Anonym (Hjärntvätt) skrev 2020-02-29 15:11:21 följande:
Va? Det finns ingen anledning att tro att jag är smittad, så det finns ingen anledning att sätta mig i hemkarantän heller. Om det skulle ha funnits anledning, så skulle jag inte ha protesterat.
Du kan inte ha läst det jag skrev? Det handlade inte om hemkarantän, utan om att inte tillåta människor från länder där smittan finns, att komma till stora evenemang i andra länder där de kan smitta. Det är ingen mänsklig rättighet att åka Vasaloppet. Eller att delta i Schlagerfestivalen, eller VM i fotboll, eller... När det råder pandemi, eller finns risk för att det ska bli pandemi, så är andra hänsyn viktigare än skidåkning, schlagersång, fotboll... FATTAR du verkligen inte det???
HUR vet du säkert att du inte är smittad???
Personerna i Italien som inte kommer från riskområden KUNDE ju ändå vara smittade menade du ju och då skulle de inte komma hit tyckte du. Då får de väl stanna hemma och då ska de naturligtvis inte ut bland sina landsmän heller utan sitta hemma i var sitt rum för att inte utsätta övriga familjemedlemmar.
Motsvarande scenario är att du som bor i ett land där vi fn har ett dussin smittade personer också sitter hemma avskild från andra människor - om du inte kommer från ett riskområde förstås. Strängare regim då så klart.
Eller vad är det för skillnad? Tror du svenskar smittar mindre än italienare?
Det är skillnad på att vidta försiktighetsåtgärder och att bli nojig. Tycker jag.