• Alexi

Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?

Vissa (som vi) har bokat utlandsresa till sommaren. Vissa andra verkar vilja gå i idé just nu och knappt gå utanför dörren.

Problemet med att ha en resa bokad är att den går ju inte att boka av bara för att det är lite kaotiskt i världen, utan det krävs ju att någon i familjen är sjuk alternativt att UD avråder från resmålet. Och det sker ju sällan till västländer i Europa.

Hur resonerar ni kring våren och sommarens semesterplaner?

• Svar på tråden Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?
  • Anonym (Hjärntvätt)
    nihka skrev 2020-02-29 12:27:44 följande:
    De som kommer från riskområden kommer inte hit:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/vasloppslakaren-om-coronaviruset-vissa-akare-kommer-inte
    Nä, men man vet ju inte hur mycket det hunnit spridas till andra regioner. Och det är NORRA ITALIEN vi pratar om i båda fallen, det är inga stora geografiska avstånd mellan de numera avstängda regionerna, och de som vi nu får besök av till Vasaloppet. Man borde ta de säkra före det osäkra. Vår vilja att inte göra dessa skidåkare besvikna när de inte får delta, kan inte väga över risken att vi får ytterligare smittspridning.

Men detta är så typiskt svenska myndigheter. Särskilt om det är någon utlänning som kan bli kränkt, så går det före alla andra hänsyn...
    Anonym (Klara) skrev 2020-02-29 12:36:14 följande:
    Varför tror du att någon som varit i berörda områden åker hem och träffar sina sjuka/gamla släktingar innan de testat sig och fått ok?

Om man är så dum att man gör det ena, så kan man även vara så dum, att man gör det andra. Bara att utsätta sig för situationen, att man måste testa sig för den här sjukdomen, bara för en semesterresa - och ta upp resurser i den hårt ansträngda vården - anser jag vara omoraliskt. Nu när man vet om smittan. Det var annat för dem som reste innan det var uppenbart vad det rörde sig om, och var det fanns någonstans. 

För övrigt kan du vara smittsam redan på väg hem, eller på väg till provtagningskliniken. Eller tänker du ringa och be om en smittskyddsambulans till provtagningen, direkt från Arlanda? Bara för en semesterresa?
  • Anonymm20
    Anonym (My Corona) skrev 2020-02-29 06:52:13 följande:

Men sin farmors liv är man beredd att gambla med?

Obegripligt att folk väljer att sätta sin egen reslust före sina anhörigas säkerhet.

Både min farmor, farfar, mormor och morfar är döda sedan länge.

Och jag tänker resa dit jag har planerar (är dock inget land som UD avråder).
  • nihka
    Anonym (Hjärntvätt) skrev 2020-02-29 13:23:46 följande:
    Nä, men man vet ju inte hur mycket det hunnit spridas till andra regioner. Och det är NORRA ITALIEN vi pratar om i båda fallen, det är inga stora geografiska avstånd mellan de numera avstängda regionerna, och de som vi nu får besök av till Vasaloppet. Man borde ta de säkra före det osäkra. Vår vilja att inte göra dessa skidåkare besvikna när de inte får delta, kan inte väga över risken att vi får ytterligare smittspridning.

Men detta är så typiskt svenska myndigheter. Särskilt om det är någon utlänning som kan bli kränkt, så går det före alla andra hänsyn...
    Så du är helt OK med att stängas av från att lämna ditt hem?

Tycker du att de svenska myndigheterna är flata som inte sätter dig i karantän?
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Hjärntvätt) skrev 2020-02-29 13:23:46 följande:

Varför tror du att någon som varit i berörda områden åker hem och träffar sina sjuka/gamla släktingar innan de testat sig och fått ok?

Om man är så dum att man gör det ena, så kan man även vara så dum, att man gör det andra. Bara att utsätta sig för situationen, att man måste testa sig för den här sjukdomen, bara för en semesterresa - och ta upp resurser i den hårt ansträngda vården - anser jag vara omoraliskt. Nu när man vet om smittan. Det var annat för dem som reste innan det var uppenbart vad det rörde sig om, och var det fanns någonstans. 

För övrigt kan du vara smittsam redan på väg hem, eller på väg till provtagningskliniken. Eller tänker du ringa och be om en smittskyddsambulans till provtagningen, direkt från Arlanda? Bara för en semesterresa?
    Jag tycker att de som är rädda för smitta kan stanna hemma, de andra åker Vasaloppet som planerat. 

Livet kan inte avstanna. Det stannar inte för att det förekommer terrordåd, och det stannar inte för att det finns virus. Det finns rekommendationer, och följer man dom så är det ok att leva sitt liv som vanligt. 
  • Anonym (Hjärntvätt)
    nihka skrev 2020-02-29 13:53:20 följande:
    Så du är helt OK med att stängas av från att lämna ditt hem?

Tycker du att de svenska myndigheterna är flata som inte sätter dig i karantän?
    Va? Det finns ingen anledning att tro att jag är smittad, så det finns ingen anledning att sätta mig i hemkarantän heller. Om det skulle ha funnits anledning, så skulle jag inte ha protesterat. 

Du kan inte ha läst det jag skrev? Det handlade inte om hemkarantän, utan om att inte tillåta människor från länder där smittan finns, att komma till stora evenemang i andra länder där de kan smitta. Det är ingen mänsklig rättighet att åka Vasaloppet. Eller att delta i Schlagerfestivalen, eller VM i fotboll, eller... När det råder pandemi, eller finns risk för att det ska bli pandemi, så är andra hänsyn viktigare än skidåkning, schlagersång, fotboll... FATTAR du verkligen inte det???
  • Anonym (Hjärntvätt)
    Anonym (Klara) skrev 2020-02-29 14:18:26 följande:
    Jag tycker att de som är rädda för smitta kan stanna hemma, de andra åker Vasaloppet som planerat. 

Livet kan inte avstanna. Det stannar inte för att det förekommer terrordåd, och det stannar inte för att det finns virus. Det finns rekommendationer, och följer man dom så är det ok att leva sitt liv som vanligt. 
    Fast här i Sverige är vi tyvärr i ett läge, där våra myndigheters rekommendationer inte går att lita på. För de tar hela tiden andra hänsyn, som är viktigare än att skydda svenska folket från en farlig sjukdom. 

- I andra länder fick deras evakuerade från Wuhan sitta inlåsta i karantän - här fick de "frivillig hemkarantän" och kunde springa ute och hosta på folk, eller bjuda in någon kille eller tjej från Tinder på lite sex (nu hoppas jag att dom inte gjorde det, men det kan man inte lita på)...

- I andra länder stoppar man flyg och fartyg ifrån länder där smittan finns, samt stänger gränser. Vi har inte ens stoppat flygen från Kina

- I andra länder dit flygen och fartygen fortfarande får komma, screenar man passagerarna innan de får komma in i landet. T.ex. tar man tempen, observerar om de är snoriga och hostiga. Här behöver de på fartygen bara lämna in en egen hälsodeklaration, innan de får gå i hamn och skaffa sig en tjej för natten. Ingen kollar om den stämmer. På flygplatserna behöver de inte ens göra det - det är bara att gå rakt in i Sverige

- I vissa andra länder stänger man gränser helt och hållet - t.ex. har Österrike stängt gränsen mot Italien, och Ryssland gränsen mot Kina (det gjordes för länge sedan)

- I andra länder stängs skolorna ner. Här ska till och med barn som kommer från smittade länder - ja till och med dom som har varit i Kina, eller nu Iran - gå i skolan som vanligt. Använda samma toaletter som andra barn, äta i samma matsal, röra vid samma saker, kanske ha kroppskontakt t.ex. i samband med idrott, lekar, dans...

I andra länder... här... Man blir matt!
  • Tecum
    Anonym (Klara) skrev 2020-02-28 21:02:07 följande:
    Så du går inte ut då?
    Om du menar ut i folksamlingar, affärer, nöjesliv osv så, nej det gör jag inte.
  • Don3
    Anonym (Hjärntvätt) skrev 2020-02-29 15:20:38 följande:

Fast här i Sverige är vi tyvärr i ett läge, där våra myndigheters rekommendationer inte går att lita på. För de tar hela tiden andra hänsyn, som är viktigare än att skydda svenska folket från en farlig sjukdom. 

- I andra länder fick deras evakuerade från Wuhan sitta inlåsta i karantän - här fick de "frivillig hemkarantän" och kunde springa ute och hosta på folk, eller bjuda in någon kille eller tjej från Tinder på lite sex (nu hoppas jag att dom inte gjorde det, men det kan man inte lita på)...

- I andra länder stoppar man flyg och fartyg ifrån länder där smittan finns, samt stänger gränser. Vi har inte ens stoppat flygen från Kina

- I andra länder dit flygen och fartygen fortfarande får komma, screenar man passagerarna innan de får komma in i landet. T.ex. tar man tempen, observerar om de är snoriga och hostiga. Här behöver de på fartygen bara lämna in en egen hälsodeklaration, innan de får gå i hamn och skaffa sig en tjej för natten. Ingen kollar om den stämmer. På flygplatserna behöver de inte ens göra det - det är bara att gå rakt in i Sverige

- I vissa andra länder stänger man gränser helt och hållet - t.ex. har Österrike stängt gränsen mot Italien, och Ryssland gränsen mot Kina (det gjordes för länge sedan)

- I andra länder stängs skolorna ner. Här ska till och med barn som kommer från smittade länder - ja till och med dom som har varit i Kina, eller nu Iran - gå i skolan som vanligt. Använda samma toaletter som andra barn, äta i samma matsal, röra vid samma saker, kanske ha kroppskontakt t.ex. i samband med idrott, lekar, dans...

I andra länder... här... Man blir matt!

Tycker snarare det låter som alla andra reagerar helt oproportionerligt. Skulle gissa på att det är medias fel. Då de precis som vid svininfluensans hävdar att domedagen är kommen och precis som då nappar vissa på betet och politikerna känner sig tvungna att göra massa i slutändan onödiga saker.
  • Tecum
    Anonym (Hjärntvätt) skrev 2020-02-29 15:11:21 följande:
    Va? Det finns ingen anledning att tro att jag är smittad, så det finns ingen anledning att sätta mig i hemkarantän heller. Om det skulle ha funnits anledning, så skulle jag inte ha protesterat. 

Du kan inte ha läst det jag skrev? Det handlade inte om hemkarantän, utan om att inte tillåta människor från länder där smittan finns, att komma till stora evenemang i andra länder där de kan smitta. Det är ingen mänsklig rättighet att åka Vasaloppet. Eller att delta i Schlagerfestivalen, eller VM i fotboll, eller... När det råder pandemi, eller finns risk för att det ska bli pandemi, så är andra hänsyn viktigare än skidåkning, schlagersång, fotboll... FATTAR du verkligen inte det???
    I Sverige är semester, nöjesliv och resor heligt,  myndigheterna tar hellre risken att sprida en dödlig smitta än att avråda från resor, stänga gränserna och stoppa eller flytta fram större publika arrangemang. Att man sen har mage att påstå att vi har resurser att ta hand om de sjuka om smittan eskalerar är ren lögn! Vi talar alltså om den sjukvård som inte har tillgång till vanligt förbrukningsmaterial, brist på medicin, som har långa vårdköer, brist på personal, vård i korridorerna. Personal kommer att vara smittbärare och sättas i karantän och det kommer inte att finnas personal att vårda de sjuka även bortsett från platsbristen.

Alltmedan folk gnäller för att de inte får resa och stoppar huvudet i sanden. "Det händer inte mig och de andra skiter jag i"
  • Anonym (My Corona)
    Därför att "någon" som är dum i huvudet nog att åka ut och resa nu självklart inte kommer att sätta sig själv i frivillig karantän i minst två veckor och begära att få bli testad.
    Anonym (Klara) skrev 2020-02-29 12:34:25 följande:
    Dödligheten är 2,6% bland studerade fall. Men naturligtvis finns det massor av fler fall som  myndigheterna inte vet om. Vilket gör att antal döda i % är lägre. Förvånad att folk inte förstår hur man räknar.
    Bara läs i länkarna
    Anonymm20 skrev 2020-02-29 13:50:54 följande:
    Både min farmor, farfar, mormor och morfar är döda sedan länge.

Och jag tänker resa dit jag har planerar (är dock inget land som UD avråder).
    Men så bra då, då är det bara någon annans farmor som dör av det virus du släpar med hem till Sverige. Inget du behöver bry dig om således.

---------

Alltså, COVID-19 (Cororna) är INTE som den vanliga influensan. Du KAN vara smittbärare utan att få symptom.

Läs gärna om hur Iran är på väg mot en sorts samhällskollaps för att de dolt smittan och spridningen och inte vidtagit åtgärder med följden att landets elit och styre blivit särskilt hårt drabbade.
Svar på tråden Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?