• FDFMGA

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

klyban skrev 2021-01-13 06:49:33 följande:

Du frågade tidigare i tråden efter en neutral icke agendastyrd skildring av hur det ser ut i kollektivtrafiken i Stockholm.

Så här uppleve jag buss och tunnelbaneresor, dels i rusningestrafik med munskyddsrekommendation, dels på förmiddagen utan munskyddsrekommendation.

Förvånansvärt få resenärer, i bussen hade alla utom jag och en kvinna i röd mössa munskydd, såvitt jag kunde se. Jag tog inte på mitt efersom det inte var någon trängsel. På förmiddagen körde bussen så gott som tom på passagerare.

I tunnelbanan, två linjer med byte T-Centralen. Rusningstrafik, så gott som alla bar munskydd. Jag tog inte på mitt eftersom det närmast var ödsligt i vagnen. På förmiddagen när rekommendationen inte längre gällde var flertalet omaskerade. Inga som helst problem att hålla avstånd.
  • FDFMGA
    Padirac skrev 2021-01-12 17:28:29 följande:
    Visst är det som du skriver, självklart skulle detta komma fram, uppmärksammas och kritiseras.

Jag har inte sett om det blivit någon större sak av det bland övriga partiledare i riksdagen däremot.
    Nej, den har väl varit mer svepande. Lite av samma stuk som den som korkats upp i vinbaren i den här tråden, åtminstone den som Ebba och Jimmie stått för.

Jag gissar att till exempel Ebba drar sig för att kritisera Löfvens julhandel mot bakgrund av de egna excesserna på Stureplans vinbarer.
  • FDFMGA
    klyban skrev 2021-01-13 12:22:42 följande:

FDFMGA skrev 2021-01-13 10:16:18 följande:
    Du frågade tidigare i tråden efter en neutral icke agendastyrd skildring av hur det ser ut i kollektivtrafiken i Stockholm.

Så här uppleve jag buss och tunnelbaneresor, dels i rusningestrafik med munskyddsrekommendation, dels på förmiddagen utan munskyddsrekommendation.

Förvånansvärt få resenärer, i bussen hade alla utom jag och en kvinna i röd mössa munskydd, såvitt jag kunde se. Jag tog inte på mitt efersom det inte var någon trängsel. På förmiddagen körde bussen så gott som tom på passagerare.

I tunnelbanan, två linjer med byte T-Centralen. Rusningstrafik, så gott som alla bar munskydd. Jag tog inte på mitt eftersom det närmast var ödsligt i vagnen. På förmiddagen när rekommendationen inte längre gällde var flertalet omaskerade. Inga som helst problem att hålla avstånd.

Tack, det är bra och veta, har faktiskt inte funderat på hur bussarna ser ut här.
    Får titta när jag åker förbi en och se hur det ser ut.

Undra om de hade tagit dig i örat om de sett dig i den tomma vagnen på fel tid och utan munskydd.

Jag åker sällan buss eller tunnelbana - men bortsett från att det var så få passagerare så var allt sig likt - alltså den vanliga distansen till folk, den som inte handlar om avstånd utan om att inte låtsas om varandra fanns där. Jag tror att jag skulle ha kunnat åka i veckor utan att någon påpekat att det råder munskyddsrekommendation.

Åtminstone så länge det inte var någon risk för smittspridning i och med att det inte förekom någon trängsel - och hade det varit trångt så hade jag haft munskydd på.
  • FDFMGA
    Anonym (man) skrev 2021-01-13 12:41:10 följande:
    Tja, med tanke på hur ni konsekvent förnekat att det öht råden någon risk för smittspridning oavsett om folk trängs som sardiner eller inte så tror jag att vi kan ta dina iakttagelser och framför allt slutsatser med en hel näve salt.

Jag tror att bussen/tunnelbanan hade kunnat vara fullproppade så man fick använda kofot för att komma in eller ut. Du hade förmodligen ändå kommit till slutsatsen att risken för smittspridning och behovet av munskydd var obefintligDrömmer
    Det är väl inte svårare än att ni gör egna observationer.

Ni bör dock inte glömma att ta met något lugnande om det visar sig att ni också möts av bussar och tunnelbanevagnar där det inte råder någon trängsel.

Att inte få anledning att gnälla kam få vilken kverulant som helst att gå in i den djupaste av depressioner.

Eller gör som Anonym (man) gjorde tidigare i tråden, fotografera ur ett sådant perspektiv att även en glest befolkat buss ter sig som värsta tätorten.Skrattande

För övrigt så brukade min gamla mormor ofta bemöta personer som gömde sitt jag bakom ett vi med  frasen "Vi sa svinskiten" alternativt med frågan "Du och dina löss?"

Idag är det kanske mer relevant med frågan "Du och dina virus?".
  • FDFMGA
    klyban skrev 2021-01-13 12:41:50 följande:

Det är en intressant fakta att plocka upp och när man säger saker som att det går sämre, uppenbarligen är inte det sant ens.
    Och inte heller ändrar det att vi strävar efter göra bättre, dock har vi en strategi i Sverige som innefattar alla och inte bara de med virus.
    Annat hade det varit om vi hade en flockimmunitet, då hade den kritiken varit befogat och döda varit betydligt mer.
    För man hade varit tvungen och åka runt och smitta folk då, och et är inte etiskt rätt.

