• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • Anonym (Saga.A)
    FDFMGA skrev 2020-05-15 17:15:14 följande:
    Jag skulle göra exakt detsamma om en tuting kom med ett plakat som det stod "haha" på vid en begravning.
    Om du enbart syftade till hans nickname så brukar han ofta ha det namnet oavsett diskussionsämne, tror knappast han har det för att skratta åt pandemin.
  • Anonym (man)
    FDFMGA skrev 2020-05-15 17:15:14 följande:
    Nja, men jag tycker nog att man ska säga ifrån när någon skrattar när diskussionens kärna är alla de som dött och kommer att dö i covid-19.

Jag skulle göra exakt detsamma om en tuting kom med ett plakat som det stod "haha" på vid en begravning.
    Och det ska komma från en person som är ok med att vi har 3 ggr fler döda än våra grannländer sammanlagt och tycker att fler döda är ok för att rädda ekonomin.... din nyfunna "empati" är något cyniskt.
  • Anonym (haha)
    Anonym (.) skrev 2020-05-15 17:22:04 följande:
    Då TROR du väl inte heller att det spelar någon som helst roll om vi har karantän eller inte, eftersom Madrid haft det, men inte vi?
    Om de inte hade satt in de åtgärder som de gjort så hade situationen förstås varit värre än den är. Samma här. De visserligen lama och för få åtgärder som rekommenderats oss och som i alla fall en del följer gör givetvis att det inte ser ännu mycket värre ut. Det hade sett väldigt mycket bättre ut om även vi vidtagit andra åtgärder, fler hade levt nu. Att man i Stockholm ser en jämnare men mycket hög nivå handlar tror jag mer om att vi befinner oss i vårtider och som bekant så ändrar svensken sitt beteende så fort det blir några plusgrader. Så lama restriktioner och mer umgänge utomhus har bidragit till den mycket lilla men alltid så uppskrutna utplaning som FHM pratar om på presskonferenserna. 

Att det skulle leda till någon rännil har jag svårt att se. 
  • Anonym (haha)
    Anonym (Saga.A) skrev 2020-05-15 17:26:46 följande:
    Om du enbart syftade till hans nickname så brukar han ofta ha det namnet oavsett diskussionsämne, tror knappast han har det för att skratta åt pandemin.
    Nej, det har jag verkligen inte och det har jag förklarat för den där jeppen flera gånger. 

Att han håller på och mal om mitt nick och om "pangdemister" är bara en avledningsmanöver, en diskussionstaktik. Men här styr den honom rätt ner i diket tycker jag och får honom att framstå på det sätt han försöker utmåla mig och andra. 
  • Anonym (man)
    Anonym (.) skrev 2020-05-15 17:23:02 följande:
    Ja, men:

Siffran fem procent är ett nationellt snitt. I storstäderna är den högre.

Siffran visar hur det såg ut för några veckor sedan, inte hur det ser ut nu.

Inga studier visar hur spridd smittan är just nu, eftersom antikroppar mäts några veckor efter sjukdom.
    variationer i regioner tror jag man fattat det framgår i undersökningen... men Tove  (som förmodligen fattar bättre än du) är tydligen ÄNDÅ orolig. Det kan ju iof bero på att hon har en objektivitet som FHM fanklubben i denna tråd helt saknar och inser att detta kan vara dåligt medan du och övriga FHM fans bara viftar bort det med de vanliga lama bortförklaringarna....

"
    ?Inte bra nyheter för Sverige?

Tove Fall, epidemiolog vid Uppsala universitet, är imponerad av den spanska studien men befarar att den kan tyda på att Sveriges strategi kan tvingas att omvärderas.

? Det är inte bra nyheter för Sverige. Spanien är ett av de värst drabbade länderna i världen och att de ligger på så pass låga andelar av personer som uppskattas infekterade är inte bra, säger Tove Fall i Aktuellt."

Som sagt jag tror inte det spelar någon större roll om hela planeten står och viftar med klara bevis framför näsan på Sverige, man kommer aldrig någonsin medge att man möjligen haft fel oavsett, och definitivt inte den fanatiskt troende fanklubben här Oskyldig
  • FDFMGA
    Anonym (Saga.A) skrev 2020-05-15 17:26:46 följande:
    Åh, jag har ingen aning om vem som egentligen döljer sig bakom en anonym signatur.

