• Anonym (Trådstartare)

Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?

Som många nog känner till så har Greta Thunberg Asperger, och hon har blivit en av världens största förebilder. Tror ni att hon har fått fördomarna om personer med Asperger att minska?

• Svar på tråden Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?
  • pyssel
    Litenmenhård skrev 2020-02-13 19:27:54 följande:

När jag skrev att alla har drag av Asperger så menade jag att det måste ju komma någonstans ifrån och att alla på något sätt har det inom sig, även om det inte yttrar sig. Hoppas jag var tydligare nu.

Vad gäller ADHD så kan jag se vissa fördelar med det, men det är först nu efter puberteten och att jag faktiskt fick min diagnos som jag har lyckats hantera det och vända det till min fördel.

Njae.. Men det kan ju vara för att jag inte håller med, inte heller har jag sett något underlag för att det skulle stämma.

Vad gäller ADHD:n så skulle jag t. ex inte tillskriva mina talanger den (Nyfiken på vad du tänker som fördelar:)) . T.ex skulle jag inte tillskriva ADHD:n min höga flexibilitet i att byta fokus och hög förmåga att avkoda och anpassa sig till det oförutsägbara, men många gillar nog den förklaringsmodellen, vad jag hör i alla fall. Jag tror istället ag hade varit bättre och skickligare utan den, och det är inget jag sörjer, utan accepterar. Sörjer däremot att mitt barn fått detsamma och behöver ta sig igenom en skola som saknar den struktur min skolgång hade. Dock finns det andra plus med dagens skola, som en utveckling av demokratiska värden, mindre kuvande från vuxna och mer individuella perspektiv.

Kan inte se mkt positivt med ADHD, ser den bara som en nedsättning av funktioner och förmågor. Autism är ju en svårare nedsättning generellt, men den kan ju å andra sidan innehålla riktigt vassa talanger som kommer av fundamentalt annorlunda sätt att processa information.
    #inteensamaldrigglömd
  • AndreaBD
    Litenmenhård skrev 2020-02-13 19:38:21 följande:
    Ok, då förstår jag lite bättre. . Trodde bara inte generna kunde vara så olika andra gener, även om alla gener väl har något så lika sekvenser.
    Jo, de kan det. Det finns mer än bara två olika varianter per gen, det finns ganska många. 
  • klyban
    pyssel skrev 2020-02-13 16:48:12 följande:
    Har pekat ut dina felaktigheter om autism, men du vägrar som vanligt inse när du har fel. Fast det vet jag ju, det händer väl först när det snöar i helvetet. D e t är faktiskt ett mkt framträdande drag hos vissa med autism men kan också härledas till några andra psykiatriska diagnoser.

Vad är det för en jättekonstig fråga du försökt formulera? Ställ en riktig fråga en enda gång som betyder något. Har du riktiga frågor om autism, fråga på. Jag vet antingen svaret själv eller är så pass van att sovra i en mängd information inom mitt område så jag kan plocka fram det du inte känner till (.. måste vara ca allt om autism då).

Var du klar med påhoppen nu alltså? Det där om perfektion, svart/vitt, självbild och övrigt delirium.. eller?

Som sagt vad, vi träffar testparametrar nästan alla människor.

Detta var en liten sak, och mer kuriosa, men du valt personliga påhopp istället, vilket berättar vem du är.

Jag har inte ens börjat påhoppen, då det du står för dom.

Anonym (anonym 2) skrev 2020-02-13 17:14:50 följande:
    Är klyban tiina87? Maken på okunnighet hos klyban alltså. 

Så du tror att du kommer klara alla test utan träffa de parameter som finns för diagnosen?

Så många som känner sig träffade verkar det som, när man bara säger att vi nästan alla kommer träffar parametrar vid testning för autism.

Dock måste man uppnå en hel del för få diagnosen autism, som i sin tur har nivåer på detta.

Men vill man tro autism är svart och vitt, så är det en fantasi från start.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-02-13 18:24:15 följande:
    Jag tänker inte kartlägga folk i detalj här, jag har i den här situationen mest sett språkliga missförstånd och problem att förklara. 

Finns det ett gentest för autism?
    Om det är så, varför lägger man tid på omfattande utredningar med massor av frågor på områden och när man kan lösa det så enkelt som ett blodprov?

Vet inte riktigt vad som triggar många här, om det är autismen som triggar(prata om den) och att jag säger nästan alla får poäng/träffar nått kriterier för autism.
    Det gör inte en person till autistisk, och inget jag heller säger.
    Utan att nästan alla har dom dragen i någon grad och få helt utan.

• Anonym (anonym 2)
    klyban skrev 2020-02-13 20:28:44 följande:

Om det är så, varför lägger man tid på omfattande utredningar med massor av frågor på områden och när man kan lösa det så enkelt som ett blodprov?

Vet inte riktigt vad som triggar många här, om det är autismen som triggar(prata om den) och att jag säger nästan alla får poäng/träffar nått kriterier för autism.

KÄLLA PÅ DET. 
  • klyban
    Litenmenhård skrev 2020-02-13 19:27:54 följande:
    När jag skrev att alla har drag av Asperger så menade jag att det måste ju komma någonstans ifrån och att alla på något sätt har det inom sig, även om det inte yttrar sig. Hoppas jag var tydligare nu.

Vad gäller ADHD så kan jag se vissa fördelar med det, men det är först nu efter puberteten och att jag faktiskt fick min diagnos som jag har lyckats hantera det och vända det till min fördel.

Är den lugnaste människa man kan hitta, men på sjukhusvistelser och hälsa på någon där, så kryper det i kroppen på en som en ADHD.
    Efter barnen var föddes, så fick jag besöka 2-3 ggr per dag och kortare tid, för det gick bara inte.
    När jag ligger inne själv för mina skovsmärtor,  inget sånt alls.

Även reaktionstester för mig gör mig irriterad och stressa, medan spelar jag och väntar på något, så är man kolugn.
    Roliga i reaktionstester via appar/program, så har jag hög reaktionstid, men i spel har jag en av de snabbaste.
    Det är en sak som länge förundrat mig, och varför det ibland triggar otålighet.

Människor är bara för lustiga och alla de konstiga saker vi har för oss.

• klyban
    Anonym (anonym 2) skrev 2020-02-13 20:33:15 följande:
    KÄLLA PÅ DET. 

Alla får poäng på testerna, det är en logisk slutsats.
    Annars är diagnosen svart och vit, det vet vi redan den inte är.

• Pope Joan II
    pyssel skrev 2020-02-13 15:26:14 följande:

Det finns utbildningar du kan gå, eftersom läsa på nätet uppenbarligen inte räckte för att hålla styr på några enkla fakta. Greja med något du kan istället.

Han är bra på att äta Tradolan.
  • pyssel
    Pope Joan II skrev 2020-02-13 21:09:37 följande:

Han är bra på att äta Tradolan.

Jo jag vet... och nu kommer moddarna
    #inteensamaldrigglömd
  • AndreaBD
    klyban skrev 2020-02-13 20:28:44 följande:

Självklart finns det ingen gentest. Annars skulle man ju inte göra dessa utredningar. Så enkelt är det inte. 

Och nu börjar du i alla fall säga att inte är exakt alla. 
Svar på tråden Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?