• Alexi

Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?

Vissa (som vi) har bokat utlandsresa till sommaren. Vissa andra verkar vilja gå i idé just nu och knappt gå utanför dörren.

Problemet med att ha en resa bokad är att den går ju inte att boka av bara för att det är lite kaotiskt i världen, utan det krävs ju att någon i familjen är sjuk alternativt att UD avråder från resmålet. Och det sker ju sällan till västländer i Europa.

Hur resonerar ni kring våren och sommarens semesterplaner?

• Svar på tråden Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?
  • Anonym (Mike)
    Anonym (My Corona) skrev 2020-02-29 07:01:03 följande:

Ansvarig statsepidemolog på Folkhälsomyndigheten är samma kille som var ansvarig för propagandan om att svenskarna skulle vaccinera sig mot svininfluensa för en 10 år sedan. Med ett oprövat vaccin och trots att flera andra europeiska länder sade nej till det exprimentiella vaccinet.

Resultatet vet vi idag. Sömnsjuka hos barn på grund av vaccinet.

Han har dessutom just gått ut och jämfört Corona med att vi varje år får in ett antal fall av mässlingen över gränsen "och det klarar vi ju av".

Mässling, en sjukdom nästan alla svenskar redan är vaccinerade emot.

Folkhälsomyndigheten är inte mycket att lita på.

.

Hehehe. Du är en Hanif-följare ser jag. Nästan ordagrant taget från hans twitter idag ;)

En sak kan vi iaf vara säkra på och det är att sakkunniga vet oerhört mycket mer och gör bättre bedömningar än twittrande snöflingor. Förr hade högern ryggrad. Nu har så många förvandlats till veka lipsillar som ser livsfaror överallt. Pinsamt att se förfallet inom gruppen....
  • nihka
    Anonym (Hjärntvätt) skrev 2020-02-29 15:11:21 följande:
    Va? Det finns ingen anledning att tro att jag är smittad, så det finns ingen anledning att sätta mig i hemkarantän heller. Om det skulle ha funnits anledning, så skulle jag inte ha protesterat. 

Du kan inte ha läst det jag skrev? Det handlade inte om hemkarantän, utan om att inte tillåta människor från länder där smittan finns, att komma till stora evenemang i andra länder där de kan smitta. Det är ingen mänsklig rättighet att åka Vasaloppet. Eller att delta i Schlagerfestivalen, eller VM i fotboll, eller... När det råder pandemi, eller finns risk för att det ska bli pandemi, så är andra hänsyn viktigare än skidåkning, schlagersång, fotboll... FATTAR du verkligen inte det???
    HUR vet du säkert att du inte är smittad???

Personerna i Italien som inte kommer från riskområden KUNDE ju ändå vara smittade menade du ju och då skulle de inte komma hit tyckte du. Då får de väl stanna hemma och då ska de naturligtvis inte ut bland sina landsmän heller utan sitta hemma i var sitt rum för att inte utsätta övriga familjemedlemmar.

Motsvarande scenario är att du som bor i ett land där vi fn har ett dussin smittade personer också sitter hemma avskild från andra människor - om du inte kommer från ett riskområde förstås. Strängare regim då så klart.

Eller vad är det för skillnad? Tror du svenskar smittar mindre än italienare?

Det är skillnad på att vidta försiktighetsåtgärder och att bli nojig. Tycker jag.
  • Anonymm20
    Anonym (My Corona) skrev 2020-02-29 20:59:48 följande:

Därför att "någon" som är dum i huvudet nog att åka ut och resa nu självklart inte kommer att sätta sig själv i frivillig karantän i minst två veckor och begära att få bli testad.Bara läs i länkarnaMen så bra då, då är det bara någon annans farmor som dör av det virus du släpar med hem till Sverige. Inget du behöver bry dig om således.

---------

Alltså, COVID-19 (Cororna) är INTE som den vanliga influensan. Du KAN vara smittbärare utan att få symptom.Läs gärna om hur Iran är på väg mot en sorts samhällskollaps för att de dolt smittan och spridningen och inte vidtagit åtgärder med följden att landets elit och styre blivit särskilt hårt drabbade.

Viruset finns än så länge inte dit jag ska åka. Och risken för att det sprider sig dit är minemal. Så nej, jag tänker inte sätta mitt liv på vänta.
  • Anonym (My Corona)
    Anonym (Mike) skrev 2020-02-29 21:09:24 följande:
    Hehehe. Du är en Hanif-följare ser jag. Nästan ordagrant taget från hans twitter idag ;)

En sak kan vi iaf vara säkra på och det är att sakkunniga vet oerhört mycket mer och gör bättre bedömningar än twittrande snöflingor. Förr hade högern ryggrad. Nu har så många förvandlats till veka lipsillar som ser livsfaror överallt. Pinsamt att se förfallet inom gruppen....
    Du menar som de sakkunniga som skriver i bland annat the Lancet om hur pass mycket farligare Corona är än den vanliga säsongsinfluensan, antar jag.

Och det då trots att ansvariga myndighetspersoner i Sverige påstår att det inte är värre än några fall av mässlingen om året.

Eller har du någon sakkunnig med alternativa fakta som du vill tro mer på?

.
    Hur jobbigt det än kan vara är det bara att tugga i sig: Corona är någonting helt annat.

I bästa fall finns det något slags motmedel inom 12-18 månader men det är oklart eftersom folk inte verkar kunna bli imuna mot det utan insjuknar en andra gång.
  • Anonym (My Corona)
    Anonymm20 skrev 2020-02-29 21:31:10 följande:
    Viruset finns än så länge inte dit jag ska åka. Och risken för att det sprider sig dit är minemal. Så nej, jag tänker inte sätta mitt liv på vänta.
    Nä, varför skulle du göra det? Du drabbas ju inte, påstår du.

Orka strunta i att resa då det närmaste året eller så.

Att smittan redan är på väg att bli global och dyker upp lite här och där utan förvarning och att folk är smittspridare utan att ens få symptom är ju liksom, skitsamma.

En italienare på Kanarieöarna tog smittan dit. En annan italienare tog den visst till Brasilien.

Du VET att det inte finns någon smitta på ditt resmål. Inte heller på resan dit. Förstås. Men se upp bara om du träffar på en italienare på ditt resmål. Eller en kines med munskydd.

Det är så häääärligt att resa!

I'm so worth it!
  • Anonymm20
    Anonym (My Corona) skrev 2020-02-29 21:42:30 följande:

Nä, varför skulle du göra det? Du drabbas ju inte, påstår du.

Orka strunta i att resa då det närmaste året eller så.

Att smittan redan är på väg att bli global och dyker upp lite här och där utan förvarning och att folk är smittspridare utan att ens få symptom är ju liksom, skitsamma.

En italienare på Kanarieöarna tog smittan dit. En annan italienare tog den visst till Brasilien.

Du VET att det inte finns någon smitta på ditt resmål. Inte heller på resan dit. Förstås. Men se upp bara om du träffar på en italienare på ditt resmål. Eller en kines med munskydd.

Det är så häääärligt att resa!

I'm so worth it!

Var har jag påstått att jag inte drabbas?

Jag vet att än så länge har smittan inte kommit dit jag ska. Jag vet däremot inte om den kommit dit när jag ska åka eller om den kan finnas på resan dit. Det troliga är förmodligen att någon bör på smittan på flygplatserna jag kommer att besöka.

Kineser med munskydd ser man ofta, har inget att göra med coronacviruset.

Ja, jag gillar att resa och tänker inte sätta mitt yrkesliv på vänt bara för att coronaviruset har kommit. Hade jag satt mitt liv på vänt varje gång ett virus eller annan smittosjukdom dök upp hade jag öht inte kunnat lämna mitt hem.
  • Anonym (My Corona)
    Anonymm20 skrev 2020-02-29 22:08:53 följande:
    Var har jag påstått att jag inte drabbas?

Jag vet att än så länge har smittan inte kommit dit jag ska. Jag vet däremot inte om den kommit dit när jag ska åka eller om den kan finnas på resan dit. Det troliga är förmodligen att någon bör på smittan på flygplatserna jag kommer att besöka.

Kineser med munskydd ser man ofta, har inget att göra med coronacviruset.

Ja, jag gillar att resa och tänker inte sätta mitt yrkesliv på vänt bara för att coronaviruset har kommit. Hade jag satt mitt liv på vänt varje gång ett virus eller annan smittosjukdom dök upp hade jag öht inte kunnat lämna mitt hem.
    "Både min farmor, farfar, mormor och morfar är döda sedan länge."

som svar på att riskera sin farmors liv med smittan man drar hem. Klart inte du ska behöva sätta ditt liv "på vänt" för någon annans farmors skull.

Så här ser verkligheten ut.

https://twitter.com/lyw/status/1233773901127221249

Kvinna från Stockholm reser till konferens i "coronafritt" område. Där finns också italienare och iranier.

Kommer hem, får hosta, feber och andnöd. Bebisen också. Övriga barn, inkluderat kroniska sjukdomar, ska snart komma hem till mamma.

Svensk vårdapparat har ingen aning om hur de ska agera.
  • Anonym (My Corona)

Samtliga fall i Sveirge än så länge har kopling till resor från Iran, Kina, Italien.

Det är en högt ställd förhoppning att det skall stanna vid det så länge som folk väljer att resa som vanligt men för  varje månad som Sverige kan fölänga tiden innan ett totalt utbrott i landet kommer man en månad närmare en fungerande motmedicin.

Best guess just nu är 12-18 månader från ett vaccin, eller liknande.

• Anonymm20
    Anonym (My Corona) skrev 2020-03-01 09:45:29 följande:

"Både min farmor, farfar, mormor och morfar är döda sedan länge."

som svar på att riskera sin farmors liv med smittan man drar hem. Klart inte du ska behöva sätta ditt liv "på vänt" för någon annans farmors skull.

Så här ser verkligheten ut.

twitter.com/lyw/status/1233773901127221249

Kvinna från Stockholm reser till konferens i "coronafritt" område. Där finns också italienare och iranier.

Kommer hem, får hosta, feber och andnöd. Bebisen också. Övriga barn, inkluderat kroniska sjukdomar, ska snart komma hem till mamma.

Svensk vårdapparat har ingen aning om hur de ska agera.

Och ingenstans påstår jag att jag inte kan drabbas...
  • Anonymm20
    Anonym (My Corona) skrev 2020-03-01 09:49:58 följande:

Samtliga fall i Sveirge än så länge har kopling till resor från Iran, Kina, Italien.

Det är en högt ställd förhoppning att det skall stanna vid det så länge som folk väljer att resa som vanligt men för  varje månad som Sverige kan fölänga tiden innan ett totalt utbrott i landet kommer man en månad närmare en fungerande motmedicin.

Best guess just nu är 12-18 månader från ett vaccin, eller liknande.

Innan Sverige kan köpa in vaccin och läkemedel kommer det förmodligen dröja ca 2 år.
Svar på tråden Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?