Skriver sällan anonymt själv, men efter vad jag har förstått så kan man välja vad "svansen" ska kallas - och jag skulle knappast svansa runt med ett "haha" i en tråd som behandlar något som inneburit att ett stort antal människor dött och än fler lever i något slags limbo eftersom de tillhör riskgrupper. Eller i t ex en tråd där någon berättar att hen fått besked om obotlig cancer.

Jag har nära anhöriga som tillhör riskgrupperna. Ett "haha" är ett synnerligen olämpligt sett att bemöta deras skräck för smitta på och min uppfattning är att ett "haha" uppfattas som ett "haha".

Somliga har otur när de väljer namn på anonymitetssvansen de viftar med.

Hursomhelst. Stockholm ligger ju före övriga Sverige sett till hur långt pandemin kommit. Jag tycker att det är hoppingivande att smittan sen fem veckor sjunker undan. Sådant föredrar jag att säga till dem covid-19 är en livsfarlig risk för, inte haha. 

Till mina anhöriga som tillhör riskgrupperna är det precis det jag berättar, att smittan sjunker undan här. Något som kan komma att innebära ett visst skydd i väntan på att ett eventuellt kommande vaccin ska kunna ge skydd till riskgrupperna.
  • Anonym (haha)
    Anonym (man) skrev 2020-05-15 17:43:41 följande:
    variationer i regioner tror jag man fattat det framgår i undersökningen... men Tove  (som förmodligen fattar bättre än du) är tydligen ÄNDÅ orolig. Det kan ju iof bero på att hon har en objektivitet som FHM fanklubben i denna tråd helt saknar och inser att detta kan vara dåligt medan du och övriga FHM fans bara viftar bort det med de vanliga lama bortförklaringarna....

"

Tove Fall, epidemiolog vid Uppsala universitet, är imponerad av den spanska studien men befarar att den kan tyda på att Sveriges strategi kan tvingas att omvärderas.

? Det är inte bra nyheter för Sverige. Spanien är ett av de värst drabbade länderna i världen och att de ligger på så pass låga andelar av personer som uppskattas infekterade är inte bra, säger Tove Fall i Aktuellt."

Som sagt jag tror inte det spelar någon större roll om hela planeten står och viftar med klara bevis framför näsan på Sverige, man kommer aldrig någonsin medge att man möjligen haft fel oavsett, och definitivt inte den fanatiskt troende fanklubben här Oskyldig
    Nej, det här är inte bra. En betydligt dödligare sjukdom än vad FHM stått och utlovat. 
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-05-15 16:30:36 följande:
    Ja så måste det ju vara Andrea... vi är de enda som kan mäta rätt och förstår rätt. Alla andra är bara korkade och fattar ingenting...Drömmer

som sagt, dina argument är ju nästan komiska
    Du verkar ha ett problem med fakta? Det ÄR ju så att dessa snabbtester missar 20 %.
  • Anonym (***)
    Anonym (man) skrev 2020-05-15 17:43:41 följande:

"

Bevis? Varför skriver du inte allt hon sade? Nej, för hon sade ju att det siffrorna inte är säkra, att man måste göra fler tester osv.

Men det passar ju inte din agenda, så då plockar du bort fakta...
  • FDFMGA
    Anonym (man) skrev 2020-05-15 17:31:41 följande:
    Och det ska komma från en person som är ok med att vi har 3 ggr fler döda än våra grannländer sammanlagt och tycker att fler döda är ok för att rädda ekonomin.... din nyfunna "empati" är något cyniskt.
    Jag är ju inte pangdemist och därför tror jag att man ska vänta med att räkna döda och jämföra länder emellan tills mänskligheten har lärt sig hantera sarscov2.

Men covid-19 är inget att skratta åt - de som blir allvarligt sjuka drabbas av en mycket plågsam sjukdom.

Jag tror att den väg Sverige har valt kan innebära att riskgrupper kan få ett partiellt skydd - och bättre det än inget alls - eller att man låser in sig några år i väntan på vaccin.

Så jag tycker man kan glädja sig åt att smittan sjunker undan i Stockholm, trots att vi inte har låst in oss. Med detta sagt så anser jag att man naturligtvis ändå bör kritisera styret i Stockholm för att man har misskött äldreomsorgen, vilket innebar att viruset fick fri passage in på boendena.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin