• Alexi

Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?

Vissa (som vi) har bokat utlandsresa till sommaren. Vissa andra verkar vilja gå i idé just nu och knappt gå utanför dörren.

Problemet med att ha en resa bokad är att den går ju inte att boka av bara för att det är lite kaotiskt i världen, utan det krävs ju att någon i familjen är sjuk alternativt att UD avråder från resmålet. Och det sker ju sällan till västländer i Europa.

Hur resonerar ni kring våren och sommarens semesterplaner?

• Svar på tråden Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?
  • Anonym (S)

Satt precis å funderade på samma. Har bokat Mallorca i maj. Ska detta bajs förstöra detta nu :(. Fattar att jag och sambo inte ligger i någon riskzon. Men hur det med barnen 7 och 5. Är det värre för dom? Eller är det bara gamlingar och sjuka som ska hålla sig undan?

• Anonym (Klara)

Har en resa inbokad i april, vi är ett helt gäng som ska åka. Är inte rädd för att bli smittad, men att man ska bli fast någonstans, alternativ att resan ställs in.

• Anonym (Corinne)
    Anonym (S) skrev 2020-02-27 10:14:11 följande:

Satt precis å funderade på samma. Har bokat Mallorca i maj. Ska detta bajs förstöra detta nu :(. Fattar att jag och sambo inte ligger i någon riskzon. Men hur det med barnen 7 och 5. Är det värre för dom? Eller är det bara gamlingar och sjuka som ska hålla sig undan?

"Gamlingar och sjuka som skall hålla sig undan" - just en fräsch människosyn!!
  • Anonym (Ellen)

Vi har inte tagit någon hänsyn alls till det. Men jag upplever inte att vi tillhör någon riskgrupp heller.

• Anonym (K)
    Anonym (Corinne) skrev 2020-02-27 10:53:37 följande:

"Gamlingar och sjuka som skall hålla sig undan" - just en fräsch människosyn!!

Jag hade inga som helst problem att förstå vad som menades utan påhopp om ofräsch människosyn. Konstigt. Det handlar om att riskgrupper inte ska exponeras, fattar du inte det?
  • Anonym (Riskgrupp)
    Anonym (K) skrev 2020-02-27 11:03:30 följande:

Jag hade inga som helst problem att förstå vad som menades utan påhopp om ofräsch människosyn. Konstigt. Det handlar om att riskgrupper inte ska exponeras, fattar du inte det?

Jag tror att de flesta inte menar illa. MEN det jag ser som ett problem är att man tänker ?vi är inte riskgrupp, vi kan åka?. Jo men om ni blir sjuka så drar ni ju hem smittan. Och här hemma finns alla möjliga människor som är i riskgrupp - ska alla vi stanna inomhus så länge viruset cirkulerar?

Vi kan inte hindra att det kommer till Sverige, men man behöver kanske göra vad man kan för att minska antalet som tar med det hem efter resor.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Riskgrupp) skrev 2020-02-27 11:46:06 följande:
    Jag tror att de flesta inte menar illa. MEN det jag ser som ett problem är att man tänker ?vi är inte riskgrupp, vi kan åka?. Jo men om ni blir sjuka så drar ni ju hem smittan. Och här hemma finns alla möjliga människor som är i riskgrupp - ska alla vi stanna inomhus så länge viruset cirkulerar?

Vi kan inte hindra att det kommer till Sverige, men man behöver kanske göra vad man kan för att minska antalet som tar med det hem efter resor.
    Så du menar att man ska ställa in sina planerade resor för att inte smitta andra?

• Anonym (Klara)
    Anonym (Riskgrupp) skrev 2020-02-27 11:46:06 följande:

Så du menar att man ska ställa in sina planerade resor för att inte smitta andra?

• Jemp

Har en resa som ligger i riskzonen, men det är först om några månader så vi får se hur det ser ut då.

• Jemp

Har en resa som ligger i riskzonen, men det är först om några månader så vi får se hur det ser ut då.

Svar på tråden Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?