• Anonym (Var är världen på väg?)

Nya våldtäktslagen i Turkiet, våldtäktsmän kan slippa straff om de gifter sig med offret. Var är världen påväg?

"Det kontroversiella lagförslaget ska nu presenteras för det turkiska parlamentet. Om lagen går igenom betyder det att turkiska män som anklagas för sexuellt umgänge med minderåriga slipper straff så länge de sedan går med på att gifta sig med sina offer ? såvida ålderskillnaden mellan dem är mindre än tio år, skriver The Guardian.

Kritikerna kallar lagen för ?gift dig med din våldtäktsman?. Tidigare stoppades ett liknande lagförslag 2016 efter massiv kritik. Den nya lagen har återigen väckt ramaskri världen runt och människorättsaktivister hoppas att samma sak ska hända nu.

Ett försök att öka befolkningsmängden

Oppositionen menar att man genom lagen legaliserar barnäktenskap och våldtäkt i ett land där den lagliga samtyckets åldern är 18.

Turkiets president Recep Tayyip Erdogan är emot jämlikhet mellan könen och har tidigare sagt att det är ?emot naturen?. Kritikerna menar att den nya lagen ingår i Erdogans försök att öka landets befolkningsantal. Våldtäktsoffers barn skulle legitimeras och offret som plötsligt är gift kan föda fler barn inom äktenskapet.

Liknande lagar finns i många länder i Mellanöstern och Nordafrika. Men Egypten, Jordanien och Marocko är några av de länder som har avskaffat den typen av lagar."

www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpBaeq/protester-mot-ny-valdtaktslag-i-turkiet

• Svar på tråden Nya våldtäktslagen i Turkiet, våldtäktsmän kan slippa straff om de gifter sig med offret. Var är världen påväg?
  • Aniiee
    pyssel skrev 2020-01-26 17:30:52 följande:
    Det skälet anfördes även 2016 så det är definitivt beaktat i diskussionen. Kvinnorättsrörelser vet dock bättre vad de egentliga drivkrafterna är, därav protesterna.
    Tänkte mer på diskussionen i tråden. Men som sagt. jag fattar också att det inte är vad Erdogan är ute efter.
    I have a growing lack of disgust for you
  • pyssel
    Tow2Mater skrev 2020-01-26 17:45:50 följande:

Artiklar av "Women's Corresponden" etc är inte lagforlaget....

Då får du själv leta efter en nyhetskälla du litar på om Reuters o liknande inte duger. Direktöversättning går säkert att hitta på något juridiskt forum. Men i korta ordalag i 2016 års förslag var det inte yngre än 15 och 10 år över max, enligt författningsdomstolens svar på kritiken. Jag tar dock demokrati- och kvinnorättskämpars farhågor och protester med förankring i verkligheten på största allvar. Likaså de rapporter om barnäktenskap och våldtäkter som finns.

Hade Turkiet inte haft så stora problem med barnäktenskap och barnvåldtäkter hade en "statutory rape" - lagstiftning med en "Romeo o Julia-paragraf" kunnat fylla en funktion. Dock knappast genom tvång att gifta sig. I förslagets nuvarande utformning skadar det dessutom barn istället, i ett land som har ett hästjobb att utföra när det gäller barn- och kvinnosyn ifråga om skydd och mänskliga rättigheter.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Aniiee skrev 2020-01-26 17:47:59 följande:

Tänkte mer på diskussionen i tråden. Men som sagt. jag fattar också att det inte är vad Erdogan är ute efter.

Ja, jag kan inte svara för andra, men som hyfsat insatt kan jag säga att jag beaktat det och att det är fullständigt bedrövligt att lagstiftningen kring samtycke sex mellan t ex en 17 och 18åring i vissa amerikanska stater resulterar i att bli en lagförd och offentligt registrerad sexförbrytare.

