pyssel skrev 2020-12-17 13:22:32 följande:
Som synes...
klyban skrev 2020-12-17 11:30:04 följande:
Kan du utveckla vad det du skriver har med COVID-19 och göra?
.. gick han i sin iver att imponera på dig rätt i fällan, som inte ens behövde riggas, snarare triggas..
Jag är inte särskilt intresserad av fällor - men möjligen av åsiktsfållor.
Från en fålla är budskapet att regeringen och FHM har misslyckats, att Sverige är smittans okontrollerade epicentrum, att folk dör som flugor.
Det är inte min uppfattning. Sverige skiljer sig inte från ett EU/UK-genomsnitt sett över tid avseende andel döda, däremot skiljer vi oss en del från andra länder om man ser till hur drastiska åtgärderna för att minska smittspridningen varit medan effekterna blivit ungefär desamma ändå sett till smittan.
Sverige har misslyckats, sa kungen. Ja, vi har misslyckats med att skydda de mest sårbara från smittan men ansvaret för detta misslyckande vilar tungt på oss alla, inte bara på de politiska partierna som satt de äldre på undantag, skötta av personal med liten eller obefintlig utbildning i yrket, inte sällan med otillräckliga kunskaper i svenska. Det är vi som skapat förutsättningar för att politikerna kunnat skita i de äldre samtidigt som de retoriskt har kunna lullulla dem.
Jag tror inte att det kommer att bli bättre generellt för de äldre i framtiden, men att de som har råd i större utsträckning kommer att kunna köpa sig högkvalitativ privat vård - och resten får nöja sig med lullull från politiker och en krass verklighet i kommunala eller privata lågbudgetboenden.
Min förälder bor förresten på ett hem där hen sällan kan göra sig förstådd eller förstå, endast ett fåtal i personalen talar tillräckligt bra svenska. Jag tycker det är en talande bild av svenska äldrevård. En person som jobbat hela sitt liv, blir gammal och sjuk, får avsluta sitt liv i en miljö där hen förvandlas till ett ofrivilligt isolat.
Det var väl KD som tyckte att man kunde outsourca fängelser till andra länder. när uppståndelsen lugnat sig lite kanske Ebba Busch tillsammans med den ansvarige KD-politikern för äldrevården i Stockholm, trygghetsborgarrådet Erik Slottner, kan föreslå att man outsourcar äldrevården till de länder som kräver minst betalt för att ta emot svenska åldringar som inte tillräckligt kan betala för sig.