• klyban

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Padirac skrev 2021-01-23 17:00:10 följande:
    Ja, det är ju varje vårdgivares ansvar att se till att nödvändiga skydd används, det förklarar att det ser lite olika ut rent konkret.

Jag har uppfattat det som att du hela iden sagt tvärt mot vad proctor påstår att du säger - forskningen visar inte på en entydig total preventiv effekt av munskydd utan det finns tydliga exempel på att munskydd inte är en frälsning som löser alla problem med smittspridning.

Tidigare i veckan, eller om det var förra veckan,  var det väl en del kritiker som ville förvanska det du sagt om munskyddsforskningen till att du skulle ha påstått att det var munskydden som orsakade Perus smitta - vilket inte alls är vad du sagt hela tiden.

Det som jag trodde var Gera var Jena, och inte alls det jag hörde.
    Men av någon anledning kunde de inte släppa mig undran som visade inte ha den bäring som jag trodde den hade.
    Vet faktiskt inte varför de hade så svårt och släppa nått som jag inte ens upprepa när man gav fakta.
    Nu är jag inte fullt läst om dom, men det mesta tyder på det var ett felaktigt påstående jag hörde.

Det jag påstått om Peru är att munskydd inte fungerat där, och självfallet finns det mer än en förklaring där.
    Dock bevisar den en del av forskningen, sen har du andra länder som bevisar den andra delen av forskningen.
    Och summa sumarum är att forskningen inte är entydig och svar finnes ej om det hjälper lite, eller om det själper lite.

Proctor väljer lägga orden i munnen, då han redan vet vad jag sagt och det går inte diskutera, för inte ska man erkänna att det finns någon som bevisar den ena skalen som man inte vill veta av.
    Man kan ställa sig frågande till det beteendet.

Anonym (Proctor) skrev 2021-01-23 17:06:11 följande:
    Det är inte avhandlat förrän du förstått vad som hände.

Helt riktigt så fanns smittan i Sverige i ett tidigt skede. Så vad gjorde då Tegnell? Jo han kommunicerade att smittan aldrig kommer att nå Europa.

Vad som händer var att folk smittade i ett läge där vi inte ens visste om det var här.
    Du vet redan allt detta, så varför låtsas du?

Anonym (Proctor) skrev 2021-01-23 17:11:36 följande:
    En sak som kan fungera är att avskeda Tegnell och tillsätta en person med nåt slags förtroendekapital.

Vart tog Peru vägen och sakligheten?

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2021-01-23 17:36:51 följande:
    Ja, när Tegnell tvärsäkert yttrade att smittan aldrig skulle nå Europa så fanns den redan i Sverige.

Förutom faktum, att det är pinsamt, att folk dör och sådant. Tror du Sverige fick goda chanser att upptäcka smittan när chefsepedemiologen bad medarbetarna att somna om?

Peru ja, inga bevis därifrån, som jag ser det.

Vi fick en hand tilldelad oss, inget har ändrats sig där, fast du pratar om annat.
    Den lättförstådda Tegnell talar som en läkare, där går man på fakta som är framför en.
    Och erfarenheten är att det som hade sade är sant vid mer tillfälle än ett.

Ja, Peru bevisar en del av munskyddsforskningen och den som berättar att munskydd stjälper lite.

• klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2021-01-23 18:22:14 följande:
    Alla länder fick en hand tilldelade. Men Sverige var otroligt dåligt förberedda. Dessutom hade den lättförstådde Tegnell ett extremt dåligt förhållningssätt till det okända.

Du har en väldigt märklig syn på vad ett ett bevis är.

Ja, alla fick en hand, vår var väldigt stor mot andras.
    Du vet redan om detta, så vad är det du försöker säga men inte klarar av?

Inget märkligt med en icke entydig forskning, det är rätt ofta det sker.
    Dock bevisar Peru en del av den, inte all forskning.
    Som vi också vet finns det forskning och länder som bevisar andra delen av forskningen.

pyssel skrev 2021-01-23 18:23:11 följande:
    Inte riktigt, men så som klyban använder Peru som bevisföring, nej det fungerar inte. Det första argumentationsfelet han gör är grundantagandet om andra (att munskydd är som en gudasänd sköld). Det andra är att Peru bevisar att så icke är fallet. Det tredje är att negligera samtliga svåra förhållanden i Peru. Förhållanden som gör att ingen hävdat att det finns något vidare underlag för att munskydd klarar att hålla nere smitta och dödlighet när: Sjukvården är underutvecklad och med knapp ekonomi, köbildning och trängsel för att hämta ut de bidrag staten sköt till i samma veva, en informell sektor som sysselsätter 70% och betyder inget distansarbete, trängsel, full kollektivtrafik, full rörelse i samhället, bristande möjligheter att byta munskydd (och vilken sorts munskydd, en scarf för många eller ett flera ggr använt munskydd?)
    Att använda Peru som bevisföring är som att tvätta händerna och sedan sprida smitta med tungkyssar och säga "Kolla, nu är det bevisat! Tvätta händerna hjälper inte!

