• klyban

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Pope Joan II skrev 2021-01-27 22:11:09 följande:
    Tänk FDFMGA att du var du som var katalysatorn för den peruanska solfjädern! 

klyban: Har Peru munskyddstvång eftersom du kallar det så :D Och de haft en okontrollerad spridning av viruset även med mask?

Munskyddsforskningens solfjäder, så bevisar Peru en del av forskningen som vi vet sedan innan inte är entydig.

Jag säger massivt munskydds användning i Peru har inte mycket att visa upp för, och inte nu heller nu när vi ser de galopperar snabbt upp antalet smittade.

Anonym (ABC) skrev 2021-01-27 22:15:21 följande:
    Ingen har förnekat att det blir negativa konsekvenser av lockdown. Men det är oärligt att påstå att lockdown inte har någon effekt på smittspridningen, och det är oärligt att helt bortse från belastningen på sjukvården. Dessutom, vad föreslår de i stället för lockdown? Ingenting. Pandemin tar slut förr eller senare. Visst. Till näst kunde de räkna på effekterna av att inte ha några begränsningar alls.

Här en vettigare analys av lockdown:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7816147/

In most societies, the employment of a lockdown strategy, as we have seen with COVID-19, is meant to be a first-line, time-limited pandemic response. Lockdowns can be an effective pandemic response strategy that allows us to buy time
    ...
    providing the opportunity to build up preventative (e.g., personal protective equipment for healthcare workers; masks for the general public; vaccine development), diagnostic (e.g., validating and producing testing kits; training contact tracing personnel or developing a tracing app), and therapeutic (e.g., drugs, ventilators) supplies.

Just så gjorde man i Finland. I Sverige verkade man inte alls tänka i de banorna då i mars, Man kan inte ha lockdown tills det kommer ett vaccin.

Alternativet till lockdown är att masstesta och isolera. Inte heller det varmt rekommenderat av FHM. Det är ingen idé att testa om man inte har någon åtgärd.

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7771023/

milkeninstitute.org/podcast/ep-55-test-and-is...

Vi har vetat sedan MYCKET MYCKET länge att strategin går ut på mer än bara de som är smittade av ett virus.
    Gick det att missa ens?

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2021-01-27 23:07:57 följande:
    Det enda som är svårt att förstå är hur du inte klarar av att lära dig enkla saker. Okunskap är inte farligt för den som hela tiden vill lära sig. Du fortsätter basunera ut att Sverige har Landsting.

Till skillnad från dig förstår jag att regeringens uppgift är att regera landet.

Faktum är att Löfvén bröt mot de råd han själv läste upp för svenska folket. Även detta är otroligt att du inte förstår. Vår statsminister är dessvärre en sopa.

Fakta är att Sverige ligger på sämsta-listan. Jag tycker vi borde ligga på bästa-listan.

Peru bevisar ingenting. Du har noll koll på hur det sett ut där om de inte haft munskydd.

Inget en enda sak ändra sig dock, vi har inget ministyre i Sverige(Inte haft på nästan 5 decennier), vi har ingen flockimmunitetsstrategi och har aldrig haft.
    Eliasson begärde avsked ifrån MSB och fick sin bevilja bifallen och ett annat GD jobb i samma begäran.
    Visst kan du ha åsiitker omdet, men har då inte mycket med COVID-19 och göra längre, dock är fakta att avsked ifrån MSB och som beviljades....

Besöket av Löfven var fortfarande smittsäkert och inom ramarna för rekommendationerna.
    Återkom gärna när du har påvisat annat, för det är först då det finns nått och diskutera.
    Jag vet du är politiskt motiverad, och efter du berättat detta 100-tals gånger.

Sverige ligger på medel i EU/UK, det betyder varken bra eller dåligt, om du inte redan visste vad medel är.
    Men nu vet du!

Peru bevisar en del av munskyddsforskningen.
    Men eftersom vi vet att det finns annan munskyddsforskning som påvisar det hjälper lite, så berättar detta att forskningen inte är entydig, då det kan 2 olika svar.
    Varför detta upprör så enormt mycket är det då ingen som vet ens.
    Är det för munskyddsagendan tappar sin narrativ?
    Eller vad är det som upprör så hemskt mycket i att samma munskydd kan ge så olika resultat?

• klyban
    Anonym (ABC) skrev 2021-01-27 23:40:34 följande:
    Det är helt ok att säga att vi stänger inte ner, därför att lagen inte tillåter det. Men det sade man inte. I stället gjorde man sig lustig över andra som införde lockdown. Att göra en dygd av nödvändigheten.

Detta med lagarna är något som är underförstått och självklart, och inget som behöver vevas om och om och om om och om och om igen som här.
    Du har ju faktiskt fått det återberättat för dig många mer gånger än en.
    Där våra rättigheter är inskrivna i lagar, och att dessa rättigheter har man fått tulla på genom skapa två tillfälliga pandemilagar.

Och låtsas bort dessa skillnader i den större bilden, det går inte.
    Sen finsn det mer skillnader och som den omfattande initiala smittan, som man vill låtsas inte existerade i Sverige, och det var EXAKT därför man snabbt växlade om ifrån smittspårningsstrategi, till dagens strategi där man ska hålla nere smittan och tänka på alla i samhället och inte bara de med virus.

I det hänseendet fick Finland det väldigt enkelt i jämförelse, så även Norge.
    Och det är ingen som missunnar dom, men blunda för övertydlig fakta att vi fick göra på annat sätt, vad säger man efter den punkten om man ignorerar det?
    Jag skulle tillstå och säga inte mycket alls och inom dom ramarna då, annars finns ju det massor att diskutera utöver dessa faktum.

FDFMGA skrev 2021-01-27 23:51:59 följande:
    Jag tycker nog att det närmast tjatas om distanshållning och jag tycker att vi är ganska bra på att hålla distans i Sverige.

Med vad som kommer efter lockdown så uppfattade jag inte att Jonung med flera bara avsåg samhällsekonomiska konsekvenser utan att de även syftade på smittspridning, allvarligt sjuka och döda.

Tegnell brukar väl prata om att jämna ut kurvan - medan man i de flesta lockdownländer tycks föredra att åka berg och dalbana.

Det är ju så, smittan har spridits snabbare och sjunkit snabbare.(inom väldigt generella termer)
    Medans vi har en mer långsammare uppgång och nedgång.

Jag upplever också att vi är bra på hålla avstånd, munskydd har ökat lite lite grann.

FDFMGA skrev 2021-01-28 00:01:03 följande:
    Det här var ju inte bra - men de verkar åtminstone bara vara lindrigt sjuka.

www.dn.se/sverige/tio-covidsmittade-pa-vardbo.../

Det är ju tyvärr ett problem man har alla andra influensa säsonger och att de äldre inte lyckas bli skyddade fast de får ett vaccin för säsongen.
    Men kanske det verkar som det gett en liten bättre chans och ge nått skydd, vi får hålla tummarna.

Anonym (man) skrev 2021-01-28 00:23:54 följande:
    Gör de? Jag tycker de verkar klarta sig ganska bra i våra grannländer?

Jo jag har förstått att du enbart gillar att jämföra med vad som helst där det går lite sämre än vårt eget fiasko men inte gärna med alla det gått bättre för. Fast med vår placering på 20 plats nerifrån så finns det ju betydligt fler det gått bättre för än värre Drömmer

Som du redan vet så hade vi en helt annan hand tilldelad oss än både Norge och Finland.
    Eftersom du är petig, så måste vi faktiskt tillstå och rätta dig, 22:e plats just nu.
    Dock medel i EU/UK, det betyder varken man är bäst eller sämst.
    Och sen att du tror länder utan en ens i närheten rapportering skulle vara en måttstock att det går bra för dom, det är en mystisk gåta ingen någon kommer lösa, då den är gömd bakom ett narrativ och troligt av politisk art.

Som utvecklingen ser ut nu, så ser det också ut som att vi kommer gå längre ifrån toppen, men som sagt vad, det får tiden utvisa.
    Det land som ser mest oroande ut i EU, det är Portugal hoppas deras sjukvård pallar med att ta sig över kulmen, då det verkligen inte ser bra ut där nu.

• klyban
    Pope Joan II skrev 2021-01-28 08:52:23 följande:
    Det är en teori lika god som någon av de andra som presenterats av vissa gläfsande i den här tråden. 

Visst. Men Peru visade sig bara vara en navelsträng och det var förstås lustigt i all sin enkelhet. 
    Du behöver faktiskt inte läsa in mer med Peru att de bevisar bara en del av solfjädern i munskyddsforskningen.
    Det räcker, men tydligen ser man det som något svart och vitt, och har inte en susning varför man tar det dit.

• klyban
    Anonym (man) skrev 2021-01-28 12:35:13 följande:
    Som du redan vet så är det påståendet inget annat än dina fantasier y syfte att helt ta bort vikten av strategi ur ekvationen och få resultaten att enbart bero på ödet, turen, planeternas placering i kosmos, eller vilket annat BS som helst som pekar bort ifrån vikten av hur saker hanterats.

Så NEJ klyban, jag vet inget om dina fantasier, de existerar bara i ditt huvud. Och det är väl klart att ingen annan än du kommer kunna lösa gåtor som enbart existerar i ditt huvud?

Att du ser 20-22 andra plats som en triumf för ett välutvecklat land med liten befolkning säger ju allt. Vi borde ha haft samma placering som övriga länder i norden då vi liknar dem på alla sätt UTOM i vår katastrofala oförmåga att kunna hantera kriser.

Sverige fick en annan hand tilldelat oss än Norge och Finland, detta är idag nått som heter fakta.

Och därför ändrande man vår strategi från smittspårningstrategi och till den strategi som vi haft sedan man insåg detta, och som då inte är en flockimmunitetstrategi.
    Läs #13130 om du påståenden om vad jag sagt om flockimmunitet Solig

Vi är fortfarande på medel i EU/UK, vad i detta faktat är det svårt och förstå?

Vilka är dessa 200-300 som dör dagligen i Sverige?
    Undrar då det var ditt påstående, eller pratade du om ett annat land och i så fall vilket land???

Anonym (realist) skrev 2021-01-28 13:59:55 följande:
    Varför inte gå in på länken som jag skickade?
    UK hör inte till EU men jag förstår att du vill ha med dom för att dom är hårt drabbade. Det var ju trots allt UK och Sverige som var insnöade på flockimmuniteten i början.

Sverige har som sagt legat över EU snittet hela tiden (förutom riktigt i början av pandemin när den ännu inte kommit hit).

En viktig fråga vi får ställa dig då är:

Tror du att Sveriges förutsättningar att klara pandemin här uppe i norr med en liten befolkning på en stor yta är:
    1. Sämre än central och sydeuropa
    X. Bättre än central och sydeuropa
    3. Som förnekare av misslyckandet så avstår jag från att besvara den frågan.

UK försvann först formellt vid årsskiftet.

Du får nog räkna om, för din matte har inget stöd i verkligeheten.

Pope Joan II skrev 2021-01-28 16:10:09 följande:
    Ja, det är ju synd att oppositionen gör ett så dåligt jobb att deras egna väljare är missnöjda med dem, annars hade vi ju haft ett bra slagläge nu när förtroendet för Löfven sjunker efter det att han bröt mot de regler han själv fört fram. 

Jag är faktiskt perplexad att de inte tar tillfället i akt att hjälper och visar vi vill gör det bra i Sverige och att partipolitik får vi lägga vid sidan om.

Med det sagt betyder inte det att man måste hålla med om allt om COVID-19 politiken och de nya lagarna eller vad det handlar om.
    Men draget att vara i opposition verkar som ett dåligt val, och antikrist Ebba verkar mer intresserad av lura gammal gubbe på sin gård.

Och Föredettingen tyckte åka till Turkiet för dela ut flygblad var viktigare än att delta i en krisövningen i Riksdagen inför COVID-19.

• klyban
    Anonym (realist) skrev 2021-01-28 17:18:42 följande:
    Så, gulligt. Har Tegnell berättat det åt dig?

Sverige är definitivt inte ett av de mest urbaniserade länderna i Europa och det är definitivt inte tätbefolkat.

Urbaniseringsgrad är ett helt godtympligt begrepp som saknar standard. Varje land bestämmer själva var de dra gränsen för stad/landsbyggd. Och Sverige har definitivt inte några snäva definitioner där, ett förslag kunde vara att du när coronan är över åker ner till London, Paris eller Ruhrområdet och ser dig omkring lite i världen.

Sen kan du komma tillbaka hit i tråden och mästra oss med dina kunskaper om hur tätbebyggt och urbaniserat Sverige är.

Åtminstone fick man ju sig ett gott skrattDrömmer
    Tegnell jobbar på FHM, och det är Boverket som har dessa uppgifter.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (man) skrev 2021-01-28 18:24:58 följande:
    Dina fantasier och långsökta alster är inte fakta klyban, det är något som heter spekulationer.

Vad du sagt om flockimmunitet vet vi redan klyban, framför allt vändningarna från det ena till raka motsatsen är välkända.

Och vi är fortfarande långt ner i botten i världen och långt i från våra grannar, men jag förstår att du föredrar att enbart titta där det ser bäst ut för tillfället, det är något som du delar med övriga nationalister.

Vilka dessa 200-300 är? För inte så länge sen så låg ju siffra på 260+ döda om dagen, men jag förstår att du helst bara tittar där dödstalen är som lägst, det är ju bara ytterligare ett exempel på det jag skrev ovan.

Vi hade en den hade tilldelat oss, som Norge och Finland inte hade, det är fakta.

Läs #13130 igen, och lycka till bevisa motsatsen.

Beviset finnes på FHM hemsida om vilken strategi vi har sedan de ändrade ifrån smittspårningsstrategin.
    Sånt som heter fakta.
    Och hade vi haft en flockimmunitesstrategi, så är det tidernas sämst genomförda strategi N Å G O N S I N!!!
    Vilket också berättar tydligt.

Jag vet inte vad dessa 200-300 som dör dagligen är, det var du som skrev det.
    Menar du nu att du inte vet vad du skriver ens?

Vi ligger fortfarande på medel i EU/UK, det betyder vi varken gjort det bra eller dåligt, utan mittemellan.
    Dina ord ändrar inte detta faktum.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Padirac skrev 2021-01-28 21:03:16 följande:
    jag kommer till denna sida ec.europa.eu/eurostat/statistics-expl ained/index.php?title=File

Jag skulle inte kalla FL för solenSolig

På polska heter det väl nie, njet är väl ryska? - men jag gissar här.. ja på polska är enligt en kollega 'tack' men stavas kanske tak

Länkar och FL har ett eget konstigt liv har jag lärt mig genom åren, ibland ändrar den bokstäver, ibland lägger till bokstäver ibland tar bort bokstäver i länken.
    Men det finns en sida som gör enklare länkar av mer komplicerade, kanske den funkar.Kommer dock ej ihåg namnet just nu.
    tinyurl?

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2021-01-28 22:41:19 följande:
    Vi har inget ministerstyre, men regeringens uppgift råkar faktisk vara att regera landet. Att du inte förstår vad detta innebär förändrar ingenting i sak.

Vi närmar oss flockimmunitet i Stockholm. Det är en konsekvens av regeringens dåliga politik. Du har helt rätt i att både regering och FHM saknar strategi.

Regeringen godkände Eliassons ansökning om förflyttning. Det är alltså regeringen som styr. Du kan ju klura på vad detta innebär.

Om man tror att man kan besöka Gallerian i brinnande julhandel på ett smittsäkert sätt så fattas det något. Löfvén gjorde detta i strid med sina egna uttalanden i tv. Pinsamt så in i h-e.

Sverige är ett glesbefolkat land och borde därmed vara bland de bästa länderna i Europa. Så är inte fallet. Utifrån våra förutsättningar presterar vi sanlöst dåligt.

Peru bevisar ingenting alls. Det är upprörande när beslut fattas baserat på förvirrade resonemang. Ännu värre är när beslut som leder till tusentals människors död fattas av politiska skäl. Makalöst.

Ja, Regeringen skapar nya lagar för stunden/framtiden, dock det dagliga operativa arbetet ligger inte på Regeringen och inget de kan styra direkt, då vi inget ministerstyre har över kommun, landsting, region eller myndighet.
    Detta har vi inte haft på nästan 5 decennier, att denna var så tuff för dig, och även Padirac förklarade för dig, men inte heller det verkar ändra din desinformation till information.

Ingen som vet om Stockholm nått en flockimmunitet, det inbilla sig en del i tidig sommar också ack så fel de hade.
    Så jag väljer att se vad fakta säger, än gissa på den.

Ja, Regeringen godkände avskedet ifrån MSB, trodde alla visste detta vid detta laget.(inte du?)

Finns inget som tyder på att besöket av Löfven var smittosäkert, tills det är påvisat det inte var så, så finns det inget mer att säga där.
    Tills dess är det en halmgubbe.

Du får nog kolla upp lite statistik och demografer om hur vi bor i Sverige, men sure på Kebnekaise är det nog glesbebyggt och par hundra meter ifrån.
    De som är intresserade av en diskussion om detta, de är inte så oseriös som du var där.

Peru bevisar en del av munskyddsforskningen, inte mycket jag kan göra åt där.
    Då munskyddsforskningen är inte entydig.
    Och med Peru har vi lärt oss att munskydd är ingen sköld.

FDFMGA skrev 2021-01-28 22:50:42 följande:
    Jag tror inte du har förstått att jag jämför Sverige med EU/UK och där är skillnaderna i relativa dödstal marginella.

Med ett nationalistiskt naveltrångsresonemang skulle man likväl kunna bräka ut att Europa är en katastrofzon jämfört med Afrika och Asien.

Nationalisterna brukar med blindstyremässig  regelbundenhet konstatera att Sverige tillhör de 20 värst drabbade länderna i världen (visserligen inte sant men få nationalister har väl lärt sig räkna längre än till 20).

Tittar man på de 20 länderna som har redovisat högst andel döda i covid-19 så är nästan samtliga europeiska.

Du kan ha rätt där, då vi ligger på 23:e plats nu.

Portugal har precis gasat om oss, och verkar ha rasande hastighet och ökad hastighet på de döda och fortfarande i ökad smitta.
    Vi får hoppas de får en platå nästa vecka, annars väntar nog en systemkollaps på sjukvården.
    Och vi andra länder måste börja fundera på hur vi kan hjälpa Portugal.

Anonym (Proctor) skrev 2021-01-28 23:51:51 följande:
    Inget svar är också ett svar.

Oavsett dina haranger så har regeringens misslyckande kostat många människor livet.

Alla med en så omfattande smitta som vi har misslyckats.

Vill du se på ett misslyckande i grova mått, så har vi tex Portugal, som har en utveckling som vi inte ens är i närheten av ens någonsin under pandemin.
    Som fram till slutet på Oktober hade ~2500 döda, och nu sedan dess raddat upp ~9000 till, det går klassa som ett misslyckande.
    Inte att ligga på medel i EU/UK.

• klyban
    misil skrev 2021-01-29 00:09:12 följande:
    Nej jag fick inget svar på min fråga ställer därför den igen.
    Hur stor måste skillnaden bli i antal döda mellan Sverige och våra nordiska grannländer för att du ska medge att Sverige misslyckat i sin pandemihantering,jag är genuint intresserad om du har en gräns eller om det är gränslöst.
    För att komplettera.
    Varför avviker Sverige kraftigt i norden när det gäller antal döda enligt dig.
    Varför vill du och andra inte jämföra oss med andra nordiska länder enligt dig.
    Finns det en gräns för hur stora skillnader det kan bli mellan Sverige och våra nordiska grannländer i antal döda i pandemin för att man ska kalla det ett misslyckande enligt dig.

Du glömmer av att vi inte hade samma hand tilldelat oss och bär det blev klart att viruset var här.
    Det var en gigantisk skillnad, och om man struntar i detta så vad säger man då?
    Rätt mycket faktiskt, dock inget om COVID-19.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin