• FDFMGA

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

pyssel skrev 2020-12-18 18:16:54 följande:
    Försonas? Nej, där är du allt lite av en idealist, samtidigt som du läser in lite väl mkt. Han har dock passerat den gränsen långt före den här tråden. Säger han något klokt i trådar och jag instämmer i det, har jag inte haft något emot att delge det, trots vad dumheter han sagt dagen innan, det har dock inget med försoning att göra.
    Innan jag tog del av den här tråden var jag så gott som ovetande om det ämne som nästan dominerat den.

Som jag ser det finns det ett trovärdighetsproblem i ditt och dina medsystrars och medbröders agerande i och med att ni ständigt upprepar påståendet att klyban inte kan uttrycka sig begripligt och heller inte begriper det han läser.

i min bok, som väl den här gången får vara "Kanonerna på Navarone" så väljer man arsenal eller rekvisita utifrån den man avser att möta, det man påstår sig vilja uppnå -  gör man inte det så deltar man bara i pekoralen Kaninerna på Navarone.
  • FDFMGA
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-12-18 21:50:13 följande:
    Medel? 12 länder i Europa har sämre siffror på dödsfall per invånarantal. Vi ligger inte på medel, utan är bland den sämsta fjärdedelen. 
    Det kan möjligen vara så att klyban till skillnad från dig känner till att det finns fler spanjorer än cyprioterFlört

Om du tar fram räknedosan och räknar ut hur mångas det bor i EU och sedan räknar ut hur många som dött och därefter jämför med hur stor andel som dött i Sverige så kommer du att finna att dödligheten i covid-19 i Sverige är genomsnittlig sett till hela EU.

Tycker du att det verkar omständligt så kan du klicka på visa endast FDFMGA, jag har lagt in några sådana jämförelser.

Lycka till!
  • FDFMGA

Så här ser dödligheten i covid-19 ut i Sverige jämfört med hela EU samt Storbritannien.

Den genomsnittliga dödligheten i EU/UK ligger fram till och med idag på 774 personer per miljon invånare, det vill säga 0,774 promille. I Sverige är dödligheten 789 personer per miljon invånare, 0,789 promille.

Lägst av EU-länderna ligger Cypern med 0,07 promille medan Belgien med 1,582 promille ligger högst.

• FDFMGA
    Padirac skrev 2020-12-19 00:22:08 följande:
    De där som kallar andra coronanationalister räknar på ett annat sätt - de räknar varje nationalstats snittdödlighet och jämför nationalstaterna.

Det ser för mig ut som att det är de som står för nationalismen..
    Jag gissar att det handlar om samma fenomen som i tråden med den oändliga diskussionen där somliga vägrade förstå att en population inte kan vara 125 procent av sig själv, alltså ovana eller oförmåga att förstå hur man hanterar siffror.

Den genomsnittliga coviddödligheten i Belgien och Cypern är liksom inte (1,582 promille plus 0,07 promille) dividerat med tvåSkrattande

Men visst finns det en tydlig nationalistisk vurm också där man är oförmögen att acceptera andra enheter än länder.
  • FDFMGA
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-12-19 12:31:21 följande:
    Eller möjligen är det så att Klyban skrev om landet Sverige, och jag skrev om hur det landet ligger till i jämförelse med andra länder. Men visst, man kan även jämföra hur det går i Ångermanland med hur det går i Norden, eller jämföra läget i Marbella med hur det ligger till på iberiska halvön, i förhållande till sammanlagd folkmängd.

Du får gärna damma av din räknedosa och komma med någon sådan jämförelse om du känner för det. Säg till om det blir för jobbigt, så kan jag hjälpa dig. 
    Tja, det har jag redan gjort.

Jag skickar en länk så att du lättare ska hitta inlägget som skrevs strax efter midnatt natten till idag.

Säg till om du har fortsatta orienteringsproblem så kopierar jag helt enkelt inlägget så att det inte går dig värdshus förbi.

Och fråga gärna om du inte förstår statistiken - för som jag brukade säga till mina elever när jag vikarierade som komvuxlärare: Det finns inga dumma frågor, bara dumma svarGlad

Lycka till!

www.familjeliv.se/forum/thread/80358345-vi-som-ar-kritiska-till-sveriges-handhavande-av-pandemin/125/nick/80835712
  • FDFMGA
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-12-19 12:31:21 följande:
    Eller möjligen är det så att Klyban skrev om landet Sverige, och jag skrev om hur det landet ligger till i jämförelse med andra länder. Men visst, man kan även jämföra hur det går i Ångermanland med hur det går i Norden, eller jämföra läget i Marbella med hur det ligger till på iberiska halvön, i förhållande till sammanlagd folkmängd.

Du får gärna damma av din räknedosa och komma med någon sådan jämförelse om du känner för det. Säg till om det blir för jobbigt, så kan jag hjälpa dig. 
    Ser att jag kanske inte riktigt förstod varthän du syftar med din forskning avseende "statistiker"Glad.

Att jämföra läget i Ångermanland med det på iberiska halvön är nog en uppgift som passar dig.

Rekommenderar att du till att börja med forskar kring eventuella skillander mellan landskap och regioner.
    Solig
  • FDFMGA

Vi var till ett köpcentrum idag, ganska mycket folk men klart färre än en lördag före pandemin. Inslaget av munskyddsförsedda var markant högre än det varit tidigare, kanske så hög andel som 15-20 procent bar munskydd.

Jag tycker de flesta hade förstått att munskydd inte är en ersättning för distanshållning. Inne i ett café kunde jag studera beteendemönstret hos en av bärarna. Han hade munskyddet käckt på svaj, vilket innebar att ena mungipan kikade ut, men det var påtagligt hur mycket han ansträngde sig att hålla avstånd, ja till dess han skulle ta emot en påse med bullar, då avvek han tillfälligt och trängde sin in mellan mig och den som stod före mig i kön till kassan där det fanns handsprit. Och så spritade sina händer för att kunna ta emot påsen spritadSkrattande

• FDFMGA
    Padirac skrev 2020-12-19 17:58:24 följande:
    Mer hot air som kommer från alternativhögerns vokabulär. 

Som andra säger, det finns visst människor till allt
    Haha.

Ja godhetsknarkare är ju ett centralt begrepp i den diskursen. Återstår att se om det kan få fäste bland den del av kritikerkåren som deltar med sina fasta nick i den här tråden.
  • FDFMGA
    Anonym (man) skrev 2020-12-19 18:07:20 följande:
    Ja, cynismen och hycklrin hos de rätttrogna är uppenbar i denna duskission och har så varit sen första början Flört
    Ja, dessa "duskissioner" kan tolkas från lite olika perspektiv.

Som när anonym här i tråden ett flertal gånger skriver att Tegnell har blod på sina händer så gissar jag att anonyms mamma serverat anonym blodpudding i så stora mängder att hen bliv lite däst.
  • FDFMGA
    Anonym (Proctor) skrev 2020-12-19 18:53:10 följande:
    Nu saknas det ju inte karakteriseringar från vänsterhåll heller. Du kanske kan göra en lista på dessa också och ha lika roligt åt den?
    Jag tror nog att du måste inse att det endast är extremhögern som använder pejorativa beskrivningar som "godhetsknarkare".

En förmildrande omständighet är ju dock att du använder begreppet helt felaktigt. Godhetsknarkare används i sammanhang som t ex beskriver hur människor känner sig förmer än andra när de bejakar invandringen.

Tesen i den här tråden är ju snarare den motsatta att de som inte deltar i pangdemistkörens allsång är "förklädda ondskeknarkare", typ.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin