• elliss

Vilka 5 saker är viktigast för dig i valet av partner?

Som frågan lyder undrar jag vilka 5 saker är viktigast för dig i valet av partner?

Ställer frågan då jag är intresserad av svaren, men också då jag har en vän som är med i olika dejting appar, men säger att han aldrig får "napp". Han säger att alla kvinnor ställer omöjliga eller för höga krav, att ingen visar intresse för honom pga av hans yrke, kanske utseende etc. Har försökt förklara att det nog inte handlar om det, utan annat kanske. Att folk inte är så ytliga och pengar kåta som han tror. Men.. har jag RÄTT eller FEL? 

Tacksam för svar av både män och kvinnor, är intressant hur båda könen svarar :)

• Svar på tråden Vilka 5 saker är viktigast för dig i valet av partner?
  • Anonym (Aninyym)

1. Personlig attraktion (dvs vi "klickar". Jag har bara blivit tillsammans med killar jag först varit vän med ett tag och jag känner en tydlig samhörighet med)

2. Hygien (män med smutsiga kläder, händer, och även då ovårdat hår, oklippta naglar, och val av kläder/opassande kläder gör mig direkt ointresserad)

3. Grundvärderingar (går ihop med nr 1. För mig viktigt att en man är jämställd i sin grundsyn. Alla människors lika värde och respekt för djur/natur)

4. Humor (jag vill ha ett liv där vi skrattar tillsammans och känner glädje av varandra, vilket jag tycker "rätt" /samma humor kan ge)

5. "Självgående" (dvs klarar sig själv även om han vill vara med mig. Han har jobb (perioder av arbetslöshet kan ingen rå för, klart det är ok. Men man ska ha ett driv att vilja försörja sig själv igen), vänner, tar hand om hem, aktiviteter, intressen. Jag vill inte ha en man som jag måste passa upp eller dra igång för att saker ska göras.)

Som tur är uppfyller min man alla dessa egenskaper plus flera till som jag tycker är viktiga.

• PH76
    Anonym (t) skrev 2020-04-15 01:19:14 följande:

Din kompis har tyvärr rätt dom flesta kvinnor är rätt så statusfixerade. Dom flesta som skriver en profil har krav på bra jobb och liknande. Dejtingsidor är i alla fall så dom flesta där har krav på att man har pengar och att man är ambitiös och vill uppåt. Det är sällan populärt att man jobbar för att leva och att jobbet bara är för att kunna göra det man vill. 

Men är det så underligt? Nu är jag inomhus för sig man och redan gift, men skulle jag ut på marknaden igen så skulle ett krav absolut vara en oinloggade välordnad ekonomi med lite utrymme. Det handlar inte om att jag vill att hon ska betalande mig mer att vi ska kunna resa och hitta på saker utan att jag ska betala för henne.

Sen om man i framtiden skulle flytta ihop så skulle det bli än mer märkbart det detta som sätter ribban för var och hur man kan bo (betydligt så i någon av de större städerna).
  • PH76
    PH76 skrev 2020-04-15 08:01:48 följande:

Men är det så underligt? Nu är jag inomhus för sig man och redan gift, men skulle jag ut på marknaden igen så skulle ett krav absolut vara en oinloggade välordnad ekonomi med lite utrymme. Det handlar inte om att jag vill att hon ska betalande mig mer att vi ska kunna resa och hitta på saker utan att jag ska betala för henne.

Sen om man i framtiden skulle flytta ihop så skulle det bli än mer märkbart det detta som sätter ribban för var och hur man kan bo (betydligt så i någon av de större städerna).

Inomhus = i och för sig

Jäkla spellcheck
  • Anonym (Oj...)
    Anonym (t) skrev 2020-04-15 01:19:14 följande:

Din kompis har tyvärr rätt dom flesta kvinnor är rätt så statusfixerade. Dom flesta som skriver en profil har krav på bra jobb och liknande. Dejtingsidor är i alla fall så dom flesta där har krav på att man har pengar och att man är ambitiös och vill uppåt. Det är sällan populärt att man jobbar för att leva och att jobbet bara är för att kunna göra det man vill. 

Fattar inte det här med status och pengar. Kvinnor idag kan väl tjäna sina egna pengar??
  • Anonym (Memea)

Jag blir lite sorgsen av så låga önskemål som en grundläggande hygien. Det borde vara grundläggande för alla människor.

• Anonym (Oj...)
    Anonym (Memea) skrev 2020-04-15 16:13:16 följande:

Jag blir lite sorgsen av så låga önskemål som en grundläggande hygien. Det borde vara grundläggande för alla människor.

För mig är grundläggande att han tvättar snoppen när han kissat och skrubbar naglarna då och då. Detta krav har inte alla kvinnor, har jag noterat.
  • Anonym (Elvira)

Intellekt
    Humor
    Livssyn/värderingar
    Utseende 
    Driv

Hygien går inte att sätta på listan ens, det är grundkrav.

• elliss
    Anonym (Em) skrev 2020-04-14 13:31:14 följande:

Kvinna, 27 år.

1. Utseendet.

2. Arbete.

3. Sunda värderingar.

4. Boendet.

5. Charmig

Tack för ditt svar. Räcker det med att hen har ett arbete eller är er viktigt med hur hög lönen är? Det är så att ni vän kör vaktmästare och upplever att ingen verkar vara intresserad av honom pga det. Sedan har jag försökt att hjälpa honom med hans utseende. Men han verkar vara n sån "man kan inte lära gamla hundar att sitta" typ tyvärr..
  • elliss
    Anonym (Kvinna 50) skrev 2020-04-14 14:33:30 följande:

Att jag blir attraherad är nummer 1! Då skiter jag ofta i annat. Men för att bli attraherad behövs ett visst utseende och personlighet. Att man kan kommunicera, känner nyfikenhet på varandra, att han kan locka mig sexuellt och vara tillgänglig, följa upp och ta initiativ.

Utseende

Intellekt

Tillgänglighet (inte vara rädd för känslor)

Humor

Lyhörd älskare

och empati!

Jag tycker också att intellekt är viktigt. Det är nästan omöjligt att känna attraktion när man märker att personen (attraheras av både män och kvinnor så jag säger personen eller denne/hen) inte har ett intellekt.
  • elliss
    Anonym (Kvinna 50) skrev 2020-04-14 14:37:40 följande:

Skiter friskt i pengar och status så länge killen kan försörja sig själv och brinner för något. Fast han ska lukta gott och vara hygieniskt och mån om kläder och hur han framställer sig själv. Där får han gärna se lite exklusiv ut. Absolut inte kostym men en bra stil som sticker ut!

Det är här det uppstår problem för min vän. Jag har otaliga gånger försökt att hjälpa honom. Att uppmuntra till att köpa lite nya kläder. Han gick igenom en skilsmässa för 1 år sen. Kvinnan (som jag känner) skilde sig från honom pga olika saker. 2 allvarligare och övriga saker som hon också känt inte fungerat. Bla sexlivet, där hon behöver ställa upp på det mesta men dör han inte velat ge tillbaka. Ex. Oralsex. Vidare hjälpte han aldrig till hemma etc. När de väl var skilda så försökte jag peppa honom. Han sa att han ville ha tillbaks sin ex-fru och lovade att ändra på sig. Visa mer hänsyn för hennes sexuella behov, bli bättre på att utvecklas och vara mer mån om utseendet etc. Men det var redan försent. Nu strax mer än 1 år sedan vill han börja dejta. Men det fungerar inte bra för honom. Han påstår att det är för att de ställer för höga krav på ekonomi etc. Medan jag ärligt sagt att jag inte köper det. Inte fullt ut. Han behöver verkligen fräscha till sig. Men inget jag säger får han att fatta. Jag börjar ge upp på honom. Han är strax över 40 år gammal men beter sig som en "gammal hund som inte kan lära sig att sitta".
Svar på tråden Vilka 5 saker är viktigast för dig i valet av partner?