• Anonym (Var är världen på väg?)

Nya våldtäktslagen i Turkiet, våldtäktsmän kan slippa straff om de gifter sig med offret. Var är världen påväg?

"Det kontroversiella lagförslaget ska nu presenteras för det turkiska parlamentet. Om lagen går igenom betyder det att turkiska män som anklagas för sexuellt umgänge med minderåriga slipper straff så länge de sedan går med på att gifta sig med sina offer ? såvida ålderskillnaden mellan dem är mindre än tio år, skriver The Guardian.

Kritikerna kallar lagen för ?gift dig med din våldtäktsman?. Tidigare stoppades ett liknande lagförslag 2016 efter massiv kritik. Den nya lagen har återigen väckt ramaskri världen runt och människorättsaktivister hoppas att samma sak ska hända nu.

Ett försök att öka befolkningsmängden

Oppositionen menar att man genom lagen legaliserar barnäktenskap och våldtäkt i ett land där den lagliga samtyckets åldern är 18.

Turkiets president Recep Tayyip Erdogan är emot jämlikhet mellan könen och har tidigare sagt att det är ?emot naturen?. Kritikerna menar att den nya lagen ingår i Erdogans försök att öka landets befolkningsantal. Våldtäktsoffers barn skulle legitimeras och offret som plötsligt är gift kan föda fler barn inom äktenskapet.

Liknande lagar finns i många länder i Mellanöstern och Nordafrika. Men Egypten, Jordanien och Marocko är några av de länder som har avskaffat den typen av lagar."

www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpBaeq/protester-mot-ny-valdtaktslag-i-turkiet

• Svar på tråden Nya våldtäktslagen i Turkiet, våldtäktsmän kan slippa straff om de gifter sig med offret. Var är världen påväg?
  • Tow2Mater
    Anonym (Var är världen på väg?) skrev 2020-01-26 23:58:22 följande:
    Barnvåldtäkter och tvångsgiften har inget med sexuellt umgänge mellan 15 och 18-åringar att göra.

Finns 60-åriga män som förgriper sig sexuellt på 10-åringar, tycker du att de ska slippa straff om de gifter sig med barnen?
    Nej, och det handlar ju inte lagforslaget alls om!
    Tow2Mater skrev 2020-01-26 23:59:25 följande:

Jag har inte pratat om " barnvåldtäkter och tvångsgiften"; jag har kommenterat lagforslaget. Men eftersom jag blir beskylld for att forsvara nåt så hemskt som att en 18-årig turkisk pojke som har sex med sin 15-åriga flickvän ska slippa fängelse måste jag påpeka att det ju t om fungerar så i Sverige. TS tycker tydligen det är hemskt!

Det finns INGET som säger att förslaget handlar om sexuellt umgänge mellan 15 och 18-åringar. Det är du som försöker få det till det genom att förminska problemet med denna lag.

Handlar lika mycket om 60-åringar som förgriper sig på BARN.
    Tow2Mater skrev 2020-01-27 00:00:41 följande:

Nej, och det handlar ju inte lagforslaget alls om!

Tycker du att 18-åringar som våldtar 9-åringar också ska slippa straff? Din logik är vidrig!
  • Tow2Mater
    Anonym (Var är världen på väg?) skrev 2020-01-27 00:02:19 följande:
    Det finns INGET som säger att förslaget handlar om sexuellt umgänge mellan 15 och 18-åringar. Det är du som försöker få det till det genom att förminska problemet med denna lag.

Handlar lika mycket om 60-åringar som förgriper sig på BARN.
    Jag har inte läst lagforslaget, det verkar inte finnas tillgängligt.

Nyhetsartiklar säger det handlar om max 10 års skillnad mellan flicka och pojke, så60-åringar med barn går fetabort.
  • klyban
    Tow2Mater skrev 2020-01-26 23:59:25 följande:
    Jag har inte pratat om " barnvåldtäkter och tvångsgiften"; jag har kommenterat lagforslaget. Men eftersom jag blir beskylld for att forsvara nåt så hemskt som att en 18-årig turkisk pojke som har sex med sin 15-åriga flickvän ska slippa fängelse måste jag påpeka att det ju t om fungerar så i Sverige. TS tycker tydligen det är hemskt!

Inget i Sverige betyder ett jävla skit för Turkiet.

Sluta argumentera och prata om annat, är det din nya stil?

Anonym (Var är världen på väg?) skrev 2020-01-26 23:59:31 följande:
    Sorry jag citerade fel person, skulle citera Tow2Mater.

Ingen fara, jag gjort den många ggr.
    Och man sitter där som ett frågetecken på hur faan man lyckades ibland.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
    Tow2Mater skrev 2020-01-27 00:09:32 följande:

Jag har inte läst lagforslaget, det verkar inte finnas tillgängligt.

Nyhetsartiklar säger det handlar om max 10 års skillnad mellan flicka och pojke, så60-åringar med barn går fetabort.

Fast det är 9 års åldersskillnad mellan en 18-åring och en 9-åring.

Tycker du att en 18-åring som våldtar en 9-åring ska slippa straff om han gifter sig med henne?
  • Tow2Mater
    klyban skrev 2020-01-27 00:10:59 följande:

Inget i Sverige betyder ett jävla skit för Turkiet.

Sluta argumentera och prata om annat, är det din nya stil?

Anonym (Var är världen på väg?) skrev 2020-01-26 23:59:31 följande:
    Sorry jag citerade fel person, skulle citera Tow2Mater.

Ingen fara, jag gjort den många ggr.
    Och man sitter där som ett frågetecken på hur faan man lyckades ibland.

Inget vad du som svensk tycker betyder ett skit för Turkiet. Så du kan sluta med.
  • pyssel
    Tow2Mater skrev 2020-01-27 00:14:35 följande:

Inget vad du som svensk tycker betyder ett skit för Turkiet. Så du kan sluta med.

Inte riktigt. Lagförslaget 2016 som gick igenom i första omröstningen stoppades sedan pga de massiva nationella OCH internationella protesterna. Klart du pratar om tvångsgiften, även i din Romeo och Julia-version med två unga människor. Tvångsgifte för att inte dömas till fängelse. Och det har du skrivit är "bra".
    #inteensamaldrigglömd
  • klyban
    Såklart det gör, men inte omvänt.
    Vi som Svenskar sätter krav på Turkarna, och där har du svaret senare och tidigare.
    Frågor på detta?
    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!

Du har inte svarat på min fråga.
    Anonym (Var är världen på väg?) skrev 2020-01-27 00:13:48 följande:

Fast det är 9 års åldersskillnad mellan en 18-åring och en 9-åring.

Tycker du att en 18-åring som våldtar en 9-åring ska slippa straff om han gifter sig med henne?

Svar på tråden Nya våldtäktslagen i Turkiet, våldtäktsmän kan slippa straff om de gifter sig med offret. Var är världen påväg?