Inlägg från: Anonym (Nelly) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nelly)

BF Januari 2021

Hej! Jag plussade igår med clear blue digital där det stod att jag är gravid 1-2 veckor! Enligt beräkningar har jag BF 29 januari, är så glad att jag knappt vet vart jag ska ta vägen! Är mitt första barn och jag och min sambo är superlyckliga (jag är 29 och han 31).

Vill så gärna vara med i denna gruppen för att bolla tankar om det går bra? :)

• Anonym (Nelly)

Tidigt ultraljud imorgon, är sååå nervös! Är 9+4, hoppas bara allt går bra! Finns det någon fb grupp förresten som man kan få gå med i? Missat massor med meddelanden, kanske är smidigare att gå med där!

• Anonym (Nelly)
    Lucia N skrev 2020-06-23 08:16:04 följande:

Finns en grupp på fb som heter gravida med bf januari 2021

:)

Tack! :)
  • Anonym (Nelly)
    Cykelstöld skrev 2020-07-02 08:48:27 följande:

Har precis kommit hem från ultraljud i förberedande för NIPT nästa vecka. Allt såg jättefint ut, mätte 3 dagar före förra ultraljudet nu och hade en jättebra gynekolog som visade allt han kunde se ordentligt. Är 10+1 idag!

Vet inte om detta är en konstig fråga, men hur kommer det sig att du får göra NIPT om allt såg bra ut? Gör man inte KUB först och sen eventuellt NIPT om risken för kromosomfel är höga?
  • Anonym (Nelly)
    Anonym (Baby28) skrev 2020-07-04 13:35:41 följande:

Hej allesammans,

Jag har följt denna tråd sedan jag plussat men inte skrivit något. Jag hänger gärna på.

Jag är idag i vecka 11 (10+1). I vecka 9 (8+1) blödde jag en färsk blödning. Som vid en vanlig mens! Blev jätte rädd för MA. Min sambo ringde 1177 vid två tillfällen den dagen för jag klarade ej av att prata. De sa att det inte måste vara missfall men att det kan vara det i och med att blödningen va riklig och färsk. Vi ville åka in till Gynakuten men fick information om att missfall sköter oftast sig själva, Gyn akuten kommer ej göra någon undersökning för ett MA så tidigt därför ska du inte åka in. De bad mig kontakta barnmorskan på måndag istället.

Jag mådde fruktansvärt hela helgen. Detta hände en fredag och jag klarade inte av att göra någonting hela helgen. Jag bara låg i sägen. Jag blödde dagen därpå en färsk blödning. Och sedan bruna enstaka droppar i 3 dagar.

Barnmorskan blev jätte chockad över vad jag fick för respons på 1177. Hon hänvisade mig till gynakuten och sa att hon ej kunde göra något för hon gör ej ultraljud och närmsta tid hos deras gynekolog är om 3 veckor.

Jag åkte till gynakuten. Sjukt nervös och ledsen. Jag fick otroligt bra bemötande. Allting var bra tack och lov! Hoppas detta hjälper någon där ute. Även om blödningen är färsk och fortsätter behöver det ej vara farligt.

Gynakuten undersökte mig noggrant men kunde ej se vart blodet kom ifrån. Jag blödde inte när ja va där men man såg torkat blod i mina flytningar.

För övrigt. Så mår jag sjuuuuukt illa! Kräks en gång per dag från vecka 7. Ni som hade problem med illamående när gick det över för er? Klarar ej av illamåendet det tär på psyket ????

Kan inte uttala mig om blödningen, låter dock sjukt läskigt?! Skönt att allt vad ok!

Angående illamåendet har även jag mått riktigt illa från vecka 6-7 ungefär, men nu i vecka 11 börjar det lugna sig så länge jag ser till att äta var 3:e timme. Har kräkts lite och så senaste veckorna men som sagt märker att det trappar ner nu. Så kan förhoppningsvis ta upp träningen snart igen! Har du provat att äta regelbundet och alltid ha något knäckebröd-snacks redo? Hjälpte mig när det var som värst!
  • Anonym (Nelly)

Är i vecka 11+3 idag, och har feber på runt 39 sen igårkväll... Googlar och hittar inte supermycket info om feber och graviditet, någon som vet hur det ligger till? Undviker tabletter överlag, och vill undvika alvedon nu också (vet såklart att ipren är big no no). Eller mår bebisen sämre av att jag mår dåligt? Skulle ni tagit tablett?

• Anonym (Nelly)
    FiaW skrev 2020-07-06 13:36:01 följande:

Så tråkigt att du mår dåligt! Jag vet faktiskt inte. Är lite som du att jag helst inte tar tabletter om jag inte verkligen måste. Ipren är ju som du säger inte bra, men läste om en studie där mammor som tagit Alvedon under de första 12 veckorna löpte större risk att få en dotter med sen språkutveckling. Detsamma gällde tydligen inte om man väntade en pojke. Sen ökade nog risken med hur många gånger de tagit Alvedon under perioden.

Sen tänker jag också att om det är väldigt jobbigt för dig att må så dåligt borde en enstaka Alvedon vid ett par tillfällen inte vara så farligt. Jag hade nog låtit mitt allmäntillstånd avgöra. Känner du dig okej trots den höga febern så hade jag hoppat över det. Känner du dig riktigt dålig hade jag tagit tablett.

Hoppas du blir bättre snabbt!

Tack för svar! Vilade mycket sen gick febern ner av sig själv faktiskt inom ett dygn, så slapp tablett! Skönt att det gick fort över, tror knappt bebis märkte att jag mådde dåligt :)
  • Anonym (Nelly)

Är i vecka 12+6. Var på KUB ultraljud idag, men bebisen sprattlade och låg så tokigt så att barnmorskan inte kunde se det hon behövde. Hon sa att allt såg anatomiskt bra ut dock och att det var normalt att bebisen stod på huvudet och lekte akrobat, men trots att jag var uppe och hoppa, skaka, knäböjde osv så fick vi fick ny tid på tisdag... Är glad såklart att bebis är aktiv och så vidare, men ville bara ha ett ok så att vi visste att det inte var kromosomsjukdomar så är samtidigt besviken... Har någon mer härinne fått göra om KUB pga att bebis låg tokigt?

• Anonym (Nelly)
    Anonym (Nymamma) skrev 2020-07-18 08:36:50 följande:

Anonym (Nelly):

Jag gjorde KUB i förrgår (v. 13+3). Behövde inte komma in och göra om KUB men det tog en lång stund innan bm fick de bilder hon behövde för att barnet låg vertikalt. Bm sa att det är vanligt när barnet blivit lite större, som i v12-14, att det ?står på huvudet? och slår runt och inte ligger riktigt som man vill att det ska. Man får bara ha tålamod och vänta ut barnet. Ibland kan det ta hela den bokade tiden men ibland får man prova igen vid ett annat tillfälle. Jobbigt förstås att du behöver gå dit igen och vänta på svar men inget ovanligt!

Tack för svar ?? Ja, de sa att det kan hända... Men så jobbigt, ville bara ha svar. Om det inte funkar på tisdag skulle vi få gratis NIPT-test, så är ju skönt att vi får svar på det vi vill iallafall! Men väntan är jobbig.
  • Anonym (Nelly)

Är det någon förstföderska som känt bebisen röra på sig innan vecka 20? Jag är i vecka 17+1 och har RUL 2/9 (ser fram emot det så mycket!), tyckte jag kände något förra veckan men kanske var en fis? Haha vad vet jag!

När kände ni bebisen första gången helt enkelt? ????

• Anonym (Nelly)
    Utvandraren2 skrev 2020-08-25 01:01:59 följande:

Här sprattlas det med, trots moderkaka i framkant. Tråkigt att du är så förkyld! Jag äter enorma mängder apelsin (gravidcravings deluxe) men vet inte om det hjälper för inmunförsvaret. Men nån kan ju försöka hålla mig undan mina apelsiner... hehe. Maken bara skrattade över att han gav mig en appelsin, gick ut i köket, kom tillbaka efter någon minut och den var uppäten. Han säger att det är värre den här graviditeten än förra. Då kom det först i slutet. Nu äter jag apelsiner för 40kr om dagen, haha.

Jag ska trots det ta influensavaccin tror jag. Brukar alltid ta det, och folkhälsoinstitutet här i Norge har ju gått ut och uppmanat folk att ta det för att inte åka på både influensa och covid samtidigt.

Vilken vecka är du i när du känner att det sprattlar? Jag är i 19+2 (18+2) och har inte känt något tydligt än, bara något som eventuellt kunde vara bebisen! Ska på UL nästa vecka och är ju såå orolig att det hänt något därinne, vill så gärna känna bebben!
  • Anonym (Nelly)
    Linhan89 skrev 2020-12-23 11:19:55 följande:

Hur lever era bebisar om i magen ? Min kan vara full fart en hel dag i några dagar, sen kan den ha en lugn period på några dagar. Jag känner då av bebisen men det är som lugnare rörelser och mer vridningar i magen. Upplever förvisso att det varit så här ända sedan jag körde första sparken . Lite nyfiken över hur ni andra upplever det ? Man blir ju såklart lite orolig när det står i alla tidskrifter att det är full fart ända in i kaklet.

Min bebis är också lugn för det mesta. Vissa dagar är det nästan ingenting, och nästa dag lite mer action. Har BF 24/1. Har inte sett det där tydliga fotavtrycket forma sig på magen exempelvis - vet inte om det har att göra med att jag har moderkakan i framvägg kanske. Tror inte att det är någon fara för dig, även om man såklart blir orolig eftersom alla hela tiden talar om hur man ska vara uppmärksam på bebis rörelser såhär i slutet! Tror att vissa bebisar är lugnare helt enkelt.
  • Anonym (Nelly)
    Linhan89 skrev 2020-12-28 11:39:32 följande:

Hur går det för alla ? Nära bf för många nu! Någon som har nå känningar att det är på gång något ? Själv så har jag varit lite trött sista veckorna men det hör väl till oavsett. Annars är allt lugnt :)

Jag gick in i vecka 37 idag, och har verkligen bara senaste veckan blivit såååå svullen! Har i vanliga fall slanka ben och händer/fötter/handleder/anklar/fingrar som är rätt beniga/seniga/smala eller vad man ska säga - men så är inte fallet längre! Har inga anklar eller handleder längre, och mina pianofingar har blivit små prinskorvar haha! Benen är såå svullna! Glad att jag tog gravidbilder i vecka 35 innan hela kroppen svullnade upp! Enligt min mor ligger det dock i släkten, så bara att hålla ut haha. Har ni andra klarat er från att samla på er mycket vatten?

Hur går det för dig själv Linhan89? :) Har du känningar på g? Själv tror jag att min bebbe kommer vara inne och götta sig i magen tills runt BF som är 24/1 - men ska ändå ha förlossningsväskan redo från nyår. Känns tryggt ändå.
Svar på tråden BF Januari 2021