• Pope Joan II

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Det här är en tråd för människor som är kritiska till Sveriges strategi och som önskar att diskutera ur det perspektivet. 

• Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin
  • FDFMGA
    klyban skrev 2020-05-15 10:23:03 följande:

Med den nivå måste man vara helt chanslös.
    Rätt lustigt hur man före finanskrisen gick på varandra inom vården och omsorg, och hann med att gå ut med de äldre.
    Nu har man inte ens personal att sköta sina vårdtagare basala nödvändigheter.
    Vem styr nått så illa?

Det lär ju inte finnas någon av de anställda på boendet där mannen vanvårdades som inte känt till misären.

Och ingen av dessa har reagerat eller tillåtits reagera. 

Jag undrar lite hur man är funtad - eller hur avtrubbad man kan bli - när man går in på ett rum som stinker av avföring och urin, där sängkläder och stolar är fläckade av avföring - utan att reagera.

Ytterst ansvarig för äldrevården i Stockholm är Erik Slottner, KD. KD ett parti som påstår sig vara en röst för de äldre i samhället.
  • Anonym (.)
    Anonym (haha) skrev 2020-05-15 15:47:06 följande:
    Har andra länder inexakta mätmetoder? Spaniens undersökning av 60 000, har den gjorts med inexakta mätmetoder? Har Sverige bättre mätmetoder? 

Jag tror att Stockholm kommer att ha ungefär samma procent som Madrid. 
    Vg se länken ovan. Om du inte orkar öppna och läsa kommer en del här:

Siffran fem procent är ett nationellt snitt. I storstäderna är den högre.

Siffran visar hur det såg ut för några veckor sedan, inte hur det ser ut nu.

Snabbtestet som används kan missa så mycket som 20 procent av alla fall med antikroppar.

– Det viktiga är att titta i storstäderna där spridningen är som mest intensiv. Där ligger man enligt testet på 11,5 procent och så får vi lägga på minst 20 procent och kanske lite mer. Så de är nog uppe över 15 procent i storstäderna och då börjar man kanske se en immunitet har en liten effekt om inte reproduktionstalet är för högt.

– Smittan i Spanien är såklart väldigt lokal. De här testerna visar vad som har hänt för två-tre veckor sedan. Skillnaden då och nu är antagligen ganska stor.

– Det var ett ganska förväntat resultat som i dag förmodligen har dubblerats. I Madrid hade drygt 11 procent antikroppar i studien. En fördubbling skulle därmed betyda minst 22 procent i dag.

– Det är en summa som stämmer ganska väl överens med Stockholm där vi tror att drygt 20 procent varit infekterade. Det kanske till och med börjar närma sig 30

• FDFMGA
    Har andra länder inexakta mätmetoder? Spaniens undersökning av 60 000, har den gjorts med inexakta mätmetoder? Har Sverige bättre mätmetoder? 

Det finns för närvarande inga exakta mätmetoder för att kontrollera immunitet, vare sig i Sverige eller i andra länder.

Men i och med att smittspridningen i Stockholm minskar och med stor sannolikhet i princip kommer att avtanna till sommaren så för man en slags verklighetens måttstock på immunitet.

Men det är med största möjliga löje som jag å ena sidan noterar att pangdemister anser det oansvarigt att Sverige har en så slapp attityd till smittan å andra sidan menar att fler inte smittats i Stockholm än i städer där man reagerat med panik och stängt ner städerna.

Pangdemister överlag tycks ha ett synnerligen otursförföljt tankemönster.

Och fortfarande anser jag att det är mycket omoget att skratta åt det lidande som pandemin orsakat, detta apropå valet av "haha" som svans till din anonymitet.
  • Anonym (haha)
    Anonym (.) skrev 2020-05-15 15:51:34 följande:
    Vg se länken ovan. Om du inte orkar öppna och läsa kommer en del här:

? Siffran fem procent är ett nationellt snitt. I storstäderna är den högre.

? Siffran visar hur det såg ut för några veckor sedan, inte hur det ser ut nu.

