BF Januari 2021
En tråd för oss som väntar barn i januari!
Plussade idag på BIM -4. Kände att oavsett om det går vägen eller inte är det skönt att ventilera tankar och känslor!
Enligt NC-appen har jag BF 5/1
En tråd för oss som väntar barn i januari!
Plussade idag på BIM -4. Kände att oavsett om det går vägen eller inte är det skönt att ventilera tankar och känslor!
Enligt NC-appen har jag BF 5/1
Hej!
Har varit med om MA tidigare i år (min första graviditet) och är just nu väldigt orolig. Bor utomlands och gjorde första UL hos min gynekolog 6+1 och såg då hjärtat med stabil rytm. På grund av MA gjorde vi ett andra UL 9+1 och även då såg allt bra ut. Vi såg bra hjärtfrekvens, armar, ben osv. Är i 12+0 nu och trots två bra UL håller jag på att bli galen av oro. Har NIPT bokat på tisdag och då antar jag att han gör ett snabbt UL för att kolla att allt är OK. Någon annan som är i vecka 13 och gravid med första barnet? Känner att det skulle vara kul att ha någon att prata med :)
Jag frågade min BM om det på inskrivningen och det var inga problem alls, det var bara kontakta mvc efter nipt-resultat så hjälper de en vidare även om man gjorde nipt privat. Nu fick bra svar på nipt så vi slapp det men det kändes viktigt även för mig att veta innan
Jag frågade min BM om det på inskrivningen och det var inga problem alls, det var bara kontakta mvc efter nipt-resultat så hjälper de en vidare även om man gjorde nipt privat. Nu fick bra svar på nipt så vi slapp det men det kändes viktigt även för mig att veta innan
Hej!
Har varit med om MA tidigare i år (min första graviditet) och är just nu väldigt orolig. Bor utomlands och gjorde första UL hos min gynekolog 6+1 och såg då hjärtat med stabil rytm. På grund av MA gjorde vi ett andra UL 9+1 och även då såg allt bra ut. Vi såg bra hjärtfrekvens, armar, ben osv. Är i 12+0 nu och trots två bra UL håller jag på att bli galen av oro. Har NIPT bokat på tisdag och då antar jag att han gör ett snabbt UL för att kolla att allt är OK. Någon annan som är i vecka 13 och gravid med första barnet? Känner att det skulle vara kul att ha någon att prata med :)
Hej!
Är i vecka 11+3 idag, och har feber på runt 39 sen igårkväll... Googlar och hittar inte supermycket info om feber och graviditet, någon som vet hur det ligger till? Undviker tabletter överlag, och vill undvika alvedon nu också (vet såklart att ipren är big no no). Eller mår bebisen sämre av att jag mår dåligt? Skulle ni tagit tablett?
Är i vecka 11+3 idag, och har feber på runt 39 sen igårkväll... Googlar och hittar inte supermycket info om feber och graviditet, någon som vet hur det ligger till? Undviker tabletter överlag, och vill undvika alvedon nu också (vet såklart att ipren är big no no). Eller mår bebisen sämre av att jag mår dåligt? Skulle ni tagit tablett?
Har du så hög feber så ska du ta alvedon. Är inte bra i graviditet att få för hög temp så då är det nog viktigare att ta än att inte ta. Alvedon enstaka tillfällen under en grav är ingen fara
Gick in i vecka 13 igår. KUB nästa onsdag. Nervös. Spökveckorna är här efter en månad med illamående.
Varning utblåsning:
Ååå, nu vill jag bara att svaret på nipt ska komma! Törs inte åka hem till Norge ifall jag är en av de 1% som måste ta om. Men det är sjukt jobbigt att vara hos föräldrarna. Ingenting är ju anpassat till våra rutiner och de hjälper inte till tillräckligt och bara klagar när man lämnar disk framme trots att man är trött som ett as och inte har duschat varken själv eller dottern. Eller borstat tänderna.
Vänninan med jämnårig pojk har fått en hel vecka ledigt när svärföräldrarna tagit med pojken till stugan. Själv har jag fått två dagar med 7 timmar, där de dessutom varit två när de passat. De tycker jag kräver för mkt när jag säger att 24-36 sammanhängande timmar hade varit fint. Att tex får sticka till stugan själv och övernatta.
Så tråkigt att du mår dåligt! Jag vet faktiskt inte. Är lite som du att jag helst inte tar tabletter om jag inte verkligen måste. Ipren är ju som du säger inte bra, men läste om en studie där mammor som tagit Alvedon under de första 12 veckorna löpte större risk att få en dotter med sen språkutveckling. Detsamma gällde tydligen inte om man väntade en pojke. Sen ökade nog risken med hur många gånger de tagit Alvedon under perioden.
Sen tänker jag också att om det är väldigt jobbigt för dig att må så dåligt borde en enstaka Alvedon vid ett par tillfällen inte vara så farligt. Jag hade nog låtit mitt allmäntillstånd avgöra. Känner du dig okej trots den höga febern så hade jag hoppat över det. Känner du dig riktigt dålig hade jag tagit tablett.
Hoppas du blir bättre snabbt!