Inlägg från: Anonym (desiree) |Visa alla inlägg
  • Anonym (desiree)

Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?

Tror snarare tvärtom, nu får man ju bekräftat att personer med asperger/autism är jobbiga och allmänt förmer.

• Anonym (desiree)
    AndreaBD skrev 2020-02-14 09:54:28 följande:
    Ni som gnäller har säkert inte åstadkommit något i närheten av vad hon har gjort. Gör det först, innan ni gnäller! 
    Okej, jag ska aldrig kritisera någon som gjort mer än mig. Trump till exempel, tycker jag är ganska dålig. Men jag ska inte säga något i fortsättningen för han har åtstakommit mer än vad jag gjort. Blir jobbigt också med mindre tydliga exempel, kan jag kritisera en arbetskollega? Hur vet jag om han eller hon åstakommit med än mig? räknar jag på lön eller på andra faktorer?
  • Anonym (desiree)
    Anonym (Anhörig) skrev 2020-02-14 09:56:10 följande:

Också en vanföreställning om du inte känner någon Aspie på djupet. Jobbiga... Ja... förmer?... nej Ofta en roll de har lärt sig.

Många Aspies har lärt att "spela normala" och vilka sidor som utvecklats beror på hur omgivning och föräldrar har premierat/uppmärksammat.

MEN, jag håller med om att det rörelsen kring Greta spär på fördomarna, Det är ingen jäkla "superkraft" hon besitter. Hon har en neuropsykiatrisk diagnos som indikerar ett stort antal tillkortakommande i sin sociala förmåga.

Tycker synd om G, föraktar de som utnyttjar henne för sin egen tarvliga agenda och de andra som står och hejar på...

Jag uttryckte det lite klumpigt. Menar att hon skapar den fördomen, inte att hon bekräftar något som är sant. Det var fel ordval av mig.
  • Anonym (desiree)
    AndreaBD skrev 2020-02-14 12:39:10 följande:
    Du kritiserade henne just FÖR ATT hon har gjort något. Det är det som är poängen. Och framför allt kritiserat helt osakligt. 
    Okej, nej jag sa mest att hon framstod som jobbig och förmer. Det är personliga egenskaper snarare än kritik mot vad hon gjort. Det är dessutom inte osakligt om det baseras på vad jag själv tycker.

Vet inte var du får ihop att min kritik är specifikt riktat mot vad hon gör. Nästa gång så blanda inte in mig i dina fantasier. Tack!

Men visst, jag ska inte kritisera någon som gör något och som därmed har gjort mer än mig. Jag ska vara tyst när korrupta politiker gör fel, för de har ändå gjort mer än mig.
Svar på tråden Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?