? Snabbtestet som används kan missa så mycket som 20 procent av alla fall med antikroppar.

? Det viktiga är att titta i storstäderna där spridningen är som mest intensiv. Där ligger man enligt testet på 11,5 procent och så får vi lägga på minst 20 procent och kanske lite mer. Så de är nog uppe över 15 procent i storstäderna och då börjar man kanske se en immunitet har en liten effekt om inte reproduktionstalet är för högt.

? Smittan i Spanien är såklart väldigt lokal. De här testerna visar vad som har hänt för två-tre veckor sedan. Skillnaden då och nu är antagligen ganska stor.

? Det var ett ganska förväntat resultat som i dag förmodligen har dubblerats. I Madrid hade drygt 11 procent antikroppar i studien. En fördubbling skulle därmed betyda minst 22 procent i dag.

? Det är en summa som stämmer ganska väl överens med Stockholm där vi tror att drygt 20 procent varit infekterade. Det kanske till och med börjar närma sig 30

Jag har naturligtvis läst. Jag tror att vi hamnar på samma procentsats som Madrid och till skillnad från dig så tror jag inte på några 20-30%.
  • Anonym (haha)
    FDFMGA skrev 2020-05-15 16:10:43 följande:
    Det finns för närvarande inga exakta mätmetoder för att kontrollera immunitet, vare sig i Sverige eller i andra länder.

Men i och med att smittspridningen i Stockholm minskar och med stor sannolikhet i princip kommer att avtanna till sommaren så för man en slags verklighetens måttstock på immunitet.

Men det är med största möjliga löje som jag å ena sidan noterar att pangdemister anser det oansvarigt att Sverige har en så slapp attityd till smittan å andra sidan menar att fler inte smittats i Stockholm än i städer där man reagerat med panik och stängt ner städerna.

Pangdemister överlag tycks ha ett synnerligen otursförföljt tankemönster.

Och fortfarande anser jag att det är mycket omoget att skratta åt det lidande som pandemin orsakat, detta apropå valet av "haha" som svans till din anonymitet.
    Ojojoj, du är allt en tuffing du! "Pangdemister" och grejer! Mumsfillibabba, med vilken briljans du diskuterar! Aldrig har mitt nick passat bättre än det gör ihop med dina inlägg. 
  • AndreaBD

"Snabbtestet som används kan missa så mycket som 20 procent av alla fall med antikroppar."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/AdAyw5/forskarbrak-om-spanska-antikroppsstudien
  • Anonym (man)
    FDFMGA skrev 2020-05-15 15:41:39 följande:
    Jaha, jag vet inte vad man trott i andra länder och i vilken mån man tar de inexakta mätmetoder man har för att mäta immunitetens omfattning på allvar., men det är klart om folk isolerar sig så sprids inte smitta i någon större utsträckning och därmed blir också få immuna.

Men jag skrev specifikt om Stockholm och här har smittspridningen minskat i cirka 5 veckor utan att vi låst in oss och utan att vi inspirerats av Xi Jinpings metoder.

Jag befarar att många pangdemister kommer att smälla av av besvikelse när smittspridningen stannar av i Stockholm och det som alltid visar sig att panikreaktioner sällan är relevanta för andra än möjligen sådana som studerar irrationalitet.
    Och jag tror att det inte spelar någon större roll vad tester och forskning visar i andra länder och hur många döda vi får i Sverige. FHM fanklubben kommer tycka vi har rätt ändå och avfärda precis all som påhitt.
  • Anonym (man)
    Anonym (haha) skrev 2020-05-15 16:33:23 följande:
    Kan missa. Det är inte samma sak som att det har missat. Men även så så är Spaniens studie väldigt stor, underlaget är avsevärt större än någon av de andra studierna som gjorts. 
    Dessutom är det inte bara Spanien som börjat göra mätningar i stor skala, man börjar göra det i flera länder med liknande resultat. Att försöka snacka bort det med dåliga tester är urlöjligt.
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin