• Anonym (Trådstartare)

Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?

Som många nog känner till så har Greta Thunberg Asperger, och hon har blivit en av världens största förebilder. Tror ni att hon har fått fördomarna om personer med Asperger att minska?

• Svar på tråden Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?
  • AndreaBD
    Anonym (desiree) skrev 2020-02-14 12:27:50 följande:
    Okej, jag ska aldrig kritisera någon som gjort mer än mig. Trump till exempel, tycker jag är ganska dålig. Men jag ska inte säga något i fortsättningen för han har åtstakommit mer än vad jag gjort. Blir jobbigt också med mindre tydliga exempel, kan jag kritisera en arbetskollega? Hur vet jag om han eller hon åstakommit med än mig? räknar jag på lön eller på andra faktorer?
    Du kritiserade henne just FÖR ATT hon har gjort något. Det är det som är poängen. Och framför allt kritiserat helt osakligt. 
  • AndreaBD
    DonKrieg skrev 2020-02-14 12:32:04 följande:
    Snarare tvärtom eftersom hon ser klimatfrågan helt svartvitt. Antingen existerar inte hotet eller så är undergången nära. Ingenting däremellan.
    Det är inte hennes uppgift att exakt få fram vilket som är rätt nivå. Det är nog forskarna inte helt överens om heller, och det är också bara kvalificerade gissningar. Hennes jobb har främst varit att få folk att bli aktiva, och det är väl bra. 
  • Anonym (desiree)
    AndreaBD skrev 2020-02-14 12:39:10 följande:
    Du kritiserade henne just FÖR ATT hon har gjort något. Det är det som är poängen. Och framför allt kritiserat helt osakligt. 
    Okej, nej jag sa mest att hon framstod som jobbig och förmer. Det är personliga egenskaper snarare än kritik mot vad hon gjort. Det är dessutom inte osakligt om det baseras på vad jag själv tycker.

Vet inte var du får ihop att min kritik är specifikt riktat mot vad hon gör. Nästa gång så blanda inte in mig i dina fantasier. Tack!

Men visst, jag ska inte kritisera någon som gör något och som därmed har gjort mer än mig. Jag ska vara tyst när korrupta politiker gör fel, för de har ändå gjort mer än mig.
  • DonKrieg
    AndreaBD skrev 2020-02-14 12:41:52 följande:
    Det är inte hennes uppgift att exakt få fram vilket som är rätt nivå. Det är nog forskarna inte helt överens om heller, och det är också bara kvalificerade gissningar. Hennes jobb har främst varit att få folk att bli aktiva, och det är väl bra. 
    Hon har ju dock inte åstadkommit något av värde, bara skapat polarisering. Om hon verkligen ville göra nytta skulle hon åka till Kina och klimatstrejka där.
  • AndreaBD
    DonKrieg skrev 2020-02-14 12:49:51 följande:
    Hon har ju dock inte åstadkommit något av värde, bara skapat polarisering. Om hon verkligen ville göra nytta skulle hon åka till Kina och klimatstrejka där.
    Inte något av värde? Du har konstiga värderingar, du.....
  • DonKrieg
    AndreaBD skrev 2020-02-14 12:53:37 följande:
    Inte något av värde? Du har konstiga värderingar, du.....
    Att skapa polarisering är inte att åstadkomma framsteg. Det finns ingenting som hon har gjort som lett till minskade utsläpp, tvärtom har hon gett Kina, världens överlägset största utsläppare, frikort.
  • Pope Joan II
    klyban skrev 2020-02-14 08:31:15 följande:

Det är lustigt hur vi fungerar, dock en sak som jag tycker är tråkigt, det är hur så många ska framställa sig perfekta.
    Och sen kanske mobbar sin omgivning eller allmänt beter sig illa.

Och det är en del situationer jag är svag i, dock är jag medveten om dessa och undviker dom så gått det går.
    Då resultatet blir konstigt.

Har en sak att antingen skiter jag i det, eller så gör jag det lite för grundligt.
    Blivit en del komiska saker med matlagning där.
    Så det är nått jag alltid försöker tänka på före jag startar, så jag inte står gör 2 tacorätter som är så fundamentalt olika att det blir gigantiskt arbete.
    Vilket har hänt.

Eller som man är ute och går, antingen kryper man fram och släpar bena efter sig, eller går fort.
    Oftast går jag fort.

Det är såna här småsaker som har en grund u tråden och andra psykiska saker, alla tror dom är så friska och normala.
    Men skulle jag få en hundring för var som sagt att det är alla andra som är dumma och inte dom själva, så hade jag haft ett antal tusenlappar nu.

Och jag normalt undviker flytande frågor, som blev en dels enda diskussionspunkt i tråden, då det jag  sade var bara en litet kuriosa att man träffar på dessa test men inte har autism.
    Och att vi alla har det lite i oss.

Och jag tror så fort man inser ens konstigheter man har, så blir det så mycket enklare förstå såna som Greta.
    Men de flesta är långt ifrån henne dock.
    Med det sagt, så lyfter Greta en fråga som vi bör börja engagera oss mer på.
    För även om forskare har helt fel, så även om klimat inte går påvisa i andra änden, så är fortfarande miljön en precis lika stor fråga och orsakat mycket av fossilindustrin den också.
    Så det finns inga möjligheter att ducka frågan om man inbillar sig detta, och det gör alla idag som har en den ologiska extremhögeragendan.(Pratar inte om någon normal höger här)

Om du med dina inlägg i tråden och texten ovan vill berätta att det är lite olika fel på dig så tror jag att det är något som de flesta skulle hålla med om. 
  • AndreaBD
    DonKrieg skrev 2020-02-14 12:59:41 följande:
    Att skapa polarisering är inte att åstadkomma framsteg. Det finns ingenting som hon har gjort som lett till minskade utsläpp, tvärtom har hon gett Kina, världens överlägset största utsläppare, frikort.
    Vad tror du hon är, politiker? Det kan väl ingen tonårstjej åstadkomma utan bara politikerna.

Folk som sätter igång rörelser, som motiverar andra till att engagera sig har alltid behövts och kommer alltid att behövas.
  • klyban
    AndreaBD skrev 2020-02-14 09:52:33 följande:
    Har du tänkt på att många av dessa symptom som man kanske frågar efter i skattningsformular eller resultat på något perceptionstest inte bara är symptom på Asperger? 

Om någon t.ex. visar tecken på vissa visuella perceptionsstörningar, så kan det tyda på Asperger, DAMP, ADHD, eller annat.

Om någon har ojämn begåvningsprofil så KAN det vara ett tecken på Asperger, eller ADHD eller bara på att hen har ojämn begåvningsprofil.  Och så är det med dem flesta symptomen!

Så någon som får "poäng" på sånt, som har vissa symptom - det går inte att säga att det är just symptom på Asperger - inte ens drag, för att vissa saker kan vara symptom på allt möjligt. Och det kan också vara en normalvariant och inte betyda något. 

Självklart går test på fler än ett område.
    Synd och kalla det jag pratar om direkt störning, men väl att man markerar på dessa test.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • klyban
    pyssel skrev 2020-02-14 09:59:20 följande:
    Då har du missförstått testernas utformning. Att man får "träffar" betyder inte "lite autism". Det du kallar för "träffar" är för det mesta och hos de flesta det som betecknas som normalbeteenden, men hos ett fåtal TANGERAR poängsumman gränsen och i de fallen kan man prata om att någon "tangerar ASD". Att ha lite poäng på ett område där en med ASD har många, betyder inte att "ha lite autism i sig" eller "lite brister" på det området. Den delen betecknar ett normalspann på en mängd frågor och där noll poäng skulle vara ett abnormt beteende på andra hållet (t.ex inom ASD, även det).

Precis som när man tvättar händerna inom normalspannet, då har man inte "lite OCD" med bara "lite renlighetstvång" utan man scorar på poängskalan inom normalspannet. "Perfekt" är inte lika med noll som du hela tiden använder som begrepp. Noll - Då är man en skitgris istället, eller har till och med något som kan härledas till någon annan psykiatrisk diagnos än OCD.

Det är som med hyper- och hyposensitivitet, mitten är normalspektrum om man har en skala som startar på noll, fast normalen är noll om du istället har en plus- och minusskala. Över- och underkänslighet ligger på skalans bortre och motsatta ändar, normalt ligger i mitten.

Du har fortfarande inte begripit någonting av beteendediagnoser och testers utformning.

Jo, jag har begripit allt, det kräves en hel del test och att man markerar på många av dom för uppnå kriterierna för autism.

Dock har du tagit kuriosa till nått helt annat, och gjort små området till stora och vice versa.

Pope Joan II skrev 2020-02-14 13:36:58 följande:
    Om du med dina inlägg i tråden och texten ovan vill berätta att det är lite olika fel på dig så tror jag att det är något som de flesta skulle hålla med om. 

Exakt, tack!
    Som du förstår appliceras detta på alla inte bara mig, och det jag säger sen senare efter kuriosan är just det inte är svart och vitt.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
Svar på tråden Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?