Anonym (felix) skrev 2021-01-14 16:22:31 följande:
Jag kan exemplificera skillnaden i ambitionsnivå genom att jämföra Sverige och Danmark som jag följer parallellt.
Sista veckorna Sverige:
Inga sjunkande siffror för smittspridning eller antal avlidna.
Egentligen svårt att säga något om utvecklingen sista veckorna pga FHMs senfärdiga statistik och julledigheter. FHM försöker konsekvent ge intryck av förbättringar av situationen, som senare visar sig inte vara riktiga. Ingen bryr sig.
Ingen bryr sig om några eventuella brittiska mutationer.
Halvdan placering gällande testning, 15% av testade positiva, smittspårning fortsatt fokuserat på individen.
Plats 27 i världen angående vaccinationer. Regioner som hamstrar vaccinationer. Ingen bryr sig, alla litar på att vaccinsamordnaren fixar det, på samma sätt som att alla litade på att vår statsepidemiolog skulle fixa det. Införande av pandemilag som på något magiskt sätt skall kunna vända situationen genom sin blotta existens.
Sista veckorna Danmark:
Daglig statistik rapportering, inkl. andel av virusmutationer. Sjunkande siffror för smittspridning, men myndigheter/regering försöker ändå ge pessimistiska framtidsutsikter och bevara krismedvetande. Förlängning/skärpning av gällande restriktioner just pga förväntad tredje våg med muterat virus.
Europatopp i testning och smittspårning men ändå fortsatt utbyggnad av kapacitet inklusive nya snabbtest.
Europatopp i vaccinationer, detaljplanläggning där varje medborgare redan nu kan se förväntat vaccinationstidspunkt, men ändå blåslampa från regering för att snabba på.
Men jag har inte landskampsperspektivet, utan föredrar att jämföra Sverige med EU som helhet.
Det innebär ju iofs inte att jag är okritisk till Sveriges hantering av pandemin men fördelen med att anta ett EU-perspektiv är att sannolikheten för att man ser samband som inte existerar minskar.
Men jag delar helt din uppfattning om senfärdigheten och förstår inte varför regionerna är så långsamma med rapporteringen in till FHM, konsekvensen blir ju att ingen egentligen vet hur smittspridningen ser ut i nuläget - eller dödstalen.
Personligen skulle det vara av stort intresse för mig att veta om det blir en förlängning av gymnasieskolornas nedstängning, och det lär väl gälla många föräldrar och skolor.
Det är riktigt uselt att regeringen saknar underlag eller förmåga att fatta beslut om detta nu.