• Padirac

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-23 20:24:53 följande:
    Ja, jag tycker det är frustrerande att man inte kan ha en seriös diskussion här, utan i stället förklaras det och tjatas om och om igen om ganska självklara saker. 

Inte direkt den intellektuella nivån man hade hoppats på, att vissa diskuterar utifrån premissen att man är helt blåst. Jag hyllar inte dig som något intellektuellt geni (för jag känner inte dig) men jag förutsätter att du har en hyfsat normal begåvning, tills motsatsen har bevisats. 

Herregud vad du hänger upp dig på ett inlägg jag gjorde i juni eller däromkring! Jag tyckte att en intervju med Sveriges utrikesminister i något tyskt media var pinsam, eftersom detta och en del annat (Zlatan, 30talet osv) kommer på tal ibland när man som svensk befinner sig i utlandet, vilket jag förklarade efter en del konstiga kommentarer. Vissa kollegor känner inte många andra svenskar än mig och vill gärna att jag förklarar det som dom snappat upp. Inte kul att säga att ja, dom var väl galna i Sverige, så ibland känns det lite pinsamt. Har du idisslat färdigt om detta ämne, så vi kan släppa det? Tycker det är ganska OT för denna tråd.
    En hel del av påståendena som görs här i tråden är såväl kontrafaktiska som helt falska. Andra har med person som deltar i tråden att göra.

För en seriör diskussion behövs väl en hel del ansträngningar från alla håll, Jag tror mig på rak arm kunna räkna till ett fåtal personer i tråden som inte bridragit till motsatsen.

En seriös diskussion mår väl bra av en välvilja till att förstå deltagarna, att vara nyfiken på vad andra vill förmedla, ett visst mått av allmänbildning (som var och en bidrar med), ett visst mått av sakkunskap, förmåga att begripa vilka premisser olika påstånden vilar på, normalbegåvning, en balans mellan det som på engelska kallas emotions and feelings (sinnesrörelser och känslor), lite humor, lite humör, ärlig och hederlig argumentation..och lämplig attityd...  du kan säkert fylla på med saker du anser ska med eller stryka det du ogillar..

En hel del av argumenten i tråden bygger felaktiga uppgifter/sakfel och premisser som är ogiltiga eller osakliga, när dessa argument mals om och om igen så kommer någon fram med premisserna och så känner sig en del idiotförklarade...  i en seriös diskussion skulle väl premisserna undersökas istället för att emotions and  feelings går bananas och cykeln börja om igen.

Jag tror du slipper känna dig idiotförklarad, eller att andra idiotförklarar dig om du undersöker vad som föregår detta, ledsen om detta får dig att tro att jag idiotförklarar dig för detta är ju å självklara saker för var och en.
  • Padirac
    FDFMGA skrev 2021-01-23 22:28:02 följande:
    Visst är jag akademiker men jag har också haft en del så kallade okvalificerade jobb på verkstadsgolvet.

Självupphöjda eller självutnämnda är vi väl alla som deltar i den här tråden - om än på olika sätt.

Förmodligen är det den klassresa jag själv har gjort som gör att jag har lite svårt att hantera dumdrygt snobberi som det förekommit en hel del av i den här tråden.

Men föralldel, det var onödigt att skriva det jag skrev till Fuck Google i och med att jag inte hade bakgrunden klar för mig. Jag läser inte alla inlägg i den här tråden, i synnerhet inte sådana som jag bedömer som själupphöjande eller skrivna i affekt.

Men akademiker kontra kassörska på Ica - för mig är det inte givet att akademikern är kunnigare än Ica-kassörskan utanför sitt ofta rätt begränsade specialområde - men hen kan nog ibland upplevas som mer självupphöjd av andra.
    Personligen tycker jag att din kommentar var klart berättigad i ljuset av att en lång beklagan över att känna sig  idiotförklarad av andra följdes av en idiotförklaring av en hel grupp människor..
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-23 20:08:28 följande:
    Ja om man förutsätter att de andra i tråden nätt och jämnt kvalat in till sina jobb i kassan på Coop på någon skyddad verkstad, då sätter man väl ribban där. 
  • Padirac
    Anonym (Proctor) skrev 2021-01-23 22:58:07 följande:
    De kanske höll på olika fotbollslag. Diversitet  i dess finaste form.
    Hur är det på vinbaren i detta avseende? Uppriktigt intresserad av ett seriöst svar.
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-01-23 16:55:11 följande:
    Jag bor inte i Halmstad smile1.gif Så frågan har inte varit uppe på just det viset som i artikeln. Men det hade ju varit bra om den prövades. Frågor som lyfts hos oss är vad AG kan tillhandahålla av skyddsutrustning för de som vill nyttja den. Inte klart ännu. På t.ex min exmans kommunala arbetsplats i grannkommunen erbjuds arbetstagarna munskydd på AGs bekostnad. Han är arbetsledare och har tagit det beslutet, helt enkelt.

