Inlägg från: Litenmenhård |Visa alla inlägg
  • Litenmenhård

Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?

Jag har läst lite av vad ni har skrivit och åsikterna om vad Asperger/autism är verkar gå isär. Jag tänker inte upplysa någon om vad det är för jag är ingen expert på det även om jag själv har Asperger, men jag tror att vi alla har drag av det, sen hur det yttrar sig eller hur mycket man har, så att säga varierar, men bara för att jag tror att alla har i någon form drag av Asperger/autism så betyder inte det att alla har diagnosen, sen brukar Aspergern gå hand i hand med ADHD som jag också har och det säger jag inte för att skryta.

Kärlek är inget man kräver. Det är något man förtjänar.
  • Litenmenhård
    pyssel skrev 2020-02-13 19:18:45 följande:
    Nej alla har inte drag av asperger (varför tror du det?) Det är något man tröstar barn med som precis fått sin diagnos och är ledsna och arga för det. För att de inte ska känna sig så annorlunda. Har också ADHD och känner definitivt inte den är något att skryta med. Jag byter gärna bort de bristerna.
    När jag skrev att alla har drag av Asperger så menade jag att det måste ju komma någonstans ifrån och att alla på något sätt har det inom sig, även om det inte yttrar sig. Hoppas jag var tydligare nu.

Vad gäller ADHD så kan jag se vissa fördelar med det, men det är först nu efter puberteten och att jag faktiskt fick min diagnos som jag har lyckats hantera det och vända det till min fördel.
  • Litenmenhård

Vill tillägga att jag kanske låter lite okunnig. Jag ber om ursäkt för det. Det kan bero på att ingen har förklarat för mig hur Aspergern yttrar sig och vad Aspergern egentligen är, utan det har jag fått ta reda på själv. Borde kanske veta mer om den, kan man tycka.

• Litenmenhård
    AndreaBD skrev 2020-02-13 19:30:47 följande:
    Nej. många kan drag, men inte alla. 
    Kanske jag som har fått för mig att alla har drag av det. Kan också vara så jag uppfattar folk, att om jag har Asperger så har folk kanske inte diagnosen, men drag av det.
  • Litenmenhård
    AndreaBD skrev 2020-02-13 19:35:34 följande:
    Om det är genetisk, och det kan vi ganska säkert utgå ifrån att det är,  så är det så att folk som har Asperger/autism har andra "varianter"  (alleler) av olika gener. Så folk som har AS/autism har faktiskt andra gen-varianter än folk som inte har. NT-folk har då de"vanliga" varianterna av genen.  Man vet bara inte så exakt än alla som ingår där. Men då är det inte så att alla människor har det i sig, utan det är bara vissa som har. 
    Ok, då förstår jag lite bättre. . Trodde bara inte generna kunde vara så olika andra gener, även om alla gener väl har något så lika sekvenser.
  • Litenmenhård
    klyban skrev 2020-02-13 20:33:55 följande:

Är den lugnaste människa man kan hitta, men på sjukhusvistelser och hälsa på någon där, så kryper det i kroppen på en som en ADHD.
    Efter barnen var föddes, så fick jag besöka 2-3 ggr per dag och kortare tid, för det gick bara inte.
    När jag ligger inne själv för mina skovsmärtor,  inget sånt alls.

Även reaktionstester för mig gör mig irriterad och stressa, medan spelar jag och väntar på något, så är man kolugn.
    Roliga i reaktionstester via appar/program, så har jag hög reaktionstid, men i spel har jag en av de snabbaste.
    Det är en sak som länge förundrat mig, och varför det ibland triggar otålighet.

Människor är bara för lustiga och alla de konstiga saker vi har för oss.

Håller med. Jag är också världens lugnaste person, men ibland kan jag hetsa upp mig, men det var inte alls som i tonåren, men blir jag till exempel glad så blir jag extremt glad och det går åt andra hållet med.
  • Litenmenhård
    Anonym (Asperger-tjej) skrev 2020-02-13 22:15:05 följande:
    Vilket jäkla skit-snack! Min man talar om för mig så gott som varje dag hur lycklig han är med mig.

Och man kan ha lite svårare med sarkasm (som ändå inte är något trevligt) och ironi, men en del har inte ens det. Oförstående för närkontakt???  Jag tror knappt att finns nån Aspie som är oförstående för det. Sedan finns det en del (en minoritet) som inte gillar det så mycket.

De flesta vill dock faktiskt ha kroppskontakt med sin partner. Däremot hade jag ett problem med mitt ex (icke-Asperger) som inte gillade kroppskontakt eller förtroenden.
    Jag hittar inte det inlägget den där personen skrev som du citerade så jag citerar dig istället. Jag håller helt och hållet med. Den personen som skrev det inlägget vet inte vad den pratar om och vad då blir ens värsta mardröm? Jag blev ganska sårad av det för det känns som att den personen ser oss som andra klassens medborgare.
  • Litenmenhård

Jag tycker Greta ska ha kredd, Inte för att hon har Asperger utan för det hon för för miljön. Jag tycker folk fokuserar för mycket på att hon har Asperger. Se henne som en människa bara som jobbar för klimatet. Folk har fastnat på att hon har Asperger. Personligen så vill jag att folk ska se mig för den jag är och inte se min Asperger, för jag är inte min diagnos. Den är en del av mig, men definierar mig inte som person.  Jag är så mycket mer än mina diagnoser.

• Litenmenhård
    klyban skrev 2020-02-14 08:31:15 följande:

Det är lustigt hur vi fungerar, dock en sak som jag tycker är tråkigt, det är hur så många ska framställa sig perfekta.
    Och sen kanske mobbar sin omgivning eller allmänt beter sig illa.

Och det är en del situationer jag är svag i, dock är jag medveten om dessa och undviker dom så gått det går.
    Då resultatet blir konstigt.

Har en sak att antingen skiter jag i det, eller så gör jag det lite för grundligt.
    Blivit en del komiska saker med matlagning där.
    Så det är nått jag alltid försöker tänka på före jag startar, så jag inte står gör 2 tacorätter som är så fundamentalt olika att det blir gigantiskt arbete.
    Vilket har hänt.

Eller som man är ute och går, antingen kryper man fram och släpar bena efter sig, eller går fort.
    Oftast går jag fort.

Det är såna här småsaker som har en grund u tråden och andra psykiska saker, alla tror dom är så friska och normala.
    Men skulle jag få en hundring för var som sagt att det är alla andra som är dumma och inte dom själva, så hade jag haft ett antal tusenlappar nu.

Och jag normalt undviker flytande frågor, som blev en dels enda diskussionspunkt i tråden, då det jag  sade var bara en litet kuriosa att man träffar på dessa test men inte har autism.
    Och att vi alla har det lite i oss.

Och jag tror så fort man inser ens konstigheter man har, så blir det så mycket enklare förstå såna som Greta.
    Men de flesta är långt ifrån henne dock.
    Med det sagt, så lyfter Greta en fråga som vi bör börja engagera oss mer på.
    För även om forskare har helt fel, så även om klimat inte går påvisa i andra änden, så är fortfarande miljön en precis lika stor fråga och orsakat mycket av fossilindustrin den också.
    Så det finns inga möjligheter att ducka frågan om man inbillar sig detta, och det gör alla idag som har en den ologiska extremhögeragendan.(Pratar inte om någon normal höger här)

Jag håller med till fullo. Skulle kunna utveckla varför, men jag börjar bli sen till jobbet, men jag fortsätter gärna den diskussionen senare. .
  • Litenmenhård

Oj, vad mycket jag har missat idag. Jag tycker debatten är ganska intressant.

Svar på tråden Har fördomarna om personer med Asperger/autism minskat pga Greta Thunberg?