• Lucia N

BF Januari 2021

En tråd för oss som väntar barn i januari!

Plussade idag på BIM -4. Kände att oavsett om det går vägen eller inte är det skönt att ventilera tankar och känslor!

Enligt NC-appen har jag BF 5/1

• Svar på tråden BF Januari 2021
  • Anonym (Baby28)
    FiaW skrev 2020-07-16 14:29:26 följande:

Hoppas du ska få ett bra svar på Nipt!

Jag älskar tex rökt korv som pålägg, men har inte ätit det sen jag blev gravid. De säger att om man kan hitta en paket där pålägget är förpackat för max en vecka sen så är det okej att äta och att man har det i frysen i 3 dygn. Jag har gjort så istället att jag har köpt en hel rökt korv och fryst den i 3 dygn och skivar sen upp den själv. Känns okej att äta då tycker jag.

Jag fick mitt NIPT svar idag bara 4 dagar efter att jag gjorde provet. Jag gjorde testet på VasaMamma i Odenplan ifall någon undrar. Bebisen är frisk och allting visade sig vara bra. Det är en orolig lättnad.

Tack för ditt svar. Åh jag har lite ångest har läst mycket om det och det som du säger det ska högt ha varit förpackat i 7 dagar. Nu har jag ätit kyckling pålägg som varit förpackade 9 dagar! Hoppas allt är okej ändå! Känns som att man kommer vara evigt orolig.

Jag fick svar på NIPT idag men jag fick ej reda på kön. Min familj ska göra en gender reveal till mig på lördag och när jag var hos barnmorskan så bad jag dem ej ge mig svar på könet utan meddela min syster. Nu är jag sååå sjukt nyfiken.

Är det någon som testat denna kalender. carolaekman.fi/forutsag-din-bebis-kon/

Stämde den på er?
  • Anonym (Baby28)
    Utvandraren2 skrev 2020-07-16 19:30:22 följande:

Jag får höra och märker på andra att de tycker jag överdrev på första graviditeten. Men köttpålägg tänkte jag inte på då, annat än salami.

Den här gången har jag ätit köttpålägg trots att jag vet, men väljer den färskaste förpackningen. Har också ätit lite brieost (!) en dag, men det var efter att mina föräldrar ätit av samma osten två gånger utan att känna av något. Älskar brieost över all annat mat, men har såklart dåligt samvete för det.

Stort tack för svar! Ja salami undviker jag. Jag har pratat med flera olika personer. Bekanta och även andra gravida. Det känns som att alla tycker att det är lugnt att äta köttpålägg. Åh känner att jag borde göra en bättre research innan jag åt mitt pålägg. Det ska ju vara okej att äta nyförpackat men nu åt jag pålägg som va förpackade sedan 9 dagar!

Gud va jobbigt att verkligen tycka om något så himla mycket och sedan undvika de i 9 månader. Hoppas de hittar på något i framtiden som gör alla dessa livsmedel säkrare. Nu är det en extremt liten risk men stressen det medför är så himla tråkig.
  • Anonym (Nelly)

Är i vecka 12+6. Var på KUB ultraljud idag, men bebisen sprattlade och låg så tokigt så att barnmorskan inte kunde se det hon behövde. Hon sa att allt såg anatomiskt bra ut dock och att det var normalt att bebisen stod på huvudet och lekte akrobat, men trots att jag var uppe och hoppa, skaka, knäböjde osv så fick vi fick ny tid på tisdag... Är glad såklart att bebis är aktiv och så vidare, men ville bara ha ett ok så att vi visste att det inte var kromosomsjukdomar så är samtidigt besviken... Har någon mer härinne fått göra om KUB pga att bebis låg tokigt?

• Anonym (Nymamma)

Anonym (Nelly):

Jag gjorde KUB i förrgår (v. 13+3). Behövde inte komma in och göra om KUB men det tog en lång stund innan bm fick de bilder hon behövde för att barnet låg vertikalt. Bm sa att det är vanligt när barnet blivit lite större, som i v12-14, att det ?står på huvudet? och slår runt och inte ligger riktigt som man vill att det ska. Man får bara ha tålamod och vänta ut barnet. Ibland kan det ta hela den bokade tiden men ibland får man prova igen vid ett annat tillfälle. Jobbigt förstås att du behöver gå dit igen och vänta på svar men inget ovanligt!

• Anonym (Nelly)
    Anonym (Nymamma) skrev 2020-07-18 08:36:50 följande:

Anonym (Nelly):

Jag gjorde KUB i förrgår (v. 13+3). Behövde inte komma in och göra om KUB men det tog en lång stund innan bm fick de bilder hon behövde för att barnet låg vertikalt. Bm sa att det är vanligt när barnet blivit lite större, som i v12-14, att det ?står på huvudet? och slår runt och inte ligger riktigt som man vill att det ska. Man får bara ha tålamod och vänta ut barnet. Ibland kan det ta hela den bokade tiden men ibland får man prova igen vid ett annat tillfälle. Jobbigt förstås att du behöver gå dit igen och vänta på svar men inget ovanligt!

Tack för svar ?? Ja, de sa att det kan hända... Men så jobbigt, ville bara ha svar. Om det inte funkar på tisdag skulle vi få gratis NIPT-test, så är ju skönt att vi får svar på det vi vill iallafall! Men väntan är jobbig.
  • m12345678

Hej! Är i v.16 och har ett tryck långt ner i magen o sen när jag klämmer lite på magen är jag öm. Nån mer som.har så

• Jan 2014

Väntar mitt 3e barn med BF 24 jan.

Gjorde kub i fredags och fick 1:320 på DS och blev därför erbjuden NIBT vilken jag ska lämna imorgon.

Någon som har erfarenhet av kub resultat?

Jag är över 35år och överviktig. Jag kommer behålla barnet även om det har DS men jag hoppas ju ändå på ett friskt barn.

Nackspalten var 2mm. Alla andra värden på UL var samma beräknat datum.

• Anonym (LH)

Hej. Ansluter här. Beräknad till mitten av januari. Första barnet ! Har ett MA i bagaget sen i höstas.

Går snart in i v15. Känns som en jobbig period nu innan RUL i slutet på augusti, symptom som minskat och innan det börjar synas. Läser man i alla skrifter så ska man redan ha fått stora bröst, tjock mage och linea negra. Är det så för alla ? Jag har inget utav det . Berätta gärna om era erfarenheter för att lugna en orolig själ utan erfarenhet av graviditet.

• Jan 2014
    Anonym (LH) skrev 2020-07-20 08:58:42 följande:

Hej. Ansluter här. Beräknad till mitten av januari. Första barnet ! Har ett MA i bagaget sen i höstas.

Går snart in i v15. Känns som en jobbig period nu innan RUL i slutet på augusti, symptom som minskat och innan det börjar synas. Läser man i alla skrifter så ska man redan ha fått stora bröst, tjock mage och linea negra. Är det så för alla ? Jag har inget utav det . Berätta gärna om era erfarenheter för att lugna en orolig själ utan erfarenhet av graviditet.

Denna graviditeten har jag fått mage, men min första hade jag ingen mage alls ens när jag födde. Beror på vår moderkakan/barnet ligger och vikt etc

Första så kände jag bara av illamåendet som kom i v.12 annars hade jag inte trott jag var gravid. Andra fick jag lite lite mage, mådde illa från v3 till förlossning och hade kraftig foglossning.

Nu med trean har jag mer mage v.14 än jag hade som höggravid med 1an och 2an. Illamåendet och känner redan av foglossning.

Har inte haft LN på någon och mina första 2 var flickor, denna vet jag inte ännu.
  • Anonym (LH)
    Jan 2014 skrev 2020-07-20 10:58:23 följande:

Denna graviditeten har jag fått mage, men min första hade jag ingen mage alls ens när jag födde. Beror på vår moderkakan/barnet ligger och vikt etc

Första så kände jag bara av illamåendet som kom i v.12 annars hade jag inte trott jag var gravid. Andra fick jag lite lite mage, mådde illa från v3 till förlossning och hade kraftig foglossning.

Nu med trean har jag mer mage v.14 än jag hade som höggravid med 1an och 2an. Illamåendet och känner redan av foglossning.

Har inte haft LN på någon och mina första 2 var flickor, denna vet jag inte ännu.

Tack för svar ! Man har ju inget att referera till när man inte varit gravid så här långt förut. Kommer ju fortfarande av lite ömhet i brösten och växtvärk i magen, någon enstaka morgon med illamående. Annars är det väl vad jag förstått typiskt för spökveckor under denna period, och känns som en evighet till RUL. Så man går ju och nojjar sig, har ju bara förra graviditeten att jämföra med och den slutade i MA v11+2 . Så när man läser i alla skrifter att man redan borde gått upp några kilo i vikt, troligen fått större bröst och att man kanske behöver större byxor nu så blir man ju nojjig.
Svar på tråden BF Januari 2021