• pyssel

Nya våldtäktslagen i Turkiet, våldtäktsmän kan slippa straff om de gifter sig med offret. Var är världen påväg?

Tow2Mater skrev 2020-01-24 22:48:37 följande:

I Sverige är det lagligt for en 15 åring att ha sex, men i Turkiet forst vid 18 år. Om en 16- eller 17-åring har sex med sin pojkvän (mindre än 10 år äldre) kan han/de slippa straff om de gifter sig. Tycker det är ett acceptabelt sätt om inte åldern att ha laglig sex kan sänkas till typ 16 år.

Det är INTE det vanliga scenariot, utan våldtäkt är och barnäktenskap (också lika med våldtäkt) är.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    jrockyracoon skrev 2020-01-25 08:05:49 följande:

Jag håller med dig helt om Erdogan och den oroväckande utvecklingen i Turkiet under hans ledning.

Men jag ser inte islamism som ett hot mot demokratin i Sverige. Det som hotar kvinnors rättigheter i Sverige på lång sikt är snarare extremhögerns frammarsch. Den har traditionellt försämrat kvinnors rättigheter och har fått ett stort genomslag i och med SD:s stora framgångar. 

Sedan ser jag inte att vi daltar med extrema islamister i Sverige. Vi har höga fängelsestraff för terrorism och har lagstiftning mot våldtäkter, diskriminering av kvinnor, etc. Däremot har vi religionsfrihet och eftersom du värnar om människors frihet antar jag att du även värnar om allas rätt att få tro på vilken religion de själva önskar. Man kan inte lagföra åsikter i en demokrati.

Hur är inte politiserad religion ett hot mot demokratin?
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (Mer bestämt?) skrev 2020-01-25 20:45:09 följande:

Känner någon till vad som menas med "våldtäkt" här, mer bestämt? Jag menar, i Sverige döms ju en man för våldtäkt om han har sex med en flicka under 15 år, oavsett om hon var med på det eller inte. (Vilket jag för övrigt tycker är rätt.)

Men i Turkiet är lovlighetsgränsen 18, och det är ju relativ högt. Om en 20-årig man och en flicka på 16 eller 17 har sex, för att båda vill det, så är det märkligt att mannen ska dömas för "våldtäkt". 

Någon som vet vilket det är? För att de två unga i mitt exempel gifter sig med varandra är ju inget konstigt. Har tjejen blivit gravid, så är det absolut den bästa och egentligen enda lösningen, eftersom oäkta barn samt kvinnor som fött barn utanför äktenskap, ses som parior i muslimska länder.

Men om det handlar om en "riktig" våldtäkt, d.v.s. med tvång, och i värsta fall ett överfall på en vilt främmande kvinna, så är det ju fruktansvärt. 

Så hur ligger det till..?

Det ligger till så att det handlar om att legalisera barnäktenskap i ett land där hederskultur är djupt rotat och bortgifte och tvångsgifte är vanligt. Även månggifte, trots förbud i hundra år. T ex gifts syriska flickor bort till turkiska män, inte sällan som andrafruar. Tydligen har detta fått ett "uppsving" iom kriget.

Tycker du att tvångsgiftemål är "riktiga våldtäkter" eller?
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Tow2Mater skrev 2020-01-25 16:35:04 följande:

Jag antar forslaget ser liknande ut som lagforslaget 2016, dvs det handlar om att slippa straff förutsatt att det inte skett ?under hot eller tvång eller annan begränsning av samtycke". Dvs det handlar inte om att lagligt våldta spädbarn och liknande.

Det handlar om barnäktenskap. Legaliserad våldtäkt och människohandel.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Anonym (Mer bestämt?) skrev 2020-01-25 23:35:32 följande:

Du menar att männen ska våldta flickorna, eller påstå att de har gjort det, eller förföra flickorna - och sedan ska de "bli tvungna" att gifta sig, för att undgå förbudet mot äktenskap med barn under 18 år? Det har jag svårt att tro. Det blir ju ändå en rättsprocess, som blir pinsam för både flickan och mannen och båda parternas familjer. 

Ett giftermål är naturligtvis inte en våldtäkt, men samlagen som följer kan ju vara det om kvinnan inte vill, och om hon tvingades att gifta sig med mannen. Tyvärr är det så, att i muslimsk lag finns inte brottbeteckningen "våldtäkt inom äktenskapet"...

Ett tvångsäktenskap är naturligtvis legaliserad våldtäkt, i många fall legaliserad barnvåldtäkt. Vilken bit är det som är svår att förstå? Du begriper väl att det här främst är ett effektivare sätt än att kringgå lagen på de sätt man hittills gjort med icke offentligt godkända barnäktenskap - religiösa/kulturella vigslar med godkännande av närsamhället.

Ur TS "Oppositionen menar att man genom lagen legaliserar barnäktenskap"
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel

Lite kvällslektyr för er som inte förstått vad det handlar om. Barnäktenskap.

www.svd.se/syriska-flickor-gifts-bort-som-andrafruar-i-turkiet

www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/advokat-kritisk-mot-migrationsverkets-utredning

I Sydamerika är det inte heller helt ovanligt att tvingas gifta sig med sin våldtäktsmän om man lever under strikta katolska förhållanden i en kyskhets- och hederskultur. Den sortens diskriminering av barns och kvinnors rättigheter avser förstås OCKSÅ den här nya lagen att utöva. Så, ja - våldta och sedan gifta sig, så är flickans och därmed familjens heder återupprättad.

#inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Tow2Mater skrev 2020-01-26 17:04:27 följande:

Jag tänker inte disutera med dig. Jag pratar om vad lagen definierar, inte spekulationer om specifika individers situationer.

Varför tror du att kvinnorättskämpar protesterar mot förslaget? Lagförslaget bottnar i att upprätta heder för båda "drabbade familjer", stävja blodshämnd och starta en ny familj där fler legitima barn kan födas. Alltså heder, legitimera tvångsgifte, barnbrudar och främja befolkningsökning. Det handlar inte främst om Romeo 16 och Julia 14 år här, även om författningsdomstolen hävdade det 2016. Det är redan lov att personer får gifta sig vid 16 med föräldrarnas tillåtelse (trots höjningen 2002 till 18 från 15 för flickor och 17 för pojkar), vid "synnerliga skäl" - t.ex våldtäkt - är giftermål tillåtet även för yngre än 16.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Aniiee skrev 2020-01-26 17:07:35 följande:

Jag ska spela lite djävulens advokat, eller ge lite annan synvinkel, eller vad vi ska kalla det. Men först vill jag göra två saker jävligt tydligt: JAG HAR INTE LÄST DETTA LAGFÖRSLAG och JAG TVIVLAR STARKT PÅ ATT DETTA ÄR TANKEN BAKOM DET AKTUELLA LAGFÖRSLAGET. Men jag vill ändå skriva detta inlägg, just in case.

Jag kan faktiskt se en situation där en lag som lyder "om en våldtäktsman gifter sig med offret får han inget staff." Den lagen skulle faktiskt kunna platsa i lagboken i vissa stater i USA, och säkert andra länder. 

Det är nämligen så att lagen ibland inte bryr sig om verkligheten. Vissa ställens våldtäktslagar är sådana. Klassikern är: "Ett land/en stat har 18 års åldersgräns på lagligt sex. En kille fyller 18 år. Hans tjej ger honom en avsugning i födelsedagspresent. Hon är 17 år och 11 måndar. Enligt lagen spelar det ingen roll hur frivilligt det var, han får fängelse och registreras som våldtäktsman med alla konsekvenser det innebär."

Bör det lösas av en lag om att ett äktenskap "ursäktar" det frivlliga sexet mellan en 18-åring och en som fyller 18 om en månad? Eller ens ett år? Nja, men jag kan se att om det är den enda iden man har så är den tilltalande. Men det finns helt klart bättre lösningar, sk Romeo and Juliet-lagar som en del amerikanska stater har.

Igen, ttror inte att det är detta Turkiet och Erdogan är ute efter, men det är något att fundera över i diskussionen.

Det skälet anfördes även 2016 så det är definitivt beaktat i diskussionen. Kvinnorättsrörelser vet dock bättre vad de egentliga drivkrafterna är, därav protesterna.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Tow2Mater skrev 2020-01-26 17:45:50 följande:

Artiklar av "Women's Corresponden" etc är inte lagforlaget....

Då får du själv leta efter en nyhetskälla du litar på om Reuters o liknande inte duger. Direktöversättning går säkert att hitta på något juridiskt forum. Men i korta ordalag i 2016 års förslag var det inte yngre än 15 och 10 år över max, enligt författningsdomstolens svar på kritiken. Jag tar dock demokrati- och kvinnorättskämpars farhågor och protester med förankring i verkligheten på största allvar. Likaså de rapporter om barnäktenskap och våldtäkter som finns.

Hade Turkiet inte haft så stora problem med barnäktenskap och barnvåldtäkter hade en "statutory rape" - lagstiftning med en "Romeo o Julia-paragraf" kunnat fylla en funktion. Dock knappast genom tvång att gifta sig. I förslagets nuvarande utformning skadar det dessutom barn istället, i ett land som har ett hästjobb att utföra när det gäller barn- och kvinnosyn ifråga om skydd och mänskliga rättigheter.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Aniiee skrev 2020-01-26 17:47:59 följande:

Tänkte mer på diskussionen i tråden. Men som sagt. jag fattar också att det inte är vad Erdogan är ute efter.

Ja, jag kan inte svara för andra, men som hyfsat insatt kan jag säga att jag beaktat det och att det är fullständigt bedrövligt att lagstiftningen kring samtycke sex mellan t ex en 17 och 18åring i vissa amerikanska stater resulterar i att bli en lagförd och offentligt registrerad sexförbrytare.

Vad jag såg av rapporteringen 2016 handlade det framförallt om män som satt fängslade efter att de ingått religiösa äktenskap med barn.
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Tow2Mater skrev 2020-01-26 18:23:18 följande:

Du missforstår, jag frågar inte efter en nyhetskälla, jag frågar efter lagforslaget (om det existerar?).

Nej det gör jag inte, och ja det begriper jag. Men vad är det du inte litar på i den sammantagna nyhetsrapporteringen som förklarar lagförslagets innehåll? Förväntar du dig verkligen att man ska kunna orientera sig i det turkiska parlamentet så som bland svenska proppar och motioner för att kunna föra en diskussion som tas för seriös av dig? Lagförslaget är förberett och är på väg att läggas fram för andra gången, exakt dag vet jag inte. Förra gången, 2016, antogs det i den första omröstningen.

Är du jurist borde du kunna hitta det själv så snart det publiceras i sin exakta ordalydelse. Är du inte jurist förstår jag inte vad det är som fattas för dig i nyhetsrapporteringen (?)
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel

Kan ju undra lite om de som är helt aningslösa om tvångsgiften och barnäktenskap i Turkiet har all-inclusiveanläggningar ett par veckor på semestern som främsta referens.

#inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Tow2Mater skrev 2020-01-26 19:00:18 följande:

Förväntar mig mycket lite på FL, frågade bara om nån vet om man kan läsa lagforslaget (och i så fall var, och inte bara mer eller mindre vridna nyhetsrapporteringar). Vad i detta är det du inte forstår?

Om du hade läst (och förstått?) nyhetsrapporteringen så läggs det fram för debatt i parlamentet "i slutet av januari".
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Tow2Mater skrev 2020-01-26 19:00:18 följande:

Förväntar mig mycket lite på FL, frågade bara om nån vet om man kan läsa lagforslaget (och i så fall var, och inte bara mer eller mindre vridna nyhetsrapporteringar). Vad i detta är det du inte forstår?

Tycker du att det är mkt "vriden" rapportering överlag om barnäktenskap, hedersrelaterade övergrepp och öht brott mot mänskliga rättigheter mot både män, kvinnor och barn?
    #inteensamaldrigglömd
  • pyssel
    Tow2Mater skrev 2020-01-27 00:14:35 följande:

Inget vad du som svensk tycker betyder ett skit för Turkiet. Så du kan sluta med.

Inte riktigt. Lagförslaget 2016 som gick igenom i första omröstningen stoppades sedan pga de massiva nationella OCH internationella protesterna. Klart du pratar om tvångsgiften, även i din Romeo och Julia-version med två unga människor. Tvångsgifte för att inte dömas till fängelse. Och det har du skrivit är "bra".
    #inteensamaldrigglömd
Svar på tråden Nya våldtäktslagen i Turkiet, våldtäktsmän kan slippa straff om de gifter sig med offret. Var är världen påväg?