig samma dag.

Sedan i övrigt är det dina vanliga förolämpningar som styr resten av inlägget, jag antar att du syftar till mig på något sätt eftersom du citerar mig? Det är i alla fall inte applicerbart på mig.

Åh, jag läser dina analyser med glädje.

Och nu har du ju fått en uppgift också, att tala om för timvikarierna och deras arbetsgivare hur det förhåller sig.

Lycka till!

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7465773
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-04 16:30:25 följande:
    Jämför hur många döda dålig ekonomi orsakat i norden de senaste 50 åren med antal döda som corona orsakat under 2 månader. Ser du något exempel på taskig ekonomi som orsakat 2500 människors död på 2 månader? Om inte så inser du kanske vilken urlöjligt argument det där är....
    Du kan inte räkna två månader!  Man kan bara räkna hela pandemin. Man måste verkligen vänta tills man har vaccin eller flockimmunitet, annars vet man ingenting. 

Och du anar inte hur många döda dålig ekonomi kan orsaka! Däremot är det svårt att hitta siffror på sånt. 
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-04 16:46:34 följande:
    Masstestning visade sig vara ganska avgörande i tex Korea.
    Eller är det bättre att bara låta folk smitta varandra hejdlöst och totalt skita i hur många som är smittade i verkligheten och bara utgå efter gissningar efter hur många som söker vård?
    Kanske höll det sig inom ett visst område då? Jag frågar bara, hur man ska göra. Det är inte ens lätt att få alla att gå någonstans för att testa sig. Sedan är det inte heller lämpligt att en massa folk samlas någonstans. Det går säkert att göra på nåt sätt, men då måste man göra det på rätt sätt också. 

Tidigare har man ju inte haft tillräckligt många test, men det kanske man har nu. 
  • Anonym (Attanpattan)

Som ett vanligt jobb då? Man är ju uppbokad måndag till fredag i all evighet men får sjukersättning.
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-04 16:48:22 följande:
    Haha, eller hur Drömmer

Som om du har koll på vad som händer bakom kulisserna eller ens bryr dig om antal svältande i Afrika så länge vi har det bra si Sverige. Dina argument är oerhört cyniska.
    Om man inte har sovit i skolan, i högstadiet, då kan man veta sånt. Och det är faktiskt så. 
  • Anonym (Attanpattan)

Jag vet inte hur det funkar i din kommun men på den tiden jag jobbade som timmis blev man inbokad typ ett pass i taget med kort varsel. De som tackade nej till erbjudna pass åkte ned längta ned i systemet och fick inga nya jobb. Blev man sjuk blev man också utan sjukpenning eftersom man inte kan tacka ja till arbetspass när man är sjuk. En igel kan ju räkna ut att folk utan sjukersättning och med risk för att bli av med sitt jobb kommer att fortsätta gå till jobbet med sjukdom.
  • AndreaBD
    Kermit1561 skrev 2020-05-04 16:50:56 följande:
    Det är inte så svårt om man läser på lite, men jag förstår att det inte är din grej att faktiskt läsa på.. 
    Man kan t.o.m. klara sig med det man lärt sig i skolan. Om man lärt sig...
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin