• Alexi

Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?

Vissa (som vi) har bokat utlandsresa till sommaren. Vissa andra verkar vilja gå i idé just nu och knappt gå utanför dörren.

Problemet med att ha en resa bokad är att den går ju inte att boka av bara för att det är lite kaotiskt i världen, utan det krävs ju att någon i familjen är sjuk alternativt att UD avråder från resmålet. Och det sker ju sällan till västländer i Europa.

Hur resonerar ni kring våren och sommarens semesterplaner?

• Svar på tråden Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?
  • Anonym (Olp)
    Anonymm20 skrev 2020-03-01 10:19:17 följande:

Innan Sverige kan köpa in vaccin och läkemedel kommer det förmodligen dröja ca 2 år.

Precis, och då har den naturliga immuniteten mot oroginalstammen i befolkningen redan börjat bli allmänt spridd och ytterligare mutationer har börjat dyka upp. Inom några år kommer smittrycket och flockimmuniteten vara i nivå med den vi ser i den vanliga säsongsinfluensan. Vi kommer sannolikt få leva med denna nya typ länge framöver och rekommendationerna kommer påminna mycket om de vi har för säsongsinfluensan. Att vanliga friska medborgare smittas, tillfrisknar och bygger immunitet är det bästa framtida skyddet för våra riskgrupper. Vi kommer se en stark smittspridning under denna första tid, som sen kommer avta.
  • Anonym (Reser ofta)

Jag har en resa bokad i maj och kommer åka om inte UD avråder.

• Anonym (Reser ofta)

• Anonym (Reser ofta)

Länken fungerar inte.

• Anonym (Nervös)
    Anonym (Reser ofta) skrev 2020-03-01 10:58:42 följande:

Samma här. Och då avstår jag pga att reseförsäkringen inte gäller.
  • Anonym (My Corona)
    nihka skrev 2020-03-01 10:54:36 följande:
    Klart man har. Man kartlägger vilka personer som bekräftade fall varit i kontakt med och följer upp. Över 500 personer har redan topsats. Och bekräftade fall isoleras.

Senaste fallen i Stockholm:

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=...
    Inte i det aktuella fallet som inte handlar om att spåra folk hon har haft kontakt med utan om hur hon bemöts av vården.
  • Anonym (My Corona)
    Anonymm20 skrev 2020-03-01 10:17:25 följande:
    Och ingenstans påstår jag att jag inte kan drabbas...
    Jo. Din farmor är redan död. Alltså kan du bortse från vad som händer någon annas farmor.

Men som det är skrivet i en tweet någonstans: det handlar i slutänden om personlig moral och livsåskådning.
Svar på tråden Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?