Vad jag såg av rapporteringen 2016 handlade det framförallt om män som satt fängslade efter att de ingått religiösa äktenskap med barn.
    #inteensamaldrigglömd
  • Tow2Mater
    pyssel skrev 2020-01-26 17:59:56 följande:
    Då får du själv leta efter en du litar på om Reuters o liknande inte duger. Direktöversättning går säkert att hitta på något juridiskt forum. Men i korta ordalag i 2016 års förslag var det inte yngre än 15 och 10 år över max, enligt författningsdomstolens svar på kritiken. Jag tar dock demokrati- och kvinnorättskämpars farhågor och protester med förankring i verkligheten på största allvar. Likaså de rapporter om barnäktenskap och våldtäkter som finns.

Hade Turkiet inte haft så stora problem med barnäktenskap och barnvåldtäkter hade en "statutory rape" - lagstiftning med en "Romeo o Julia-paragraf" kunnat fylla en funktion. Dock knappast genom tvång att gifta sig. I förslagets nuvarande utformning skadar det dessutom barn istället, i ett land som har ett hästjobb att utföra när det gäller barn- och kvinnosyn ifråga om skydd och mänskliga rättigheter.
    Du missforstår, jag frågar inte efter en nyhetskälla, jag frågar efter lagforslaget (om det existerar?).
  • pyssel
    Tow2Mater skrev 2020-01-26 18:23:18 följande:

Du missforstår, jag frågar inte efter en nyhetskälla, jag frågar efter lagforslaget (om det existerar?).

Nej det gör jag inte, och ja det begriper jag. Men vad är det du inte litar på i den sammantagna nyhetsrapporteringen som förklarar lagförslagets innehåll? Förväntar du dig verkligen att man ska kunna orientera sig i det turkiska parlamentet så som bland svenska proppar och motioner för att kunna föra en diskussion som tas för seriös av dig? Lagförslaget är förberett och är på väg att läggas fram för andra gången, exakt dag vet jag inte. Förra gången, 2016, antogs det i den första omröstningen.

Är du jurist borde du kunna hitta det själv så snart det publiceras i sin exakta ordalydelse. Är du inte jurist förstår jag inte vad det är som fattas för dig i nyhetsrapporteringen (?)
    #inteensamaldrigglömd
  • Tow2Mater
    pyssel skrev 2020-01-26 18:48:54 följande:
    Nej det gör jag inte, och ja det begriper jag. Men vad är det du inte litar på i den sammantagna nyhetsrapporteringen som förklarar lagförslagets innehåll? Förväntar du dig verkligen att man ska kunna orientera sig i det turkiska parlamentet så som bland svenska proppar och motioner för att kunna föra en diskussion som tas för seriös av dig? Lagförslaget är förberett och är på väg att läggas fram för andra gången, exakt dag vet jag inte. Förra gången, 2016, antogs det i den första omröstningen.

Är du jurist borde du kunna hitta det själv så snart det publiceras i sin exakta ordalydelse. Är du inte jurist förstår jag inte vad det är som fattas för dig i nyhetsrapporteringen (?)
    Förväntar mig mycket lite på FL, frågade bara om nån vet om man kan läsa lagforslaget (och i så fall var, och inte bara mer eller mindre vridna nyhetsrapporteringar). Vad i detta är det du inte forstår?
  • pyssel

Kan ju undra lite om de som är helt aningslösa om tvångsgiften och barnäktenskap i Turkiet har all-inclusiveanläggningar ett par veckor på semestern som främsta referens.

#inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Tow2Mater skrev 2020-01-26 19:00:18 följande:

Förväntar mig mycket lite på FL, frågade bara om nån vet om man kan läsa lagforslaget (och i så fall var, och inte bara mer eller mindre vridna nyhetsrapporteringar). Vad i detta är det du inte forstår?

Om du hade läst (och förstått?) nyhetsrapporteringen så läggs det fram för debatt i parlamentet "i slutet av januari".
    #inteensamaldrigglömd
Svar på tråden Nya våldtäktslagen i Turkiet, våldtäktsmän kan slippa straff om de gifter sig med offret. Var är världen påväg?