• Alexi

Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?

Vissa (som vi) har bokat utlandsresa till sommaren. Vissa andra verkar vilja gå i idé just nu och knappt gå utanför dörren.

Problemet med att ha en resa bokad är att den går ju inte att boka av bara för att det är lite kaotiskt i världen, utan det krävs ju att någon i familjen är sjuk alternativt att UD avråder från resmålet. Och det sker ju sällan till västländer i Europa.

Hur resonerar ni kring våren och sommarens semesterplaner?

• Svar på tråden Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?
  • Anonym (Hjärntvätt)
    Anonym (My Corona) skrev 2020-03-02 18:47:11 följande:

Och nu, ungefär två veckor försent kan man tycka, stänger myndigheterna ned direktflyget till Iran, UD går ut med avrådan från resor till Iran och varningarna för ett utbrott även i Sverige höjs från "låg" till "medel".

Sent skall syndaren vakna och "vi såg den inte komma".

Japp. Minst en vecka för sent. FHM tar hela tiden det osäkra före det säkra. I stället för, vilket vore det enda normala i det här allvarliga läget, att först stänga ner något (t.ex. en flyglinje, skolorna), sedan se vad som händer, och om det visar sig att åtgärden var överdriven - öppna det igen.

Det är alltid lättare att backa på en åtgärd, än att försöka rätta till det i efterhand när det visar sig att man varit för slapp.
  • Anonym (japp)
    Anonym (Hjärntvätt) skrev 2020-03-06 12:08:56 följande:

Japp. Minst en vecka för sent. FHM tar hela tiden det osäkra före det säkra. I stället för, vilket vore det enda normala i det här allvarliga läget, att först stänga ner något (t.ex. en flyglinje, skolorna), sedan se vad som händer, och om det visar sig att åtgärden var överdriven - öppna det igen.

Det är alltid lättare att backa på en åtgärd, än att försöka rätta till det i efterhand när det visar sig att man varit för slapp.

Exakt!
  • lövet2

Nej, jag är tillräckligt fattig för att aldrig resa någonstans. Corona kommer säkert hit med tiden, men tills dess nöjer jag mig med vanliga säsongsinfluensan. Inte Svininfluensan, för den hade jag redan 2009.

• Anonym (My Corona)

Och där tog UD beslutet om att avråda från ALLA utlandsresor.

Till att börja med gäller beslutet från till den 14 april. Därefter görs en ny bedömning.

https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/utlandsresor--avradan-for-alla-lander/

"Med anledning av den omfattande spridningen av det nya coronaviruset och den snabbt föränderliga och osäkra situationen som råder för resande avråder UD från icke nödvändiga resor till alla länder.

I länder eller områden där UD sedan tidigare avråder från resor, gäller dessa beslut.

Beslut om avrådan togs 14 mars 2020. Avrådan gäller till och med 14 april, varefter en ny bedömning kommer att göras."

Räkna med att detta kommer att hålla i sig ett tag så boka inga sommarresor i år och avboka det ni redan har beställt.

• Anonym (Nervös)
    Anonym (My Corona) skrev 2020-03-15 07:06:07 följande:

Till att börja med gäller beslutet från till den 14 april. Därefter görs en ny bedömning.

www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/utlandsresor--avradan-for-alla-lander/

"Med anledning av den omfattande spridningen av det nya coronaviruset och den snabbt föränderliga och osäkra situationen som råder för resande avråder UD från icke nödvändiga resor till alla länder.

I länder eller områden där UD sedan tidigare avråder från resor, gäller dessa beslut.

Beslut om avrådan togs 14 mars 2020. Avrådan gäller till och med 14 april, varefter en ny bedömning kommer att göras."

Räkna med att detta kommer att hålla i sig ett tag så boka inga sommarresor i år och avboka det ni redan har beställt.

Varför skulle man redan nu avboka sommarresorna? Avrådan kan ju hävas om en månad. Men absolut ökade risken för att sommarens resa påverkas. Jag tror dock inte att de här väldigt kraftiga åtgärderna som avrådan och (andra länders) inreseförbud kommer stå sig så länge som till sommaren. De kommer påverka ekonomin för mycket för att det ska vara hållbart.
  • Anonym (Resa)

Jag har en resa bokad i slutet av april och det är ju mycket osäkert om det blir av. Dels pga UD:s avrådan, Danmarks stängda gräns (vi reser från Kastrup) och såklart; resmålets inställning. Om Danmark öppnar sin gräns enligt nuvarande plan den 13 april så kan vi resa, men vid det laget kanske resmålet beslutat att stänga igen.

Min inställning till Corona är att jag inte är rädd. Jag är frisk, min man är frisk och vi skulle få lindriga symptom. Har restriktionerna släppt när resdatumet närmar sig så åker vi helt enkelt.

Just ja, flygbolaget kan gå i konkurs också. Det hänger med andra ord löst på många fronter. Räknar inte med att resa men ska göra det om möjligheten finns.

• Anonym (My Corona)
    Anonym (Nervös) skrev 2020-03-15 07:27:39 följande:
    Varför skulle man redan nu avboka sommarresorna? Avrådan kan ju hävas om en månad. Men absolut ökade risken för att sommarens resa påverkas. Jag tror dock inte att de här väldigt kraftiga åtgärderna som avrådan och (andra länders) inreseförbud kommer stå sig så länge som till sommaren. De kommer påverka ekonomin för mycket för att det ska vara hållbart.
    UD har precis avrådit från att resa till ALLA länder på hela jordklotet. Man gör det med motiveringen att man inte kan veta var nästa utbrott dyker upp. Det "måste skickas en tydlig signal att det inte är lämpligt att resa".

Det kommer att ta tid att försäkra sig om att vart och ett av alla dessa länder är säkra, utifrån de kriterier UD nu satt upp. Jag kan inte se det hända under de närmaste 3-4 månaderna.

Man kan absolut åka ändå, det är inte förbjudet, men även utan avrådan är nu alla parter helt överens om att man SKA inte resa. Och DET läget tror inte jag kommer att ändras på någon månad.

Det positiva förstås, OM allt är löst till juni, då kommer resorna att vara skitbilliga då så då kan du boka en resa.

• Anonym (Nervös)
    Anonym (My Corona) skrev 2020-03-15 08:03:58 följande:

UD har precis avrådit från att resa till ALLA länder på hela jordklotet. Man gör det med motiveringen att man inte kan veta var nästa utbrott dyker upp. Det "måste skickas en tydlig signal att det inte är lämpligt att resa".

Det kommer att ta tid att försäkra sig om att vart och ett av alla dessa länder är säkra, utifrån de kriterier UD nu satt upp. Jag kan inte se det hända under de närmaste 3-4 månaderna.

Man kan absolut åka ändå, det är inte förbjudet, men även utan avrådan är nu alla parter helt överens om att man SKA inte resa. Och DET läget tror inte jag kommer att ändras på någon månad.

Det positiva förstås, OM allt är löst till juni, då kommer resorna att vara skitbilliga då så då kan du boka en resa.

UDs avrådan är väl främst utifrån att andra länder plötsligt stänger gränser, beslutat om karantän, etc i syfte att sprida smitta. Så uppfattar jag i vart fall: ?Vi står nu inför en situation där omvärldsläget ändras mycket snabbt. Länder inför olika åtgärder med kort varsel för att begränsa smittspridning, det handlar om exempelvis inrese- och karantänsbestämmelser.? Det är en risk att svenskar inte kan komma hem om de reser utomlands. Jag tror dock inte dessa åtgärder kommer hålla i sig i flera månader. Många länder är beroende av turism. När det har gått någon månad tror jag begränsningarna hävs för att nyttoeffekten är för liten i förhållande till priset. Men vi får se. Går det inte så går det inte men om jag skulle boka av min resa skulle jag och min sambo bli av med över 50 000 kr. Kan inte heller vara säker på att samma resa kan bokas senare. Kan heller inte göra den vid annat tillfälle. Det är liksom inte en generisk charterresa. Så det finns inte på kartan att jag skulle boka av utifall att.
  • pyssel

Jag avvaktar att boka det jag hade planerat. I familjen tillhör alla olika riskgrupper. För en familjemedlem är t.o.m vanliga förkylningar farliga, ofta med lunginflammation som följd, så inget resande för mig på ett tag.

#inteensamaldrigglömd
  • Anonym (My Corona)
    Anonym (Nervös) skrev 2020-03-15 08:24:25 följande:
    UDs avrådan är väl främst utifrån att andra länder plötsligt stänger gränser, beslutat om karantän, etc i syfte att sprida smitta. Så uppfattar jag i vart fall: Vi står nu inför en situation där omvärldsläget ändras mycket snabbt. Länder inför olika åtgärder med kort varsel för att begränsa smittspridning, det handlar om exempelvis inrese- och karantänsbestämmelser. Det är en risk att svenskar inte kan komma hem om de reser utomlands. Jag tror dock inte dessa åtgärder kommer hålla i sig i flera månader. Många länder är beroende av turism. När det har gått någon månad tror jag begränsningarna hävs för att nyttoeffekten är för liten i förhållande till priset. Men vi får se. Går det inte så går det inte men om jag skulle boka av min resa skulle jag och min sambo bli av med över 50 000 kr. Kan inte heller vara säker på att samma resa kan bokas senare. Kan heller inte göra den vid annat tillfälle. Det är liksom inte en generisk charterresa. Så det finns inte på kartan att jag skulle boka av utifall att.
    Nej, avrådan handlar om hindra spridning, inte om att svenskar kan fastna i andra länder:

https://www.facebook.com/annlindepolitiker/posts/1555137987988434

"För att hantera konsekvenserna av och bidra till att hindra spridning av den globala pandemin Covid-19 har Utrikesdepartementet idag fattat beslut om ..."

Folk kommer att förlora pengar på detta. Alla kommer att förlora, någonting. Det är inte normalläge nu. Ju fortare men accepterar det, desto fortare kan man vidta åtgärder.

Turistindustrin är bara en bransch som drabbas. Men man kommer att låta dem, och alla andra, drabbas. Tills man vet att utbrottet är över. Och vi är bara i början av den globala pandemin ännu.

Oavsett UD:s formella rekommendation så har myndigheterna länge sagt att vi inte ska resa nu. Den situationen kommer knappast att ändras fram till sommaren.
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (My Corona) skrev 2020-03-15 08:47:43 följande:

Nej, avrådan handlar om hindra spridning, inte om att svenskar kan fastna i andra länder:

www.facebook.com/annlindepolitiker/posts/1555137987988434

"För att hantera konsekvenserna av och bidra till att hindra spridning av den globala pandemin Covid-19 har Utrikesdepartementet idag fattat beslut om ..."

Folk kommer att förlora pengar på detta. Alla kommer att förlora, någonting. Det är inte normalläge nu. Ju fortare men accepterar det, desto fortare kan man vidta åtgärder.

Turistindustrin är bara en bransch som drabbas. Men man kommer att låta dem, och alla andra, drabbas. Tills man vet att utbrottet är över. Och vi är bara i början av den globala pandemin ännu.

Oavsett UD:s formella rekommendation så har myndigheterna länge sagt att vi inte ska resa nu. Den situationen kommer knappast att ändras fram till sommaren.

Vi kanske kan ensas om att båda anledningarna anges. Det står nämligen i samma inlägg. Personligen är jag mer oroad för den jag uppgav. Tror nämligen inte att utbrottet någonsin kommer vara över utan att vi kommer lära oss leva med det.

Förstår inte riktigt vad myndigheter sagt tidigare har med min bokade resa att göra? Men det var kanske inte så du menade.
  • Anonym (My Corona)
    Anonym (Nervös) skrev 2020-03-15 09:15:57 följande:
    Vi kanske kan ensas om att båda anledningarna anges. Det står nämligen i samma inlägg. Personligen är jag mer oroad för den jag uppgav. Tror nämligen inte att utbrottet någonsin kommer vara över utan att vi kommer lära oss leva med det.

Förstår inte riktigt vad myndigheter sagt tidigare har med min bokade resa att göra? Men det var kanske inte så du menade.
    Nä, båda orsakerna står inte. Det du hänvisar till i texten är bara en sakupplysning - inte en orsak

Men sak samma, nu har UD ändrat i texten och tagit bort biten om att stoppa smittspridning som orsak. Nu heter det bara att "... hantera konsekvenserna av ..."

Det myndigheterna har sagt innan har med din resa att göra på så sätt att du förväntas vara solidarisk och frivilligt låta bli att resa. Vare sig UD avråder eller inte.
  • Anonym (Nervös)
    Anonym (My Corona) skrev 2020-03-15 11:25:53 följande:

Nä, båda orsakerna står inte. Det du hänvisar till i texten är bara en sakupplysning - inte en orsak

Men sak samma, nu har UD ändrat i texten och tagit bort biten om att stoppa smittspridning som orsak. Nu heter det bara att "... hantera konsekvenserna av ..."

Det myndigheterna har sagt innan har med din resa att göra på så sätt att du förväntas vara solidarisk och frivilligt låta bli att resa. Vare sig UD avråder eller inte.

Läs hela stycke 2. Eller direkt på UDs hemsida där själva avrådan står.

Om myndigheter verkligen tycker att man ska avstå från resor får de använda de medel som finns. Jag respekterar deras avrådan men om den inte finns ser jag ingen anledning att avstå. För övrigt bokade jag resan långt innan Corona fanns på kartan.
  • Anonym (My Corona)
    Anonym (Nervös) skrev 2020-03-15 12:21:03 följande:
    Läs hela stycke 2. Eller direkt på UDs hemsida där själva avrådan står.

Om myndigheter verkligen tycker att man ska avstå från resor får de använda de medel som finns. Jag respekterar deras avrådan men om den inte finns ser jag ingen anledning att avstå. För övrigt bokade jag resan långt innan Corona fanns på kartan.
    Ja, stycke två är en sakupplysning. De "följer störningar i internationell flygtrafik mycket noga".

Det här med att resa. Det börjar kännas ganska överspelat nu. Situationen utvecklas väldigt snabbt åt fel (men förväntat) håll.
  • sextiotalist

Våra semesterplaner är inom Sveriges gränser.

Vårt sommarhus är det inga problem med, vi får se om vår Stockholmsresa blir av. Bla skulle vi hälsa på äldre släktingar och en svårt sjuk släkting. Förhoppningsvis har panademin klingat av tills dess

• Anonym (Hjärntvätt)
    Anonym (My Corona) skrev 2020-03-15 07:06:07 följande:

https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/ud-avrader/utlandsresor--avradan-for-alla-lander/

Tänk om de hade kunnat gå ut med den avrådan tidigare! Så många människor som då hade "sluppit" åka, för att de hade kunnat få tillbaka sina pengar. UD har många liv på sitt samvete (och även Tegnell såklart, men UD hade kunnat agera även mot FHM:s inrådan). Tänk den där gamle mannen som dog på kryssningsfartyget t.ex.! Och hans fru kunde inte göra något annat än se på, det gick inte att få någon vård. Detta skulle de ha sluppit, om UD kommit ut med sin rekommendation ett par veckor tidigare... :(

Jag hoppas att det blir något slags process av det här, när allt är över. 
Svar på tråden Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?