• Padirac

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Faile skrev 2021-01-23 02:01:15 följande:

Eller så beror det på att finland åberopade beredskapslagen i våras och stängde ner helt. Eller att Finland har rekommenderat munskydd överallt, eller att regeringen använt munskydd på alla presskonferenser sedan i våras. Eller att man haft gränserna halvstängda hela tiden. 

Jämfört med Sverige som eh ja, rekommenderat munskydd mellan 8-10 eller nåt sånt, vardagar? 

Ps: Jag heter inte Mika så ni får hänvisa hens quotes någon annanstans. 

Mika Salminen har ungefär samma roll i Finland som Anders Tegnell har i Sverige. Mika Salminen har en stor ödmjukhet inför smittans utveckling i olika länder under olika tider.
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-01-23 08:16:15 följande:

Nej, var har du fått det ifrån?

Jag fick det från hur det fungerar nu på det företag jag arbetar på, verksamheten är i Sverig utpridd från sydligaste Sverige till mitten av Sverige. Det är inte annorlunda från hur det fungerar i övriga länder företaget verkar i. Också för mina nära i övriga delar av landet som arbetar i annan verksamhet har det fungerat på det sättet.

Men det är säkert beroende på var och hur man arbetar och också på vad man menar med självkarantän. Jag använde ordet i den betydelse som ABC tidigare gett det.
  • Padirac
    Anonym (Proctor) skrev 2021-01-23 09:51:42 följande:

Ja, Sverige hade dryg-Tegnell medan Finland hade ödmjuke Salminen.

Jag tror du fångar en stor del av grunden för kritiken här i tråden - här i tråden är ju mycket kritik baserat på person snarare än sak.
  • Padirac
    Pope Joan II skrev 2021-01-23 09:48:44 följande:

Det viktiga när det gäller den här rapporten är inte varför Sverige hade ett högre dödstal, utan varför inte försiktighetsprincipen tillämpades i Sverige. Den metod som används i CDCs rapport kan inte visa på skillnader i ingångsvärden mellan länderna vad gäller proportion smittade eller fördelning inom länderna. Däremot ser man klart skillnaden i åtgärder och dödstal (stacks.cdc.gov/view/cdc/100148, www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7002e4.htm). 

Även om det finns osäkerhet vad gäller enskilda länders implementation av åtgärder, så har CDC-studiens beräkningar utgått inte bara från en lista medåtgärder (den OSI som nämns i rapporten, Oxford Stringency Index som inte inkluderar ansiktsmask men åtgärder som "cancellation of public events, school closures, gathering restrictions, workplace closures, border closures, internal movement restrictions, public transport closure, recommendations to stay at home, and stay-at-home orders"), utan dessutom viktat alla dessa åtgärder, så att man har försökt få med betydelsen av att vissa länder har haft begränsingar för antalet deltagare i tillställningar som legat på säg max 10 personer, andra länder max 1000 personer. Alla dessa olika sätt att implementera en åtgärd kan förstås ha en effekt på utfallet.

Så rapporten kan inte säga exakt hur många färre personer som dör i ett enskilt land om de hade ökat antalet restriktioner, men trenden är väldigt tydlig. Rapporten kan heller inte säga något om "övriga" antal döda, men det hör inte till den här refererade studien.

Ja, det är väl det som hela tiden lyfts fram av det flertal som argumenterar mot kritikerna, att ingångsvärden och fördelning av smittade har haft en avgörande roll i smittspridning och antal döda.

Just detta har också lyfts fram av Finlands Mika Salminen och av andra som förklaringar till att alla de olika åtgärder som finns inte verkar förmå stoppa spridningen.

De två agenda program som länkats till i tråden speglar mycket den diskussion som finns i tråden. Du har säkert redan sett dem, annars är de informativa och tar upp saker som lagar, förvaltning, självstyre, smittskyddslagens krav på evidensbaserad vetenskap och problem som coronakommissionens rapport beskriver m.m.
  • Padirac
    Anonym (Proctor) skrev 2021-01-23 11:10:56 följande:
    Ja, det är framförallt en i lättmjölkens vänner som ständigt snöar in på person.
    Ja, jag alltid misstänkt att vinbarens vänner är samma som lättmjölkens vänner - tack för att du bekräftar detta.Skål

nigab.se/drinkar/licor-43/blanco-43-licor-43/
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-23 11:11:55 följande:
    Jag gjorde en liknande sökning och hittade en väldigt kort publicerad artikel av bl.a. honom, som gick ut på att det ryska vaccinet borde testas och utforskat mer.
    Samt en del intervjuer med honom från vår och försommaren, där han underströk att svenska ekonomin skulle inte klara en lockdown, och det där med flockimmunitet ...

Hittade även en del intervjuer där han protesterat mot att matematiska modeller skulle styra strategier (som det gjorde i GB pga prognoser om ökad smittökning). Lite lustigt, eftersom han nu pratar om skillnader i Rtal, som också bygger på  matematiska modeller. 

Tittade även på vad som påverkar Rtalen mest, och hittade flera undersökningar som påvisade att minskad mobilitet var det som påverkade mest (inte så konstigt, färre kontakter mellan människor sänker ju smittan). I de länder där man stängt gränser, drastiskt minskat flyg, tåg, promenader etc (dvs lockdown) har man sett de mest sjunkande siffrorna. Samt även undersökningar från enskilda länder, där kortare lockdown haft tydlig effekt på Rtalet. Att Sverige haft högt Rtal är ju inte så underligt. Få åtgärder leder till höga Rtal, som leder till många smittade, som leder till många avlidna ... Björkman verkar förvirrad.

