• Anonym (Trådstartare)

Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?

Som många nog känner till så har Greta Thunberg Asperger, och hon har blivit en av världens största förebilder. Tror ni att hon har fått fördomarna om personer med Asperger att minska?

• Svar på tråden Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?
  • AndreaBD
    pyssel skrev 2020-02-13 18:12:45 följande:
    Det räcker inte som förklaring. Det är inte svårt att utläsa en grav okunnighet och svårt att skifta mening trots överbevisning, i tillägg till svårigheten att förstå och uttrycka sig.
    Jag tänker inte kartlägga folk i detalj här, jag har i den här situationen mest sett språkliga missförstånd och problem att förklara. 
  • Litenmenhård

Jag har läst lite av vad ni har skrivit och åsikterna om vad Asperger/autism är verkar gå isär. Jag tänker inte upplysa någon om vad det är för jag är ingen expert på det även om jag själv har Asperger, men jag tror att vi alla har drag av det, sen hur det yttrar sig eller hur mycket man har, så att säga varierar, men bara för att jag tror att alla har i någon form drag av Asperger/autism så betyder inte det att alla har diagnosen, sen brukar Aspergern gå hand i hand med ADHD som jag också har och det säger jag inte för att skryta.

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • pyssel
    Litenmenhård skrev 2020-02-13 18:53:00 följande:

Jag har läst lite av vad ni har skrivit och åsikterna om vad Asperger/autism är verkar gå isär. Jag tänker inte upplysa någon om vad det är för jag är ingen expert på det även om jag själv har Asperger, men jag tror att vi alla har drag av det, sen hur det yttrar sig eller hur mycket man har, så att säga varierar, men bara för att jag tror att alla har i någon form drag av Asperger/autism så betyder inte det att alla har diagnosen, sen brukar Aspergern gå hand i hand med ADHD som jag också har och det säger jag inte för att skryta.

Nej alla har inte drag av asperger (varför tror du det?) Det är något man tröstar barn med som precis fått sin diagnos och är ledsna och arga för det. För att de inte ska känna sig så annorlunda. Har också ADHD och känner definitivt inte den är något att skryta med. Jag byter gärna bort de bristerna.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    AndreaBD skrev 2020-02-13 18:24:15 följande:

Jag tänker inte kartlägga folk i detalj här, jag har i den här situationen mest sett språkliga missförstånd och problem att förklara. 

Nej, det tänker inte jag heller. Jag noterar bara och oundvikligen vad som står "svart-på-vitt"..
    #inteensamaldrigglömd
  • Litenmenhård
    pyssel skrev 2020-02-13 19:18:45 följande:
    Nej alla har inte drag av asperger (varför tror du det?) Det är något man tröstar barn med som precis fått sin diagnos och är ledsna och arga för det. För att de inte ska känna sig så annorlunda. Har också ADHD och känner definitivt inte den är något att skryta med. Jag byter gärna bort de bristerna.
    När jag skrev att alla har drag av Asperger så menade jag att det måste ju komma någonstans ifrån och att alla på något sätt har det inom sig, även om det inte yttrar sig. Hoppas jag var tydligare nu.

Vad gäller ADHD så kan jag se vissa fördelar med det, men det är först nu efter puberteten och att jag faktiskt fick min diagnos som jag har lyckats hantera det och vända det till min fördel.
  • AndreaBD
    Litenmenhård skrev 2020-02-13 18:53:00 följande:

Nej. många kan drag, men inte alla. 
  • Litenmenhård

Vill tillägga att jag kanske låter lite okunnig. Jag ber om ursäkt för det. Det kan bero på att ingen har förklarat för mig hur Aspergern yttrar sig och vad Aspergern egentligen är, utan det har jag fått ta reda på själv. Borde kanske veta mer om den, kan man tycka.

• Litenmenhård
    AndreaBD skrev 2020-02-13 19:30:47 följande:
    Nej. många kan drag, men inte alla. 
    Kanske jag som har fått för mig att alla har drag av det. Kan också vara så jag uppfattar folk, att om jag har Asperger så har folk kanske inte diagnosen, men drag av det.
  • AndreaBD
    Litenmenhård skrev 2020-02-13 19:27:54 följande:
    När jag skrev att alla har drag av Asperger så menade jag att det måste ju komma någonstans ifrån och att alla på något sätt har det inom sig, även om det inte yttrar sig. Hoppas jag var tydligare nu.

Vad gäller ADHD så kan jag se vissa fördelar med det, men det är först nu efter puberteten och att jag faktiskt fick min diagnos som jag har lyckats hantera det och vända det till min fördel.
    Om det är genetisk, och det kan vi ganska säkert utgå ifrån att det är,  så är det så att folk som har Asperger/autism har andra "varianter"  (alleler) av olika gener. Så folk som har AS/autism har faktiskt andra gen-varianter än folk som inte har. NT-folk har då de"vanliga" varianterna av genen.  Man vet bara inte så exakt än alla som ingår där. Men då är det inte så att alla människor har det i sig, utan det är bara vissa som har. 
  • Litenmenhård
    AndreaBD skrev 2020-02-13 19:35:34 följande:
    Om det är genetisk, och det kan vi ganska säkert utgå ifrån att det är,  så är det så att folk som har Asperger/autism har andra "varianter"  (alleler) av olika gener. Så folk som har AS/autism har faktiskt andra gen-varianter än folk som inte har. NT-folk har då de"vanliga" varianterna av genen.  Man vet bara inte så exakt än alla som ingår där. Men då är det inte så att alla människor har det i sig, utan det är bara vissa som har. 
    Ok, då förstår jag lite bättre. . Trodde bara inte generna kunde vara så olika andra gener, även om alla gener väl har något så lika sekvenser.
Svar på tråden Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?