• elliss

Vilka 5 saker är viktigast för dig i valet av partner?

Som frågan lyder undrar jag vilka 5 saker är viktigast för dig i valet av partner?

Ställer frågan då jag är intresserad av svaren, men också då jag har en vän som är med i olika dejting appar, men säger att han aldrig får "napp". Han säger att alla kvinnor ställer omöjliga eller för höga krav, att ingen visar intresse för honom pga av hans yrke, kanske utseende etc. Har försökt förklara att det nog inte handlar om det, utan annat kanske. Att folk inte är så ytliga och pengar kåta som han tror. Men.. har jag RÄTT eller FEL? 

Tacksam för svar av både män och kvinnor, är intressant hur båda könen svarar :)

• Svar på tråden Vilka 5 saker är viktigast för dig i valet av partner?
  • Anonym (kvinna27)

1. Ansvarskänsla och arbetsamhet

2. Trohet och lojalitet

3. Att vi snackar om en riktig man..

4. Intelligens

5. Värme

• Anonym (Linda)

Jag har läst vad du har berättat om din vän, och utgår lite från det.
    Yrke är ganska viktigt, för jag tänker att det är ett tecken på ambition, intelligens osv. Om den jag ser på tex. Tinder inte skriver ut sitt jobb, eller har ett "enklare" jobb måste han kompensera genom att visa på de förmågorna i sin text istället. 
    Utseendet är viktigt, men han måste inte vara supersnygg. Vettiga kläder, frisyr räcker långt. Sedan är det många som lägger upp riktigt dåliga kort, där de inte ler. Jag förstår att de ser bättre ut "live", men det faktum att de inte bemödar sig om att försöka fixa bättre kort sänker dem i mina ögon.
    Att profilen har flera vettiga kort, och en bra text är viktigt. Det gör inget om det är lite tråkigt om den innehåller fakta om killen, som jag gillar, tex. några intressen.

• Anonym (Jess)

Kön (kanske självklart), att han är välvårdad (duschar, borstar tänderna, rena kläder, klipper naglarna osv), politiska värderingar, kan ta ansvar för sig själv och att han inte ljuger/undanhåller saker.

• Anonym (t)

Generellt verkar kvinnor ha högre krav än män. Framförallt märks det eftersom fler män blir ratade. 

• Anonym (Solros)

På dejtingsidor kommer det in 100 nya mail om dagen. Många män oerhört för högt tempo så man drunknar i mail. Jag konstaterade att vem som helst bakom dessa mail myycket väl skulle kunna vara min stora kärlek men eftersom man drunknar i mail online så är det ENDA man kan sålla är utseenden. Online är det alltså enbart hur mannens utseende är som gör att han märks bland alla mail så att man går in på just hans sida. Ha extremt bra foto och se ut som en 10-poängare så kan du få svar online. Gör din vän inte det så bör han ragga på andra ställen än online för jag tror definitivt att han har vad som krävs för att få en partner men online förvinner han i mängden eftersom det enda man har att gå på online är det man ser på fotot. Det är som ett bildgalleri. Han konkurerar med 1000-tals andra män på sidorna och då enbart utseendemässigt. Själv så har jag någon idag, men när jag onlinedatade blev det tyvärr enbart på männens utseenden och väldigt få män har bra bilder.

• Anonym (t)

Tycker det är lustigt att kvinnor blandar ihop intelligens med vilket jobb och vilka arbetsambitioner dom har. Det säger väldigt lite om hur bildad eller intelligent dom är tvärtom många intelligenta hamnar ofta utanför. Och det finns många idioter som lyckats bra i arbetslivet. Själv har jag fått bra på iq tester och mentala tester. Men jag jobbar för att ha pengar för att leva. Jag ser ingen stimulans i att hålla på med affärer och annat. Livet är för kort och jag vill uppleva och lära mig så mycket jag kan innan jag dör. Det gör jag inte som affärsman eller andra karriäryrken. Men du kommer jag också alltid vara singel även om jag är i bra form och är bildad. Men jag har vant mig vid tanken och ser det som att jag får mer tid att göra annat. Sen kan jag använda en del av den tiden till att även göra världen bättre innan jag lämnar den.

• Anonym (Hh)

Mjuk och förstående

Godhjärtad

Kärleksfull

Rolig, ha humor

Jämställd / dela lika på arbetet

Sökes hos en man

• Anonym (Kvinna 33)

-Empatisk

-Intelligent (gärna iaf lite intellektuell också)

-Humoristisk

-Attraktiv/fräsch - dvs behöver inte vara bildskön men ska inte upplevas som en superslappis eller smutsig, måste lukta gott

-Självdistans, inte ta sig själv på för stort allvar, kunna slappna av emellanåt och inte se livet som en tävling.

Tycker att många faller bort på den sista punkten, men min man idag är en fin balans där han är ambitiös utan att vara någon puckad streber som är statuskåt bara för sakens skull. Avskyr såna män, blir så gravt uttråkad, tänk själv liksom kring vad som är viktigt i livet och slappna av och ta en bärs eller nåt.

• pyssel

1. Hygienen - grundläggande förutsättning att ens gå i närheten. Skulle aldrig kompromissa med hygien på det viset som kvinnor (och vissa män) vittnar om här i trådarna.

2. Intellekt och kvickhet - fångar mitt intresse.

3. Utseendet - som ovan. Är också utbytbart med humor och då bleknar betydelsen av utseende och det kan hamna helt utanför den här listan.

4. Ett varmt hjärta för människor och djur och ett ömsesidigt sätt - Det här är en dealbreaker efter det första spirande intresset från 2 och 3 och när jag börjat lära känna någon lite mer.

5. Sexuellt opryd och ömsesidig - Blyg och nervös går bra, bara inga tillknäppta nypuritaner och heller inga själviska typer som ska ha men inte ge.

#inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Mina val)

Välutbildad

Initiativrik

Fri från radikalfeministiska idéer eller mansförakt

Lyssnar utan att avbryta

Snäll

Svar på tråden Vilka 5 saker är viktigast för dig i valet av partner?