Anonym (Mer bestämt?) skrev 2020-01-25 20:45:09 följande:
Känner någon till vad som menas med "våldtäkt" här, mer bestämt? Jag menar, i Sverige döms ju en man för våldtäkt om han har sex med en flicka under 15 år, oavsett om hon var med på det eller inte. (Vilket jag för övrigt tycker är rätt.)
Men i Turkiet är lovlighetsgränsen 18, och det är ju relativ högt. Om en 20-årig man och en flicka på 16 eller 17 har sex, för att båda vill det, så är det märkligt att mannen ska dömas för "våldtäkt".
Någon som vet vilket det är? För att de två unga i mitt exempel gifter sig med varandra är ju inget konstigt. Har tjejen blivit gravid, så är det absolut den bästa och egentligen enda lösningen, eftersom oäkta barn samt kvinnor som fött barn utanför äktenskap, ses som parior i muslimska länder.
Men om det handlar om en "riktig" våldtäkt, d.v.s. med tvång, och i värsta fall ett överfall på en vilt främmande kvinna, så är det ju fruktansvärt.
Så hur ligger det till..?
Det ligger till så att det handlar om att legalisera barnäktenskap i ett land där hederskultur är djupt rotat och bortgifte och tvångsgifte är vanligt. Även månggifte, trots förbud i hundra år. T ex gifts syriska flickor bort till turkiska män, inte sällan som andrafruar. Tydligen har detta fått ett "uppsving" iom kriget.
Tycker du att tvångsgiftemål är "riktiga våldtäkter" eller?