Det var ju otur att Tegnell missat att virus smittar även i hemmen, när resten av världen listat ut det. 
    Att tro att Tegnell inte vet att virus smittar mellan personer oavsett var dessa personer befinner sig är mer än lovligt obegåvat eller ett plumpt försök att göra en missriktad poäng

Självklart kan den som saknar förförståelse och inte heller reflekterar över ett uttalandes rimlighet förstå uttalandet på vilket sätt som helst.

Vad är mest rimliga förståelsen av 'vi visste inte att smittan spreds på hemmafester' av nedanstående alternativ

1. Vi visste inte att virus sprids mellan människor om de festar
    2. Vi visste inte att människor festade
    3. Vi visste inte om virus sprids mellan människor om de är i hemmet
    4. Vi visste inte om människor var hemma
    5, Vi visste inte om viruset var allmänt spritt i samhället ... (och att det spreds utanför de italienresenärer som fångades upp)

Den som känner till hur många som arbetar på FoHm, vilka arbetsuppgifter de har och vilken typ av kompetens detta kräver kan i de flesta fall göra en bedömning av vad ett uttalande betyder och i vilken kontext detta ska förstås - det är grundläggande språklig kompetens att förstå kontetxt, men en del saknar förståss detta, eller vill inte förstå...

Annars kan ju varje enskild mening i ett sammanhang ges helt oberoende betydelser av varandra - just dettta förekommer såväl bland begåvningsreserven och 'begåvningsreserven' av olika skäl i en debatt. 
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-23 12:03:46 följande:
    Inte genomsnittligt resultat om man tittar på Europeiska länder, i stället för total befolkningsmängd. Det tycker jag visar att de flesta Europeiska länder har en bättre strategi.

Nu ligger Sverige på 18e plats i världen, av länder med högst antal döda per invånarantal (om man bortser från 4 lilliput-länder, annars plats 22). 13 länder i Europa har värre siffror än Sverige (minus lilliputtarna) och de flesta bättre.
    Så om du vill räkna bort lilliputländer är det väl rimligt att på något sätt vikta länders dödstal efter befolkningsmängd eller yta för att få en rättvis bedömning?  

En intressant infallsvinkel som säkert måste ta med fler parametrar än befolkningsmängd och yta för att siffrorna ska vara meningsfulla.

Att bara räkna bort länder så som du vill göra är missvisande, för att få jämförbara värden som kan användas till de bedömningar du vill göra måste betydligt fler justeringar göras.

• Padirac
    pyssel skrev 2021-01-23 11:14:44 följande:
    Ja, det framgick inte att det var koncernen du arbetar på du menade, så det går inte att dra några nationella paralleller till Finland. Det är varken påbud eller möjlighet i de kommunala verksamheter jag arbetar i, ej heller de andra förvaltningarna jag har ärenden i. Det är ingen som hålls ,eller ges möjligheten att hållas, i hemkarantän för att en kollega eller någon som erhåller våra tjänster och varit nära oss insjuknat i covid-19.
    Parallellerna var inte till Finland, parallellerna var till det ABC kallade självkarantän.

Företaget jag arbetar för gör på samma sätt inte bara i Sverige och Finland utan också i övriga delar av världen där företaget är verksamt.
  • Padirac
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-01-23 12:42:56 följande:
    Ta nu inte i så du spricker pga en ironisk kommentar från mig som bygger på vad ABC har hört i någon TVintervju. Ironisk kommentar eller plumpt försök med missriktad poäng, som en del ser det.

Eller också är jag bara obegåvad och saknar språkliga kompetens, förståelse, kan inte reflektera, är orimlig, känner inte till, vill inte förstå, är obegåvade ...  haha, välj själv bland alla saker du radar upp, kanske stämmer allt, du tycker kanske det är rimligt!

En alternativ tolkning skulle kunna vara att jag tycker att eftersom Anders och alla hans motsvarigheter i andra länder visste att viruset var smittsamt och dödligt, men för övrigt inte hade så mycket kunskap i våras, är det märkligt att i väldigt många länder kom det en massa åtgärder för att minska kontakt mellan människor, lockdown, stängda affärer, förbud på mer än x gäster hemma samtidigt, förbud på mer än X människor som samlas ute etc etc - ta det säkra för det osäkra. Anders å andra sidan, rekommenderade högst 500 att samlas, etc etc.
    För att du nu inte återigen ska rabbla om smittskyddslagen etc, fortsätter jag med att påpeka att i många länder anpassade de snabbt lagar till att möjliggöra förordningar, men även rekommendationer i andra länder såg helt annorlunda ut.

Men ja, om du tycker att din tolkning är korrekt - jag tror inte att Anders vet att virus smittar - så är det nog en rimlig förståelse och jag är bara obegåvad, hahaha! 
    Smittskyddlagen är en del, en annan del är avsaknaden av en civil krislag och de omfattande fri och rättigheter som alla privatpersoner och även näringsverksamhet har i Sverige.

Så kritiken borde vara riktad inte mot att dessa begränsningar du anger inte gjordes, utan att de inte kunde göras med de lagar och den förvaltning Sverige har.

Det fungerar säkert på ett annat sätt i tex Österrike  -  för att inte tala om hur Österrike fungerande på -30-talet
  • Padirac
    pyssel skrev 2021-01-23 13:25:43 följande:
    ABC skrev om Finland och du svarade med ett inlägg om "alla" fast "i Sverige"

Så att du nu i efterkonstruktionen menar några andra "alla", istället för att medge att du hade fel, är citerat här ovanför.
    Inga problem, jag har skrivit det förr och skriver det igen, Jag har haft fel många gånger och kommer att ha det igen.

Jag talade från min erfarenhet och de nya rekomemndationer som kom i slutet av 2020.

Det är bra att du kommer med met input för att få en mer komplett och rättvisande bild av hur det fungerar.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin