• Anonym (-)

Skulle du lämna din partner om han/hon var otrogen?

Skulle du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du lämna din partner om han/hon var otrogen?
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-04-03 19:16:47 följande:
    Precis. Det är samma sak här. Vi har vuxna barn och behöver bara tänka på oss själva. Och sexuell trohet är inte det viktigaste för mig numera. Jag var svartsjuk som ung, men numera tycker jag inte det är så viktigt. Om min man skulle vara otrogen, så skulle jag mest bli förvånad och fråga varför. Och jag skulle nog förvänta mig att det måste finnas en anledning. 

Jag skulle aldrig snoka efter partnern utan förvänta mig att han säger som det är. Man vinner inget på att snoka. Då utgår jag förstås ifrån att jag känner min partner och jag ändå inte skulle få fram något överraskande. Och självklart är det inte lika lätt för unga människor att veta sånt. De har ju inte den livserfarenheten. 
    Nja, fast nu blandar du ihop saker, att inte vara ok med att ens partner inte har sex med andra är inte svartsjuka. Ville man ha ett öppet förhållande skulle man ju ha valt det istället för ett monogamt förhållande. Monogami handlar inte om svartsjuka, det handlar om överenskommelser och som alla överenskommelser så förväntar man sig att båda håller sig till det.

Om man är ok med att ens partner har sex med andra så är det ju ganska självklart att man inte snokar för det spelar ju ingen roll. Snokar gör man om man inte är ok med att ens partner ligger med andra men man behöver fakta för att avgöra hur man ska agera.
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-04-03 19:31:00 följande:
    Nja, fast nu blandar du ihop saker, att inte vara ok med att ens partner inte har sex med andra är inte svartsjuka. Ville man ha ett öppet förhållande skulle man ju ha valt det istället för ett monogamt förhållande. Monogami handlar inte om svartsjuka, det handlar om överenskommelser och som alla överenskommelser så förväntar man sig att båda håller sig till det.

Om man är ok med att ens partner har sex med andra så är det ju ganska självklart att man inte snokar för det spelar ju ingen roll. Snokar gör man om man inte är ok med att ens partner ligger med andra men man behöver fakta för att avgöra hur man ska agera.
    Vi har ett monogamt förhållande, så öppet förhållande spelar inte in här. 
  • KlantSmurfen
    Anonym (123) skrev 2020-04-03 16:52:52 följande: #59
    Anonym (man) skrev 2020-04-03 14:24:12 följande:
    Det skulle jag heller  aldrig göra i vanliga fall, hon är fri att prata och umgås med vem hon vill, MEN om jag av någon anledning börjar misstänka något så sitter jag inte bara och låtsas som ingenting. Då tar jag reda på hur det förhåller sig med vilka medel om helst.

Om du tror att du kommer få ett ärligt svar på en sån fråga så är du bra naiv. ALLA ljuger när de blir påkomna med att göra något sånt, hon vet ju precis vad som står på spel. Sätt dig själv i den situationen, du vet att du säger sanningen så kommer din partner dumpa dig, ungarna kommer mista sin trygghet och du kommer se dem varannan vecka, du kommer få skit från er omgivning, sälja huset, skaffa nytt boende, få taskig ekonomi, etc, etc.... men om du ljuger så kanske du slipper allt detta...klart som fan att du ljuger.

Japp, ärlighet är A och O, men tyvärr verkar ju rätt många skita i det då och då och att tro att det aldrig kommer hända dig är rätt naivt. Det betyder såklart inte att ska vara misstänksam och sluta lita på sin partner. Det handlar snarare om att vara realistisk och inse att det kan hända även er.
    Hur skulle du kunna kolla hennes chattar om hon har sina enheter låsta?

Jag vet att jag skulle få ett ärligt svar, jag vet dessutom att min partner skulle erkänna utan att jag ens frågade.
    Personligen ljuger jag aldrig för min partner om saker som har någon betydelse. 
    Det är inte naivt, det är som en ryggrad i förhållandet.

Senariot du målar upp förändrar inte saken det minsta.

Jag, personligt, vill inte ha ett förhållande med någon som dig. Som erkänner sig som en lögnare när nöden kräver.

Kalla mig naiv om du vill. Hade du kännt mig personligen så lovar jag att du inte hade gjort det. Naiv är det sista jag är.

Visst, det skulle kunna hända. Men det skulle inte mörkas.
    Jag accepterar allt som händer så länge båda parter har underlivet i byxorna/kallingarna/trosorna. 
    De flesta har en tendens att ljuga för sig själva, ibland ingår det att ljuga för sig själv för bättre ursäkter i planeringen av misstaget de råkade göra med flit. Att bli konfronterad och stå för det var antagligen inte en del av planen så man förstår ju att det ändå blev ett misstag någonstans i planeringen.

Folk är ännu mer benägna att ljuga för andra, speciellt när de blir dömda, ju värre konsekvenserna riskerar att bli ju mer ljuger folk för att slippa ta sitt ansvar i det hela.
    Den som skriver att alla ljuger när nöden kräver är den ärligaste av er smile5.gif
    Alas, studying infidelity well is difficult to do, for several reasons.[...]Moreover, people who are asked to explain themselves in retrospect often construct answers that serve to rationalize behavior rather than accurately account for it. The story we tell looking back is often different in self-serving ways than how and why the story unfolded in real time.

www.psychologytoday.com/us/blog/insight-therapy/201801/secret-affair-who-cheats-and-why
    "Naiv är det sista jag är."
    Ibland är naiv bara ett finare ord för förnekelse eller korkad.
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2020-04-03 20:58:59 följande:
    De flesta har en tendens att ljuga för sig själva, ibland ingår det att ljuga för sig själv för bättre ursäkter i planeringen av misstaget de råkade göra med flit. Att bli konfronterad och stå för det var antagligen inte en del av planen så man förstår ju att det ändå blev ett misstag någonstans i planeringen.

Folk är ännu mer benägna att ljuga för andra, speciellt när de blir dömda, ju värre konsekvenserna riskerar att bli ju mer ljuger folk för att slippa ta sitt ansvar i det hela.
    Den som skriver att alla ljuger när nöden kräver är den ärligaste av er smile5.gif
    Alas, studying infidelity well is difficult to do, for several reasons.[...]Moreover, people who are asked to explain themselves in retrospect often construct answers that serve to rationalize behavior rather than accurately account for it. The story we tell looking back is often different in self-serving ways than how and why the story unfolded in real time.

www.psychologytoday.com/us/blog/insight-therapy/201801/secret-affair-who-cheats-and-why
    "Naiv är det sista jag är."
    Nej, det där är bara dumt. Självklart litar jag på min partner. Annars skulle jag inte ha en relation. Om man "måste" kontrollera sin partner, då är relationen inte längre bra. Själva grunden, basen är borta. Utan det, förtroendet, är en relation för mig värdelös. Då skulle jag inte ha en relation. 

Men jag har haft flera längre relationer (3 år, 14 år, och nu sedan 13 år) och det har inte förekommit någon otrohet i dessa. Det är jag säker på. Men jag tycker numera inte heller att det är så himla viktigt om det är exklusivt. Naturligtvis måste man vara överens om det. Och just för att jag har den inställningen, så har jag alltid kunnat prata ganska öppet med mina partners om det. Så, jag tror inte att någon då gör sig stort besvär och döljer det. Och om man har en bra, nära relation, så märker man också om något är fel. Och så har det inte varit. Det har inte med naiv att göra, utan det finns relationer och människor, där man helt enkelt skulle märka att det KAN vara något. Men det fanns aldrig någon misstanke, något som skulle ha tytt på det. 
  • Anonym (123)
    KlantSmurfen skrev 2020-04-03 20:58:59 följande:

Den som skriver att alla ljuger när nöden kräver är den ärligaste av er "Naiv är det sista jag är."

Hej smurfen, så roligt att du kände dig manad att komma hit och leka domare.

Vill du ha ett tips, ägna dig åt något som du klarar bättre.