FDFMGA skrev 2021-01-13 12:32:48 följande:
    Jag åker sällan buss eller tunnelbana - men bortsett från att det var så få passagerare så var allt sig likt - alltså den vanliga distansen till folk, den som inte handlar om avstånd utan om att inte låtsas om varandra fanns där. Jag tror att jag skulle ha kunnat åka i veckor utan att någon påpekat att det råder munskyddsrekommendation.

Åtminstone så länge det inte var någon risk för smittspridning i och med att det inte förekom någon trängsel - och hade det varit trångt så hade jag haft munskydd på.

Samma här, sällan buss, det är nog 2 år sedan eller nått nu :p

Tänkte mer på om någon vakt hade sett dig där och om de hade gjort nått åt det och fast det i vagnen inte var någon trängsel.

Det är bara en rekommendation, inget tvång - så vakter har inte befogenhet att ingripa.
  • FDFMGA
    Anonym (man) skrev 2021-01-13 13:07:15 följande:
    Tja, observationerna vi hör varje dag, med antalet döda, skenande smittspridning och överfulla sjukhus antar jag inte riktigt räknas i din värld?
    Hmm, antingen menar du att tunnelbanans sjukhus är överfulla med döda eller mer troligt, om du besökt tunnelbanan, att du känner till att folk inte dör i tunnelbanan av covid-19, att det inte finns några sjukhus där - men att du menar att du i din spetsforskning klarlagt att det är i tunnelbanan och på bussar smittspridningen sker, och då spelar det ju ingen roll att det inte är någon trängsel.

Själv tror jag i likhet med FHM att smittspridningen inom kollektivtrafiken varit rätt begränsad - men inte desto mindre är det väl alldeles utmärkt att det inte var någon trängsel där den dag jag åkte tunnelbana och buss.

Gör gärna om mitt test, men du behöver inte dokumentera med ditt vidvinkelobjektiv som förra gångenSkrattande
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2021-01-13 13:04:47 följande:
    Skulle du säga att det är irriterande när personer gömmer sitt "jag" bakom ett "vi" alltså? Det finns ju i alla fall minst ett annat exempel på det i tråden men det superspameventet brukar passera dig utan att få liknande viruskommentar. 
    Ja, den dag klyban och jag har olika uppfattning om något och han svarar mig med sitt jag dolt bakom ett vi så kommer jag att svara på exakt samma sätt som jag svarade anonym.

Jag har inte sett dig svara på de mest befängda påståendena från somliga kritiker, det innebär inte att jag därmed menar att du är en del av "Vinbaren där det serveras vin ur flaskor som aldrig varit förslutna med kork".
  • FDFMGA
    Pope Joan II skrev 2021-01-13 13:46:42 följande:
    Nej, det har jag inte gjort men så har jag ju inte lierat mig med dem och uppmuntrat deras dumheter heller. Det hade jag inte gjort ens om de lismat aldrig så mycket. 

Men det var ju i alla fall klargörande att du och klyban tydligen delar uppfattning i allt han "vi"-ande har handlat om i den här tråden. Det hade jag faktiskt inte på allvar trott. 
    Det kan ju inte uteslutas att jag missat något - ange gärna numret på något av de inlägg där klyban citerat mig och därefter dolt sitt jag bakom ett vi, så kan jag replikera på det i efterhand.

Jag förstår att man kan uppleva saker olika och att det som någon reagerar starkt på av andra kan ses som en bagatell.

I genren "personlig förföljelse" så är de inlägg som skrevs för ett antal år sen där ett av familjelivs kvinnliga fasta nick straffades för sina enligt novellförfattarens invandringsvänliga attityd på så vis att hon blev huvudperson i novellerna om en pk-kvinna som våldtas grovt av invandrare i grupp. Tyvärr är det ju inte möjligt att IP-blocka personer med VPN-konton så det var åtskilliga noveller som presenterades novellisten presenterade under nya nick innan hen tröttnade och gick över till annan verksamhet på FL.

Jag anser inte att de som idag besvarar och instämmer med den före detta novellistens synpunkter på FL delar hens människosyn, i synnerhet som hens approach numer är modifierad.
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2021-01-13 14:32:02 följande:
    Det kan ju inte uteslutas att jag missat något - ange gärna numret på något av de inlägg där klyban citerat mig och därefter dolt sitt jag bakom ett vi, så kan jag replikera på det i efterhand.

Jag förstår att man kan uppleva saker olika och att det som någon reagerar starkt på av andra kan ses som en bagatell.

I genren "personlig förföljelse" så är de inlägg som skrevs för ett antal år sen där ett av familjelivs kvinnliga fasta nick straffades för sina enligt novellförfattarens invandringsvänliga attityd på så vis att hon blev huvudperson i novellerna om en pk-kvinna som våldtas grovt av invandrare i grupp. Tyvärr är det ju inte möjligt att IP-blocka personer med VPN-konton så det var åtskilliga noveller som presenterades novellisten presenterade under nya nick innan hen tröttnade och gick över till annan verksamhet på FL.

Jag anser inte att de som idag besvarar och instämmer med den före detta novellistens synpunkter på FL delar hens människosyn, i synnerhet som hens approach numer är modifierad.
    Beklagar att inlägget är så illa skrivet. jag kan tydligen fortfarande bli förbannad när jag tänker på novellerna.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin