• Anonym (Trådstartare)

Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?

Som många nog känner till så har Greta Thunberg Asperger, och hon har blivit en av världens största förebilder. Tror ni att hon har fått fördomarna om personer med Asperger att minska?

• Svar på tråden Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?
  • Anonym (för dom)
    Anonym (Trådstartare) skrev 2020-02-12 10:45:41 följande:
    Som många nog känner till så har Greta Thunberg Asperger, och hon har blivit en av världens största förebilder. Tror ni att hon har fått fördomarna om personer med Asperger att minska?
    Snarare bekräftar hon alla fördomar.

Enkelspårig. Klarar inte av att se helheten. Kan inte ta in motsägande fakta. Utbrott när det går emot.
  • Anonym (desiree)

Tror snarare tvärtom, nu får man ju bekräftat att personer med asperger/autism är jobbiga och allmänt förmer.

• AndreaBD
    klyban skrev 2020-02-14 09:02:16 följande:

Nej, inte en/ett test heller, för det är väldigt många test för en sådan här diagnos, som ansikten, situationer, konstigheter som en hammare och operera en patient, logik osv...osv...
    Det är rätt omfattande tester, och därför träffar många på dessa utan vara och få autismdiagnos i andra änden.
    Men ändå har problem som en med autism har i vissa områden, vi är inte perfekta eller ens nära.

Har du tänkt på att många av dessa symptom som man kanske frågar efter i skattningsformular eller resultat på något perceptionstest inte bara är symptom på Asperger? 

Om någon t.ex. visar tecken på vissa visuella perceptionsstörningar, så kan det tyda på Asperger, DAMP, ADHD, eller annat.

Om någon har ojämn begåvningsprofil så KAN det vara ett tecken på Asperger, eller ADHD eller bara på att hen har ojämn begåvningsprofil.  Och så är det med dem flesta symptomen!

Så någon som får "poäng" på sånt, som har vissa symptom - det går inte att säga att det är just symptom på Asperger - inte ens drag, för att vissa saker kan vara symptom på allt möjligt. Och det kan också vara en normalvariant och inte betyda något. 
  • AndreaBD
    Anonym (desiree) skrev 2020-02-14 09:28:20 följande:

Tror snarare tvärtom, nu får man ju bekräftat att personer med asperger/autism är jobbiga och allmänt förmer.

Ni som gnäller har säkert inte åstadkommit något i närheten av vad hon har gjort. Gör det först, innan ni gnäller! 
  • Anonym (Anhörig)
    Anonym (desiree) skrev 2020-02-14 09:28:20 följande:

Också en vanföreställning om du inte känner någon Aspie på djupet. Jobbiga... Ja... förmer?... nej Ofta en roll de har lärt sig.

Många Aspies har lärt att "spela normala" och vilka sidor som utvecklats beror på hur omgivning och föräldrar har premierat/uppmärksammat.

MEN, jag håller med om att det rörelsen kring Greta spär på fördomarna, Det är ingen jäkla "superkraft" hon besitter. Hon har en neuropsykiatrisk diagnos som indikerar ett stort antal tillkortakommande i sin sociala förmåga.

Tycker synd om G, föraktar de som utnyttjar henne för sin egen tarvliga agenda och de andra som står och hejar på...

• pyssel
    klyban skrev 2020-02-14 08:17:57 följande:

Vad skulle den lögnen vara, man har test som nästan alla träffar på, men ej uppfyller kraven för diagnosen autism.

Dina personliga påhopp är bara dina allena.

Då har du missförstått testernas utformning. Att man får "träffar" betyder inte "lite autism". Det du kallar för "träffar" är för det mesta och hos de flesta det som betecknas som normalbeteenden, men hos ett fåtal TANGERAR poängsumman gränsen och i de fallen kan man prata om att någon "tangerar ASD". Att ha lite poäng på ett område där en med ASD har många, betyder inte att "ha lite autism i sig" eller "lite brister" på det området. Den delen betecknar ett normalspann på en mängd frågor och där noll poäng skulle vara ett abnormt beteende på andra hållet (t.ex inom ASD, även det).

Precis som när man tvättar händerna inom normalspannet, då har man inte "lite OCD" med bara "lite renlighetstvång" utan man scorar på poängskalan inom normalspannet. "Perfekt" är inte lika med noll som du hela tiden använder som begrepp. Noll - Då är man en skitgris istället, eller har till och med något som kan härledas till någon annan psykiatrisk diagnos än OCD.

Det är som med hyper- och hyposensitivitet, mitten är normalspektrum om man har en skala som startar på noll, fast normalen är noll om du istället har en plus- och minusskala. Över- och underkänslighet ligger på skalans bortre och motsatta ändar, normalt ligger i mitten.

Du har fortfarande inte begripit någonting av beteendediagnoser och testers utformning.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Karin)
    Anonym (för dom) skrev 2020-02-14 09:24:24 följande:

Snarare bekräftar hon alla fördomar.

Enkelspårig. Klarar inte av att se helheten. Kan inte ta in motsägande fakta. Utbrott när det går emot.

Ja det håller jag med om. Det är lite synd faktiskt. Även om hon också visar en modig sida tycker jag som gör det hon gör. Det är positivt också.
  • Anonym (desiree)
    AndreaBD skrev 2020-02-14 09:54:28 följande:
    Ni som gnäller har säkert inte åstadkommit något i närheten av vad hon har gjort. Gör det först, innan ni gnäller! 
    Okej, jag ska aldrig kritisera någon som gjort mer än mig. Trump till exempel, tycker jag är ganska dålig. Men jag ska inte säga något i fortsättningen för han har åtstakommit mer än vad jag gjort. Blir jobbigt också med mindre tydliga exempel, kan jag kritisera en arbetskollega? Hur vet jag om han eller hon åstakommit med än mig? räknar jag på lön eller på andra faktorer?
  • Anonym (desiree)
    Anonym (Anhörig) skrev 2020-02-14 09:56:10 följande:

Också en vanföreställning om du inte känner någon Aspie på djupet. Jobbiga... Ja... förmer?... nej Ofta en roll de har lärt sig.

Många Aspies har lärt att "spela normala" och vilka sidor som utvecklats beror på hur omgivning och föräldrar har premierat/uppmärksammat.

MEN, jag håller med om att det rörelsen kring Greta spär på fördomarna, Det är ingen jäkla "superkraft" hon besitter. Hon har en neuropsykiatrisk diagnos som indikerar ett stort antal tillkortakommande i sin sociala förmåga.

Tycker synd om G, föraktar de som utnyttjar henne för sin egen tarvliga agenda och de andra som står och hejar på...

Jag uttryckte det lite klumpigt. Menar att hon skapar den fördomen, inte att hon bekräftar något som är sant. Det var fel ordval av mig.
  • DonKrieg
    Anonym (Trådstartare) skrev 2020-02-12 10:45:41 följande:

Snarare tvärtom eftersom hon ser klimatfrågan helt svartvitt. Antingen existerar inte hotet eller så är undergången nära. Ingenting däremellan.
Svar på tråden Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?