Var tog förresten klunssmurrfen vägen???
  • Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-04-03 20:53:06 följande:
    Vi har ett monogamt förhållande, så öppet förhållande spelar inte in här. 
    Jag har heller inte påstått att ni har ett öppet förhållande, jag påpekar att du skrivit att du inte bryr dig om han är otrogen (se understrukna nedan). Och då är det väl ganska självklart att det inte finns anledning för dig att snoka, du bryr ju dig inte.
    AndreaBD skrev 2020-04-02 13:52:12 följande:

Svårt att säga i nuläget faktiskt. När jag var yngre hade jag lämnat. Men numera finns det helt andra saker som jag skulle lämna en partner för - brist på respekt främst i alla former. Däremot känner jag inte längre så mycket behov att ha min partner för mig själv. Jag menar, det skulle förstås vara en katastrof om han inte älskade mig längre. Men om han hade ett mer ytligt sexuellt intresse av en annan kvinna - det skulle inte störa mig nämnvärt. Tror jag. Det är alltid svårt att säga, så länge man inte är i situationen. 

• AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-04-05 19:44:54 följande:
    Jag har heller inte påstått att ni har ett öppet förhållande, jag påpekar att du skrivit att du inte bryr dig om han är otrogen (se understrukna nedan). Och då är det väl ganska självklart att det inte finns anledning för dig att snoka, du bryr ju dig inte.
    AndreaBD skrev 2020-04-02 13:52:12 följande:

Svårt att säga i nuläget faktiskt. När jag var yngre hade jag lämnat. Men numera finns det helt andra saker som jag skulle lämna en partner för - brist på respekt främst i alla former. Däremot känner jag inte längre så mycket behov att ha min partner för mig själv. Jag menar, det skulle förstås vara en katastrof om han inte älskade mig längre. Men om han hade ett mer ytligt sexuellt intresse av en annan kvinna - det skulle inte störa mig nämnvärt. Tror jag. Det är alltid svårt att säga, så länge man inte är i situationen. 

Att jag inte bryr mig (så mycket) har dock inte att göra med att jag inte skulle bry mig om honom - vi har en väldigt bra relation. Kanske var jag lite orealistisk där också. Jag tycker det är så himla svårt att veta hur jag skulle reagera. Det är också svårt för att jag är helt säker på att han inte skulle göra så. Helt enkelt för att han talar om för mig så gott som varje dag hur lycklig han är med mig. Så länge det är så kan man verkligen utgå ifrån att det inte finns en sån möjlighet (att partnern skulle kunna vara otrogen).

Men om det skulle ändra sig, om han började vara mindre kärleksfull, och dessutom skulle vara mer hemifrån än vanligt - då skulle jag inte snoka i hans mobil, utan då skulle jag fråga honom. Om nödvändigt skulle jag göra det ganska tydligt, att jag vill prata om saken och att jag verkligen vill veta vad som är på tok. Och då skulle han säga sanningen, det är jag helt säker på. Så, att jag inte skulle snoka, hänger minst lika mycket på att jag istället skulle föredra att fråga honom. Om jag inte skulle tänka så, så skulle jag redan innan det kommer till sånt fråga mig själv: Vad är det för relation, där jag inte räknar med att min partner talar sanning för mig, så att jag måste snoka i hans mobil? En sån relation skulle jag inte ha. 

Däremot - en lögn i en sån situation skulle kanske leda till att jag skulle lämna honom. Alltså om han skulle ha varit otrogen och skulle ljuga om det - där går gränsen. 
  • Anonym (Vi)

Vi är två i relationen, det är sällan bara den enes fel att det blir en otrohet. Jag hade inte lämnat bara sådär. Beror på omständigheter.

• Anonym (man)
    AndreaBD skrev 2020-04-05 23:42:37 följande:
    Att jag inte bryr mig (så mycket) har dock inte att göra med att jag inte skulle bry mig om honom - vi har en väldigt bra relation. Kanske var jag lite orealistisk där också. Jag tycker det är så himla svårt att veta hur jag skulle reagera. Det är också svårt för att jag är helt säker på att han inte skulle göra så. Helt enkelt för att han talar om för mig så gott som varje dag hur lycklig han är med mig. Så länge det är så kan man verkligen utgå ifrån att det inte finns en sån möjlighet (att partnern skulle kunna vara otrogen).

