Inlägg från: Anonym (Klara) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Klara)

Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?

Har en resa inbokad i april, vi är ett helt gäng som ska åka. Är inte rädd för att bli smittad, men att man ska bli fast någonstans, alternativ att resan ställs in.

• Anonym (Klara)
    Anonym (Riskgrupp) skrev 2020-02-27 11:46:06 följande:
    Jag tror att de flesta inte menar illa. MEN det jag ser som ett problem är att man tänker ?vi är inte riskgrupp, vi kan åka?. Jo men om ni blir sjuka så drar ni ju hem smittan. Och här hemma finns alla möjliga människor som är i riskgrupp - ska alla vi stanna inomhus så länge viruset cirkulerar?

Vi kan inte hindra att det kommer till Sverige, men man behöver kanske göra vad man kan för att minska antalet som tar med det hem efter resor.
    Så du menar att man ska ställa in sina planerade resor för att inte smitta andra?

• Anonym (Klara)
    Anonym (Riskgrupp) skrev 2020-02-27 11:46:06 följande:
    Jag tror att de flesta inte menar illa. MEN det jag ser som ett problem är att man tänker ?vi är inte riskgrupp, vi kan åka?. Jo men om ni blir sjuka så drar ni ju hem smittan. Och här hemma finns alla möjliga människor som är i riskgrupp - ska alla vi stanna inomhus så länge viruset cirkulerar?

Vi kan inte hindra att det kommer till Sverige, men man behöver kanske göra vad man kan för att minska antalet som tar med det hem efter resor.
    Så du menar att man ska ställa in sina planerade resor för att inte smitta andra?

• Anonym (Klara)
    Anonym (My Corona) skrev 2020-02-28 16:37:56 följande:
    Det är redan mycket värre än vanlig influensa.

650 smittade i Italien. 
    17 döda.

2,6% dödlighet bland de som smittats.

En normal influensa-säsong (med någon miljon drabade?) i Sverige sägs ca 200 avlida av influensan med följdverkningar.

Om bara 100000 i Sverige blir smittade av Corona så handlar det istället om mellan 2000-3000 döda, med den nuvarande dödligheten.

Corona 20 gånger dödligare
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgBEnx/svenske-virusprofessorn-betydligt-hogre-dodlighet
    Finns inget belägg för att dödligheten är 2,6%. Ingen vet hur många som smittats. Man känner bara till dom som sökt vård.
  • Anonym (Klara)
    Tecum skrev 2020-02-28 19:58:31 följande:
    Ja. Det är sånt som kallas hänsyn, hört talas om det?
    Så du går inte ut då?
  • Anonym (Klara)
    Anonym (My Corona) skrev 2020-02-29 06:48:09 följande:
    72000 studerade fall. Dödlighet: 2,3%

http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2020/02/study-72000-covid-19-patients-finds-23-death-rate

"Death rate in critically ill: 49% or higher"

Det är inte jag som är en frisk, yngre medelålders individ som kommer att drabbas av smittan jag drar hem från semsesten. Det är en sjuk åldring någonstans i min närhet som kommer att dö.

https://www.thelancet.com/journals/lanres/article/PIIS2213-2600(20)30079-5/fulltext

" ... among 52 critically ill patients with SARS-CoV-2 infection, 32 (61,5%) patients had died at 28 days ..."

Normal säsongsinfluensa har en dödlighet på någon tiondels procent i den generella populationen.

Dödligheten är 2,6% bland studerade fall. Men naturligtvis finns det massor av fler fall som  myndigheterna inte vet om. Vilket gör att antal döda i % är lägre. Förvånad att folk inte förstår hur man räknar.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (My Corona) skrev 2020-02-29 06:52:13 följande:
    Men sin farmors liv är man beredd att gambla med?

Obegripligt att folk väljer att sätta sin egen reslust före sina anhörigas säkerhet.
    Varför tror du att någon som varit i berörda områden åker hem och träffar sina sjuka/gamla släktingar innan de testat sig och fått ok?
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Hjärntvätt) skrev 2020-02-29 13:23:46 följande:
    Nä, men man vet ju inte hur mycket det hunnit spridas till andra regioner. Och det är NORRA ITALIEN vi pratar om i båda fallen, det är inga stora geografiska avstånd mellan de numera avstängda regionerna, och de som vi nu får besök av till Vasaloppet. Man borde ta de säkra före det osäkra. Vår vilja att inte göra dessa skidåkare besvikna när de inte får delta, kan inte väga över risken att vi får ytterligare smittspridning.

Men detta är så typiskt svenska myndigheter. Särskilt om det är någon utlänning som kan bli kränkt, så går det före alla andra hänsyn...
    Anonym (Klara) skrev 2020-02-29 12:36:14 följande:
    Varför tror du att någon som varit i berörda områden åker hem och träffar sina sjuka/gamla släktingar innan de testat sig och fått ok?

Om man är så dum att man gör det ena, så kan man även vara så dum, att man gör det andra. Bara att utsätta sig för situationen, att man måste testa sig för den här sjukdomen, bara för en semesterresa - och ta upp resurser i den hårt ansträngda vården - anser jag vara omoraliskt. Nu när man vet om smittan. Det var annat för dem som reste innan det var uppenbart vad det rörde sig om, och var det fanns någonstans. 

För övrigt kan du vara smittsam redan på väg hem, eller på väg till provtagningskliniken. Eller tänker du ringa och be om en smittskyddsambulans till provtagningen, direkt från Arlanda? Bara för en semesterresa?
    Jag tycker att de som är rädda för smitta kan stanna hemma, de andra åker Vasaloppet som planerat. 

Livet kan inte avstanna. Det stannar inte för att det förekommer terrordåd, och det stannar inte för att det finns virus. Det finns rekommendationer, och följer man dom så är det ok att leva sitt liv som vanligt. 
Svar på tråden Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?