• Anonym (Trådstartare)

Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?

Som många nog känner till så har Greta Thunberg Asperger, och hon har blivit en av världens största förebilder. Tror ni att hon har fått fördomarna om personer med Asperger att minska?

• Svar på tråden Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?
  • AndreaBD
    klyban skrev 2020-02-14 15:11:32 följande:

Självklart går test på fler än ett område.
    Synd och kalla det jag pratar om direkt störning, men väl att man markerar på dessa test.

Pratar du om något helt annat nu, eller använder du bara flera ord felaktigt? 

Jag menar att vissa frågor på såna tester kan syfta på autism, schizofreni, personlighetsstörning eller ADHD. Så då kan man inte säga att man har "lite autism" eller ens autistiska drag. Snarare har man psykiatriska ovanligheter. 
  • Litenmenhård

Oj, vad mycket jag har missat idag. Jag tycker debatten är ganska intressant.

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-02-14 17:05:51 följande:
    Pratar du om något helt annat nu, eller använder du bara flera ord felaktigt? 

Jag menar att vissa frågor på såna tester kan syfta på autism, schizofreni, personlighetsstörning eller ADHD. Så då kan man inte säga att man har "lite autism" eller ens autistiska drag. Snarare har man psykiatriska ovanligheter. 

Man drar i mig åt alla håll och kanter, svaren reflekterar detta.
    Diagnosen är inte svartvit, självklart kommer många träffa diagnosparametrar.
    Det gör inte det till autism, då de kraven är höga och kräver många test IRL.

Intressant man drar detta till absurdum, nått som bara är kuriosa innan man når diagnosen autism.
    Som är en omfattande testning av många olika saker.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • AndreaBD
    klyban skrev 2020-02-14 19:18:21 följande:

Man drar i mig åt alla håll och kanter, svaren reflekterar detta.
    Diagnosen är inte svartvit, självklart kommer många träffa diagnosparametrar.
    Det gör inte det till autism, då de kraven är höga och kräver många test IRL.

Intressant man drar detta till absurdum, nått som bara är kuriosa innan man når diagnosen autism.
    Som är en omfattande testning av många olika saker.

Precis, man testar efter många saker.
  • Litenmenhård

Jag kan inte direkt minnas att jag gjorde något test för att få min Aspergerdiagnos. Läkaren kom fram till det bara. Nu låter det kanske som att jag låtsas eller fejkar att jag har Asperger, men det har jag. Däremot kan jag minnas att jag gjorde ett test för min ADHD, där jag fick höga poäng, men nu när jag har läst några av era inlägg angående det så börjar jag fundera.

BTW Greta rockar! Det är min personliga åsikt.

• klyban
    AndreaBD skrev 2020-02-14 19:21:10 följande:
    Precis, man testar efter många saker.
    Ja!
  • Litenmenhård

Det var någon som skrev att Greta inte har någon superkraft bara för att hon har Asperger. Vet inte vem den personen var. Det var så många inlägg att hålla reda på. Jag ser Aspergern som en superkraft ibland, även om jag har liksom Greta många svårigheter med vissa saker, men att förringa det hon gör, eller försöker göra, tycker jag bara är dumt! Alla är bra på vissa saker och sämre på andra saker.

• AndreaBD
    Litenmenhård skrev 2020-02-14 19:22:10 följande:

Jag kan inte direkt minnas att jag gjorde något test för att få min Aspergerdiagnos. Läkaren kom fram till det bara. Nu låter det kanske som att jag låtsas eller fejkar att jag har Asperger, men det har jag. Däremot kan jag minnas att jag gjorde ett test för min ADHD, där jag fick höga poäng, men nu när jag har läst några av era inlägg angående det så börjar jag fundera.

Du kanske gjorde även någon allmän del, första gången. Kanske kikande de på den också vid Asperger-utredningen.
  • klyban
    Litenmenhård skrev 2020-02-14 19:22:10 följande:

Ja, det gör hon.

Sen har hon sin uppenbara problematik, men det är bara de som andra störningar som tar upp och det personliga istället för sak.
    Då fakta, forskning och det sakliga är på Gretas sida, och inte lite heller.

• Litenmenhård
    AndreaBD skrev 2020-02-14 19:39:07 följande:
    Du kanske gjorde även någon allmän del, första gången. Kanske kikande de på den också vid Asperger-utredningen.
    Aspergerdiagnosen fick jag några år efter ADHD-diagnosen, men det var så mycket annat som var annorlunda då också. (vill inte säga att saker var fel). Läkaren jag hade var jättebra och vi hade många samtal och där kanske det framkom att jag hade Asperger med. Hur som helst så har jag diagnosen nu och det känns skönt.
Svar på tråden Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?