Men om det skulle ändra sig, om han började vara mindre kärleksfull, och dessutom skulle vara mer hemifrån än vanligt - då skulle jag inte snoka i hans mobil, utan då skulle jag fråga honom. Om nödvändigt skulle jag göra det ganska tydligt, att jag vill prata om saken och att jag verkligen vill veta vad som är på tok. Och då skulle han säga sanningen, det är jag helt säker på. Så, att jag inte skulle snoka, hänger minst lika mycket på att jag istället skulle föredra att fråga honom. Om jag inte skulle tänka så, så skulle jag redan innan det kommer till sånt fråga mig själv: Vad är det för relation, där jag inte räknar med att min partner talar sanning för mig, så att jag måste snoka i hans mobil? En sån relation skulle jag inte ha. 

Däremot - en lögn i en sån situation skulle kanske leda till att jag skulle lämna honom. Alltså om han skulle ha varit otrogen och skulle ljuga om det - där går gränsen. 
    Jag har inte sagt att du inte bryr dig om honom, jag har sagt att du inte bryr dig om han är otrogen för det har du själv skrivit.

Jag vet inte hur just du skulle reagera, jag kan bara utgå ifrån hur de allra flesta som lever i ett monogamt förhållande skulle reagera. Och väldigt få reagerar som du beskriver. Och de beror inte på själva sexet utan lögnerna och falskheten som tar död på allt förstroende. För om din partner kan svika och ljuga om trohet, vad mer kan hen ljuga om? Hur vet du att du kan lita på personen i andra sammanhang och i framtiden? DET är det verkliga problemet med otrohet inte sexet.

Ja, du verkar tro att du kommer få sanniongen bara du frågar och om det är vad du vill tro så får du väl tro det. Jag kan bara konstatera att det händer ytterst sällan så oddsen att det du tror stämmer är ganska små. 

En lögn skulle leda till att du skulle lämna honom. Om han varit otrogen så har han ju redan ljugit, för han var väl sagt att han inte skulle vara det? Har otroheten pågått ett tag så har han ljugit för dig många ggr för att kunna göra det. Det krävs tid, planering och massvist med lögner för att ha ett prassel.
  • AndreaBD
    Anonym (man) skrev 2020-04-06 03:10:18 följande:
    Jag har inte sagt att du inte bryr dig om honom, jag har sagt att du inte bryr dig om han är otrogen för det har du själv skrivit.

Jag vet inte hur just du skulle reagera, jag kan bara utgå ifrån hur de allra flesta som lever i ett monogamt förhållande skulle reagera. Och väldigt få reagerar som du beskriver. Och de beror inte på själva sexet utan lögnerna och falskheten som tar död på allt förstroende. För om din partner kan svika och ljuga om trohet, vad mer kan hen ljuga om? Hur vet du att du kan lita på personen i andra sammanhang och i framtiden? DET är det verkliga problemet med otrohet inte sexet.

Ja, du verkar tro att du kommer få sanniongen bara du frågar och om det är vad du vill tro så får du väl tro det. Jag kan bara konstatera att det händer ytterst sällan så oddsen att det du tror stämmer är ganska små. 

En lögn skulle leda till att du skulle lämna honom. Om han varit otrogen så har han ju redan ljugit, för han var väl sagt att han inte skulle vara det? Har otroheten pågått ett tag så har han ljugit för dig många ggr för att kunna göra det. Det krävs tid, planering och massvist med lögner för att ha ett prassel.
    Som sagt, oärlighet är en deal-breaker. Om det skulle ingå lögner så skulle jag inte heller förlåta det. Jag tänkte mer på ifall det var en engångs-grej som hände, och som inte var planerat och inlett med lögner förstås. 
  • QueenInTheDark

Vad är otrohet?

Jag tycker att det funkar bäst om ens partner talar om att man vill ligga runt eller med någon och då prata om de. Jag tror alltid att det finns en mitten väg att gå. Kanske att partnern kan vara den som rätar ut lusten att ligga med någon annan än ens partner

Alltid pratglad. Svarar på allt i inkorgen!
Svar på tråden Skulle du lämna din partner om han/hon var otrogen?