Peru påvisar och bevisar en del av forskningen och detta med ett massivt användande av munskydd.
    I andra sidan av spektrumet finns det samma bevis som andra länder bevisar.

Verkar var svårt för dig och förstå att forskningen inte är entydig om munskydd.

• klyban
    Pope Joan II skrev 2021-01-23 18:36:24 följande:

Precis. Jag läste det här också:

www.bbc.com/news/world-latin-america-53150808

Ingen inbillar sig frågan är kompartmentaliserad, men eftersom så många här tror munskydd är en sköld.
    Så berättar Peru att så inte fallet, och påvisar och bevisar en del av forskningen om munskydd.

pyssel skrev 2021-01-23 18:45:26 följande:
    Du har fel, både om mig och om forskning. Du upprepar dina tre argumentations felen jag skrev och du nu citerat.

Försök att omformulera dig så kanske du kan få lika rätt som oss andra och de som i sin forskning tar hänsyn till flera faktorer för att undersöka en åtgärds verkan. Men visa du gärna på forskning som bevisats av döden i Peru. Jag väntar sedan i höstas smile1.gif

Mkt fraser har du, ibland så pass begripliga att man kan bemöda sig att avfärda dem pga deras oseriositet.

Så du är medveten om att forskningen inte är entydig?
    Så vad diskuterar vi nu då om du håller med, eller?

Pope Joan II skrev 2021-01-23 18:41:46 följande:
    Ja, jag förstår inte hur ABC orkar med att vara så tillmötesgående artig trots att de verkligen behandlat hen som skit. Och detta samtidigt som särskilt en av dem håller klyban under vingarna och en annan av dem kallat honom för och tycks betrakta honom som naturvetenskapsman (eller liknande, jag minns inte exakta ordalydelsen).

Att återge fakta, forskning och saklighet med en röd tråd för uppnå konsensus, betyder inte jag är någon naturvetenskaps man.
    Det vet alla, kanske någon drev med dig.

Jag förstår skillnaden mellan sak och person.

• klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-23 22:08:05 följande:
    Tja har du något substantiellt att tillföra diskussionen skulle det väl vara intressant att veta. 
    Svara en fråga med en fråga är ohyfsat och för inte diskussionen vidare.
    pyssel skrev 2021-01-23 22:22:42 följande:
    Alldeles för många felaktiga påståenden, aka "halmgubbar", för att det ska vara fruktsamt att bemöta annat än som jag just gjorde (har redan brutit ner din felaktiga argumentation i beståndsdelar och förklarat, men du begrep inte). Rensa bort halmgubbarna först, du har snart haft ett år på dig, så kan vi prata sak sedan - när du själv har din debut i det.

Och ändå har inte munskydd visat sig ha en positiv verkan med den extrema smittspridning.
    Självklart finns det mer parametrar, men låtsas om att det är halmgubbar så berättar man är ointresserad om munskydd.

pyssel skrev 2021-01-23 22:26:22 följande:
    @klyban
    Kardinaltipset: Sväng dig bara med ord och begrepp du behärskar, annars får du istället sagt saker du inte avsåg.

En sak att berätta nått, är att prata om sak och vara saklig.
    Och ord används till detta!

Pope Joan II skrev 2021-01-23 22:28:26 följande:
    Det var ABD som skrev det. Hon verkar inte vara typen som driver med någon, men visst skrattade jag åt det i alla fall. 

Hur du någonsin skulle kunna återge fakta, forskning och saklighet med en röd tråd för att uppnå konsensus håller jag för helt osannolikt. 

Haha! Ja, kanske på en klots och en människa men då pratar vi bästa-fall-scenario!

Fakta är just fakta.

Anonym (Proctor) skrev 2021-01-23 22:28:33 följande:
    Om du läser på lite om Federley så kommer du förstå vad jag menade. Du lyckades faktiskt missförstå. Haha, eller också lider du brist på "förförståelse". 

I övrigt tycker jag du kan tagga ner en smula. Varför diskuterar mansplainar du Federleys sexuella läggning? Varför exploaterar du dina döttrar? 

Du skulle helt klart må bra av en kväll i vinbaren och lära dig umgås med vänner som ser världen som den är.

Vad har Ferderley med COVID-19 och göra?
    Vinbaren är stängd sedan 2h28min23sek sedan det inlägget du gjorde.

• klyban
    pyssel skrev 2021-01-23 22:53:27 följande:
    Det är din debattstil som bygger på halmgubbar, plus en mängd felanvända begrepp och total avsaknad av grundläggande kunskap om och förståelse för vetenskap. Röj lite i din egen tokighet och egna tokigheter, sedan kan du prova att argumentera igen.
    Saklighet hjälper inte för fantasier om en halmgubbe, bara saklighet gör.
  • klyban
    Anonym (S bygger ett tryggare Sverige) skrev 2021-01-24 01:59:55 följande:
    Ok, du tycker synd om en pedofil. Då vet vi det.

Väldigt frågande hur du kommer fram till nått så extremt konstigt.
    Dock kvarstår frågan, varför pratar man om barnvakter med Federlay som barnvakt i en tråd om COVID-19.
    Måste vara tidernas OT i tråden, och för vilket syfte då?
    JAg förstår det då inte, då Federlay har inget med COVID-19 och göra, varken före eller efter han drog sig tillbaka.

Och påstå andra är pedofiler när de inte är, vad är det för nått konstigt?

Anonym (Proctor) skrev 2021-01-24 11:03:07 följande:
    Var det något du ville?

Nått vi alla vill veta, vad har Federlay med COVID-19 och göra?
    Eller faller detta under gåtor som aldrig blir förklarade?

FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-24 12:46:04 följande:
    Vad har allt detta att göra med hur pandemistrategin i Sverige sköts? Ge dig.

Jag tycker att personalen i denna affär har gjort det bra som försöker ordna upp sina liv och superbra att dom får chansen att jobba där. Jag och andra kunder bemöter personalen trevligt, som man gör i andra affärer, och personalen brukar alltid vara trevliga tillbaka. Inga konstigheter. 

Kul att se att du tycker mina kommentarer ligger i klass med att en himlakropp är en ost. Regeringen styr landet blabla, ja, nu fick jag ännu en omvälvande förklaring, tack! 

Jag tycker att en universitetsutbildning i relevant ämne är en bättre förberedelse för att styra ett land än tex en svetsarutbildning, ja. Sen finns det säkert svetsare som är smartare än statsvetare. 

Det har hur du diskuterar COVID-19 och göra.

Intressant att du tror en liknelse är nått som skett i verkligheten, en liknelse är för påvisa bristande argumentation och cirkelargumentation och en ovilja ta in fakta om COVID-19
    Och inte de faktiska orden som står där, hur det flög över huvudet är obegripligt.

Tycker det är rätt komiskt att man alltid ska klaga på S ledare, ena dagen är det dåligt man inte är en man av folket, och sen en man av folket blir statsminister, så ska det var utbildningar på hög.
    Det berättar för mig att det bara är agenda, och inte saklighet.

Dock är det makalöst skumt att man inte förstår att lagar går igenom Riksdagen, och detta måste ske med en majoritet.
    Vet man så lite om vårt politiska system att man inte ens vet en så simpel sak om hur lagar skrivs till?
    Man visste ju inte ens att det gick på remiss, och sen tillbaka och sen fixa de problem remissen sade inte funkande.

• klyban
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-24 13:06:26 följande:
    Nej det vill jag inte.
    Där berättar du att det var sista gång vi får höra svetsare ifrån dig då inte klarar förklara relevansen med svetsare.
  • klyban
    Anonym (Proctor) skrev 2021-01-24 15:46:46 följande:
    Det vad FD som började skriva om barnvakter, så skyll inte på andra.

Vem har påstått att någon är pedofil?

Ta ansvar för vad du skriver istället för skylla på andra om saker du skriver.

Intressant och se den riktig höga överdödligheten på äldreboende i Skåne.
    Vilket betyder att man var duktiga på att skydda de äldre när man väldigt liten smitta hade i Skåne och mindre dog pga infektioner.
    Och nu ligger överdödligheten på 50% i Skåne.
    Och första svängen hade man 30% överdödlighet i de smittade områdena, och nu ligger detta på 19%.

• klyban

Verkar som Portugal närmar sig en kollaps i sjukvården(de nämner ambulanskaos i AB, där ambulanserna står på en lååång kö att lämna av de sjuka.), och kanske måste mota folk i dörren längre fram.
    Tittar man på dödssiffrornas ökning och, och smittans ökning där.
    Så ser de två nästan ut att gå upp parallell för tillfället, och det betyder med laggen, att det troligtvis kommer bli mycket värre för dom.(vet inte vad laggen är idag, men innan var den väl typ 2-4 veckor?)

Ser ut som en väldigt kuslig situation som uppstår där, hoppas jag har fel.
    Finns det någon mer som har en oroande utveckling som Portugal ser ut och ha?

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin