• Alexi

Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?

Vissa (som vi) har bokat utlandsresa till sommaren. Vissa andra verkar vilja gå i idé just nu och knappt gå utanför dörren.

Problemet med att ha en resa bokad är att den går ju inte att boka av bara för att det är lite kaotiskt i världen, utan det krävs ju att någon i familjen är sjuk alternativt att UD avråder från resmålet. Och det sker ju sällan till västländer i Europa.

Hur resonerar ni kring våren och sommarens semesterplaner?

• Svar på tråden Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?
  • Jemp

Har en resa som ligger i riskzonen, men det är först om några månader så vi får se hur det ser ut då.

• Anonym (Riskgrupp)
    Anonym (Klara) skrev 2020-02-27 15:12:27 följande:

Så du menar att man ska ställa in sina planerade resor för att inte smitta andra?

Om det gör att vi slipper ett scenario med 60-80% smittade i Sverige (dödlighet ca 3%, räkna själv om du vill vad det blir) så ja då tycker jag kanske att man kan fundera på vad konsekvenserna kan bli. De flesta har väl någon gammal mormor eller annat som man är rädd om...
  • riboflavin

Vi avvaktar med alla flygresor, vill inte öka risken att smittas genom att vistas på flygplatser/i flygplan. I övrigt gör vi inga inskränkningar men just att resa med flyg är ju inget vi behöver i vår vardag.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (H)

Har aldrig förstått varför man vill utomlands när det är sommar i Sverige, så det drabbar oss inte alls. Vi hade ändå bara tänkt åka upp till Norrland och mysa med min familj. Vi har även en liten tvåmånaders då, så känns bäst!

• Don3
    Anonym (Riskgrupp) skrev 2020-02-27 18:09:40 följande:

Om det gör att vi slipper ett scenario med 60-80% smittade i Sverige (dödlighet ca 3%, räkna själv om du vill vad det blir) så ja då tycker jag kanske att man kan fundera på vad konsekvenserna kan bli. De flesta har väl någon gammal mormor eller annat som man är rädd om...

Staten lär bli glad iaf. Det löser ju deras pensions problem.

Jag tänker åka på min resa i juni. Förutom att dödligheten eventuellt är högre (är oklart hur stor mörkertalet är, kan vara både mycket lägre och högre), så ser det inte värre ut än vanlig influensa dagsläget.
  • Tow2Mater
    riboflavin skrev 2020-02-27 18:30:11 följande:

Vi avvaktar med alla flygresor, vill inte öka risken att smittas genom att vistas på flygplatser/i flygplan. I övrigt gör vi inga inskränkningar men just att resa med flyg är ju inget vi behöver i vår vardag.

Samma här, kan inte boka in besök till släkt i Sverige i sommar. Kom hem i veckan från tjänsteresa, och det märktes det är mindre folk överlag som flyger just nu. Det handlar ju också om att man inte vill bli fast i oplanerad karantän i flera veckor hemifrån.
  • Tow2Mater
    Anonym (H) skrev 2020-02-27 18:48:24 följande:

Har aldrig förstått varför man vill utomlands när det är sommar i Sverige, så det drabbar oss inte alls. Vi hade ändå bara tänkt åka upp till Norrland och mysa med min familj. Vi har även en liten tvåmånaders då, så känns bäst!

Verkligen? Inte ens om du provar tänka till lite lite grann?
  • Anonym (Man48)

Corona kommer finnas överallt inom ett par månader

Bara åka

• Anonym (K)
    Anonym (Riskgrupp) skrev 2020-02-27 18:09:40 följande:

Folkhälsomyndigheten säger att risken för smittspridning är låg.
  • Anonym (My Corona)
    Anonym (Klara) skrev 2020-02-27 15:12:17 följande:
    Så du menar att man ska ställa in sina planerade resor för att inte smitta andra?

Har du ingen gammal, kanske sjuklig, släkting alls? En granne? En vän?

Vi har självklart gett fan i att boka resa i år. Vi var såååå nära att boka Italien för ett par veckor sedan, så kom nyheterna om utbrottet där.

Även om VI lär överleva en släng av Corona så är ju risken upenbar att vi för smittan vidare till våra närstående äldre och sjuka.

DET vill man ju inte ha på sitt samvete.
Svar på tråden Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?