På nivå med "Det kan vara farligt att använda munskydd"...
    Nu har tydligen de i Halmstad backat från förbudet,

www.dn.se/sverige/halmstad-backar-tillater-munskydd-i-skolan/
  • Padirac
    Dr Nail skrev 2021-01-23 23:09:07 följande:
    www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/halmstads-k...

Bra. Ibland räcker det faktiskt med att belysa faktaresistens.
    Det var en fråga om rekommendation vs förbud om användandet av munskydd - inte en fråga om faktaresistens

från din länk

"”Finns inget som förbjuder det”

I pressmeddelandet skriver de också att det fortfarande inte finns någon rekommendation från varken Folkhälsomyndigheten eller smittskyddsläkaren att använda skyddsutrustning i skolan. Men att det inte heller finns något som förbjuder det.#"

Från DN

"Lotta Edin, kommunikationsdirektör i Halmstads kommun, säger till DN att frågan diskuterats med facket och skolorna i kommunen under flera veckor och att det tidigare inte formulerats som ett förbud.

– Det stämmer inte riktigt. Vi har försökt att följa Folkhälsomyndighetens råd, där munskydd i skolan inte rekommenderas och har sagt att ”i skolan har vi inte munskydd”, säger Lotta Edin.

– Men när den policyn ställs på sin spets praktiskt och något blir tillsagd att ta av sitt munskydd, då blir det plötsligt ett förbud. Och när man driver den frågan längre då finns det heller inget i rekommendationerna som stödjer ett förbud."

• Padirac
    Anonym (Proctor) skrev 2021-01-23 23:33:01 följande:
    ojojoj...du vill ju ha den de kallar "fjamåt" som statsminister så klart du inte gillar att man nämner quicks polare.
    Jamen se där, nu ska jag beskriva vad andra gör..... vem är det nu som tar sig friheten att tala om vilka åsikter andra har Drömmer
    Anonym (Proctor) skrev 2021-01-20 18:47:31 följande:
    Nejdå, arbetsfördelningen är bra som den är. Jag beskriver vad andra gör, medan du tar dig friheten att tala om vilka åsikter andra har.
  • Padirac
    Anonym (Proctor) skrev 2021-01-24 00:25:47 följande:
    Men nu har du allt skitit i det blå skåpet. Om en debattör (nåja) uttrycker en åsikt så måste man väl få referera till den åsikten. Hen har ju faktiskt föreslagit hon som inte kan säga framåt som statsminister.

Ungefär på motsvarande sätt så står jag för min åsikt att Tegnell är en sopa med viss auktoritet.
    Det blå skåpet är ditt och har alltid varit ditt - jag har inte och kommer inte heller i framtiden att nyttja det på det sättet du gör.

Du ser verkligen inte att du tillskriver andra skibenter åsikter hela tiden, det är kanske din debattstil eller så är det som luften du andas.
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-24 11:24:26 följande:
    Jaha, en hel grupp människor? Vilka? De som nätt och jämt kvalificerar sig för ett jobb i matvarukassan i en skyddad verkstad, är de många? 

Här i stan finns det faktiskt en sådan mataffär, där alla anställda är trasiga individer, f.d. tunga missbrukare eller förståndshandikappade, och de accepterar därför typ alla i kassan. Skulle man inte kvala in där, är det illa. Affären funkar bra och är driven  av någon välgörenhetsorganisation.
    Kan du inte se att min liknelse var att dra till med något ganska extremt för att illustrera vad jag menade?

Det var inget försök att platta till icke-akademiker eller tex de som arbetar i en vanlig Coopaffär. Min fixare (snickare, rörmokare etc) som kommer och hjälper mig då och då, är en av mina smartaste vänner (de flesta andra är akademiker) och min bästa kompis gick två år på gymnasiet på en praktisk inriktning och är supersmart. Jag har verkligen inga förutfattade meningar om icke-akademiker, som vissa i tråden verkar tro.
    Förutom att jag inte tycker att en svetsare är lämplig som statsminister. Härligt på sätt och vis att det är möjligt, men tror ju inte att det är bästa bakgrunden för att styra ett land.  
    Så en del av de som inte håller med dig i tråden tycker du pekar ut dig (och möjligen andra) som förståndshandikappad eller trasig f.d tung missbrukare. 

Det finns ju fler bottnar här som är värda att dra i om du vill...

Vilken syn har du på de förståndhandikappade och f,d missbrukarna, hur bemöts de av dig och andra i ditt kvarter som frekventrar butiken?  Med mänsklig respekt? pekar någon med hela handen och säger till dem att  DU HAR FEL, ERKÄNN, FÖRSÖKT INTE FÖRKLARA BORT DINA FEL, eller kanske går kunder omkring i butiken och pratar och tisslar och tasslar menade om en enskild 'idiot' i butiken så att alla ska höra och förstå vem som avses?  Kanske kan man tänka sig att de som inte sträcker upp 'idioterna' utan istället om fel vara letats fram säger 'ah, det var en annan sorts bönor jag letade efter, vi tittar igen' berövar 'idioterna' deras kompetens och möjlighet att ta ansvar sig sig själva..? Varje dag kommer de väl hem bedrövade över att det inte fick nog med sarkasmer och hån som alla icke-idioter får hela tiden, undrandes över när de ska behandlas som fullvärdiga människor? 

Vilken syn har du på de i tråden som du uppfattar 'idiotförklarar' dig, hur uppfattar du att de behandlar de begåvningshandikappade och fd. missbrukarna, hur menar du att de anser att ditt agerande i tråden liknar de där begåvningshandikappade och fd missbrukarnas agerande i butiken (vad detta nu är, det har jag ju ingen som helt aning om)?

Pers1: Månen är en ost och den ska statsmisterna äta upp på en dag
    Pers2: Nej, månen är inte en ost, och det tar tängre tid för en person att äta upp någonting i månens storlek, sen är ju månen av sten, så det tar längre tid än om det skulle ha varit en ost.

.. en tids tysnad...

Pers1: Solen är en ost och den ska statsmisterna äta upp på en dag
    Pers2: Nej, solen är inte en ost, och det tar tängre tid för en person att äta upp någonting i solens storlek, sen är ju solen väldigt varm, så det tar längre tid än om det skulle ha varit en ost.

...shuffle repeat....

Pers1: jag blir idiotförklarad med alla dessa barnsliga basic förklaringar
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-23 20:08:28 följande:
    Ja om man förutsätter att de andra i tråden nätt och jämnt kvalat in till sina jobb i kassan på Coop på någon skyddad verkstad, då sätter man väl ribban där. 
    Sen är det ju så att i Sverige styr regering och riksdag landet - utan riksdagens godkännande kan varken regering eller statsminister göra stora ändringar i lagar.. det är med lagarna landets styrs, ja regeringen styr över myndigheter och departement, de skriver regleringsbrev till myndigheter som med sitt självstyre försöker uppfylla det regleringsbreven gett dem i uppdrag att utföra.  Kanske är det så att 'statsministern' (vad denne nu kallas i Österrike) har en annan makt i Österrike än en svensk statsminister har. 

Är det SL själv eller hans bakgrund du har invändningar mot, eller bägge delarna kanske?

Är alla som har någons specifik kunskap i sig , som tex svetsning i detta fall diskvalificerade?  Det finns fler i denna tråd om kan eller har kunnat svetsa, skulle detta diskvalificera dessa personer från vissa ämbeten eller arbetsuppgifter oavsett annan erfarenhet och kunskap?  Är det verkligen svetsningen du hänger upp dig på?  Är inte det lite samma syn som du anklagar andra i tråden för att ha angående fd missbrukare och förståndshandikappade?  

Som sagt, det finns fler bottnar att undersöka här.. 
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-24 12:46:04 följande:
    Vad har allt detta att göra med hur pandemistrategin i Sverige sköts? Ge dig.

Jag tycker att personalen i denna affär har gjort det bra som försöker ordna upp sina liv och superbra att dom får chansen att jobba där. Jag och andra kunder bemöter personalen trevligt, som man gör i andra affärer, och personalen brukar alltid vara trevliga tillbaka. Inga konstigheter. 

Kul att se att du tycker mina kommentarer ligger i klass med att en himlakropp är en ost. Regeringen styr landet blabla, ja, nu fick jag ännu en omvälvande förklaring, tack! 

Jag tycker att en universitetsutbildning i relevant ämne är en bättre förberedelse för att styra ett land än tex en svetsarutbildning, ja. Sen finns det säkert svetsare som är smartare än statsvetare. 
    Det är väl fullt möjligt att du tror att det är en svetsarutbildning alena som ligger till grund för att ha valts till statsminister av sveriges riksdag, jag utesluter inte att du menar det du själv skriver.

Om du vill kan jag för dig omvälvande förklara hur det kommer sig att denna uppfattning om utbildning och kvalifikationer är att likställa med att månen är en ost.

• Padirac
    Anonym (Cirkus) skrev 2021-01-24 13:19:29 följande:
    Hur orkar ni att hålla på med alla dessa inlägg, argumentationer, påhopp, försvar, smutskastning, tillrättavisande etc etc...
    Otroligt! Vem bryr sig? Fundera verkligen, vem bryr sig? Hundarna skäller, men karavanen drar vidare! 
    Det är en relevant fråga som jag själv frågar mig dagligen sedan en tid tillbaks - tyvärr har jag just nu inget svar utan drar själv ned lavinen och dras med i lavinen.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin