Anonym (Nervös) skrev 2020-03-15 08:24:25 följande:
UDs avrådan är väl främst utifrån att andra länder plötsligt stänger gränser, beslutat om karantän, etc i syfte att sprida smitta. Så uppfattar jag i vart fall: Vi står nu inför en situation där omvärldsläget ändras mycket snabbt. Länder inför olika åtgärder med kort varsel för att begränsa smittspridning, det handlar om exempelvis inrese- och karantänsbestämmelser. Det är en risk att svenskar inte kan komma hem om de reser utomlands. Jag tror dock inte dessa åtgärder kommer hålla i sig i flera månader. Många länder är beroende av turism. När det har gått någon månad tror jag begränsningarna hävs för att nyttoeffekten är för liten i förhållande till priset. Men vi får se. Går det inte så går det inte men om jag skulle boka av min resa skulle jag och min sambo bli av med över 50 000 kr. Kan inte heller vara säker på att samma resa kan bokas senare. Kan heller inte göra den vid annat tillfälle. Det är liksom inte en generisk charterresa. Så det finns inte på kartan att jag skulle boka av utifall att.
Nej, avrådan handlar om hindra spridning, inte om att svenskar kan fastna i andra länder:
https://www.facebook.com/annlindepolitiker/posts/1555137987988434
"För att hantera konsekvenserna av och bidra till att hindra spridning av den globala pandemin Covid-19 har Utrikesdepartementet idag fattat beslut om ..."
Folk kommer att förlora pengar på detta. Alla kommer att förlora, någonting. Det är inte normalläge nu. Ju fortare men accepterar det, desto fortare kan man vidta åtgärder.
Turistindustrin är bara en bransch som drabbas. Men man kommer att låta dem, och alla andra, drabbas. Tills man vet att utbrottet är över. Och vi är bara i början av den globala pandemin ännu.
Oavsett UD:s formella rekommendation så har myndigheterna länge sagt att vi inte ska resa nu. Den situationen kommer knappast att ändras fram till sommaren.