• Anonym (Trådstartare)

Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?

Som många nog känner till så har Greta Thunberg Asperger, och hon har blivit en av världens största förebilder. Tror ni att hon har fått fördomarna om personer med Asperger att minska?

• Svar på tråden Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?
  • KlantSmurfen
    pyssel skrev 2020-02-13 08:33:22 följande: #29
    Nu ljuger du igen.
    Igen? Har han haft uppehåll?
  • jeanette02
    klyban skrev 2020-02-13 07:15:04 följande:

Jag, det är du som säger det är svart och vitt, inte jag.

Men vad jobbig du är nu faktiskt Klyban. Det finns olika grader av autism. Ett av mina barn har det, en enklare form men andå så pass att hen uppfyller kriterierna. I olika grad.

Jag har själv flera drag i min personlighet som skulle kunna tas för en välfungerande autism av lätt grad inom vissa områden. Men det är liksom gråzoner i detta.

Menar du inte mer att många människor har ju vissa drag i sin personlighet inom Autismspektrat.? Utan att det på långa vägar går att diagnostisera som Autism i någon grad.

Jag tror det är ganska vanligt i Sverige. Särskilt problem med det sociala samspelet.
  • pyssel
    KlantSmurfen skrev 2020-02-13 08:58:26 följande:

Igen? Har han haft uppehåll?

Hoppet är det sista som överger människan =)
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    AndreaBD skrev 2020-02-13 08:52:04 följande:

Det har hon just INTE sagt. Snarare har hon sagt att det finns de som uppfyller alla kriterier, de som bara uppfyller vissa kriterier och de som inte uppfyller några av kriterierna. Det är den sista gruppen som du tror inte finns, men de finns säkert. Alla måste inte ha drag av autism, men många kan förstås ha vissa. Det är ett spektrum. Men det finns också såna som inte uppfyller något av dessa kriterier. 

Tack för läsförståelsen =) Det klyban inte heller förstår är hur beteendediagnoser ställs och hur kriterier är utformade. Bara för att man en gång, eller flera, har tittat på en pryl som glittrar och snurrar som barn har man inte "lite autism". Lika litet som den som säger ett fult ord har "lite Tourettes" och "lite koprolali" eller den som nyss åt en macka har "lite bulimi".
    #inteensamaldrigglömd
  • AndreaBD
    pyssel skrev 2020-02-13 10:03:49 följande:
    Tack för läsförståelsen =) Det klyban inte heller förstår är hur beteendediagnoser ställs och hur kriterier är utformade. Bara för att man en gång, eller flera, har tittat på en pryl som glittrar och snurrar som barn har man inte "lite autism". Lika litet som den som säger ett fult ord har "lite Tourettes" och "lite koprolali" eller den som nyss åt en macka har "lite bulimi".
    Nej, men jag kan tänka mig att kanske tänkte mer på ADHD - alla kan vara vimsiga någon gång eller bli distraherade. Lättare där att tänka sig att hela befolkningen skulle kunna uppfylla nåt kriterium eller två, nån gång. När det gäller autismspektrum är det inte lika självklart att alla skulle ha något drag av det. Det finns nog folk helt utan autistiska drag. 

Kanske tänkte han också, om NPF orsakas av 100 eller 1000 olika gener, då har väl ALLA människor något eller några få av generna. Och så kan det ju vara. Men det är inte säkert att alla skulle ha symptom. Det skulle då kanske röra sig på nivå där det är svårt att säga att det skulle skilja sig från normalnivå.
  • Anonym (myself)
    klyban skrev 2020-02-12 22:10:26 följande:

Alla registrerar resultat på autism när man testar, det rätt få som inte gör.
    Autism är ingen svart och vit diagnos, vi har alla problem i ett område, men det gör oss inte till autistiska.
    Verkar som en del har väldigt svårt och greppa detta.

Om alla skulle ha nån grad av autism, så borde inte autism som diagnos existera alls. Det är just därför finns en sån diagnos - för att man avviker från "normen" (annars autism skulle vara normen).
  • Anonym (..'z)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2020-02-12 10:45:41 följande:

Som många nog känner till så har Greta Thunberg Asperger, och hon har blivit en av världens största förebilder. Tror ni att hon har fått fördomarna om personer med Asperger att minska?

Nej, som jag uppfattar saken har hon snarare bekräftat mångas uppfattning om hur enkelspårigt engagerade folk med Asperger kan vara.
  • klyban
    Anonym (myself) skrev 2020-02-13 10:58:33 följande:
    Om alla skulle ha nån grad av autism, så borde inte autism som diagnos existera alls. Det är just därför finns en sån diagnos - för att man avviker från "normen" (annars autism skulle vara normen).
    Man måste uppfylla diagnoskraven, dock registrerar nästan  alla på skalan.
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    jeanette02 skrev 2020-02-13 09:51:30 följande:
    Men vad jobbig du är nu faktiskt Klyban. Det finns olika grader av autism. Ett av mina barn har det, en enklare form men andå så pass att hen uppfyller kriterierna. I olika grad.
    Jag har själv flera drag i min personlighet som skulle kunna tas för en välfungerande autism av lätt grad inom vissa områden. Men det är liksom gråzoner i detta.
    Menar du inte mer att många människor har ju vissa drag i sin personlighet inom Autismspektrat.? Utan att det på långa vägar går att diagnostisera som Autism i någon grad.
    Jag tror det är ganska vanligt i Sverige. Särskilt problem med det sociala samspelet.

Ja, jag vet det finns olika grader av autism.
    Dock registrerar nästan alla på skalan i testerna.

• klyban
    pyssel skrev 2020-02-13 08:33:22 följande:
    Nu ljuger du igen.
    Svart och vitt, det var din sak, inte min.
Svar på tråden Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?