• Anonym (Var är världen på väg?)

Nya våldtäktslagen i Turkiet, våldtäktsmän kan slippa straff om de gifter sig med offret. Var är världen påväg?

"Det kontroversiella lagförslaget ska nu presenteras för det turkiska parlamentet. Om lagen går igenom betyder det att turkiska män som anklagas för sexuellt umgänge med minderåriga slipper straff så länge de sedan går med på att gifta sig med sina offer ? såvida ålderskillnaden mellan dem är mindre än tio år, skriver The Guardian.

Kritikerna kallar lagen för ?gift dig med din våldtäktsman?. Tidigare stoppades ett liknande lagförslag 2016 efter massiv kritik. Den nya lagen har återigen väckt ramaskri världen runt och människorättsaktivister hoppas att samma sak ska hända nu.

Ett försök att öka befolkningsmängden

Oppositionen menar att man genom lagen legaliserar barnäktenskap och våldtäkt i ett land där den lagliga samtyckets åldern är 18.

Turkiets president Recep Tayyip Erdogan är emot jämlikhet mellan könen och har tidigare sagt att det är ?emot naturen?. Kritikerna menar att den nya lagen ingår i Erdogans försök att öka landets befolkningsantal. Våldtäktsoffers barn skulle legitimeras och offret som plötsligt är gift kan föda fler barn inom äktenskapet.

Liknande lagar finns i många länder i Mellanöstern och Nordafrika. Men Egypten, Jordanien och Marocko är några av de länder som har avskaffat den typen av lagar."

www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpBaeq/protester-mot-ny-valdtaktslag-i-turkiet

• Svar på tråden Nya våldtäktslagen i Turkiet, våldtäktsmän kan slippa straff om de gifter sig med offret. Var är världen påväg?
  • klyban
    Intenu67 skrev 2020-01-25 19:58:41 följande:
    Vad är det som inte stämmer?
    Va? Ni hade ju 2 avstängda förra året! Och finns ju flera nätgrupper som får duktigt med bidrag för att hänga på nätet. Det va ju tex flera som ramlade in här för ett par val sedan.
    Lite humor men dock tragiskt när en feministisk-regering skickar hit folk för att de antagligen tror att kvinnor är dummare och mer lättlurade. Jaja tror att ni böjar bli ganska genomskådade .

Vem är du, och vart är din sakliga kritik?
    Och anser du dig kan svara för andra?

Och vilka ni?
    Det är bara fascister som pratar så, så jag undrar vilka ni är.

Och sen när du kör på med feminister, så tänker jag osökt in på farliga incells.

När kommer den sakliga kritiken, det är jag mer intresserad av.
    Dock kan du aldrig svara där, då det är inte ditt inlägg som jag svarade på.
    Och du vet inte ens svaret, och då msåte du precisera dig och komma med saker som är sakliga.
    Vilket betyder vi aldrig mer hörs antar jag, i alla fall inte med det sakliga.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Liberté
    Tow2Mater skrev 2020-01-25 16:35:04 följande:

Jag antar forslaget ser liknande ut som lagforslaget 2016, dvs det handlar om att slippa straff förutsatt att det inte skett ?under hot eller tvång eller annan begränsning av samtycke". Dvs det handlar inte om att lagligt våldta spädbarn och liknande.

Det handlar om att skydda en familjs heder, länder som prioriterar heder framför individens rätt är laglöst barbari... familjen framför den ensamma.

Du borde kanske lyssna på lite föreläsningar från Gapf eller läsa på om Fadime eller Pela för du har helt missat hela poängen.

• Intenu67
    klyban skrev 2020-01-25 20:04:49 följande:

Och vilka ni?

Och sen när du kör på med feminister, så tänker jag osökt in på farliga incells.

Och du vet inte ens svaret, och då msåte du precisera dig och komma med saker som är sakliga.

Och vilka ni?

Haha fascister!

Jag påstod att under 50% av eleverna i de flesta ytterområdena ej får kompletta betyg i årskurs 9.

Moderaternas tvitter-tomte avslöjade ju 2 sossar som troll och som blev avstängda.

Minns du inte det?

Det finns ett par sossetroll här som har varit här i många år spridit propaganda.

Det va mycket trevligare innan de dök upp då kunde folk diskutera och tycka lite olika.

Men några roliga skratt har de ju bjudit på iaf. Tex när hon som va det första som startade anti sd-trådar här direkt blev kallad outbildad sdare så fort hon debatterade emot dom.

Jaja ni skämmer ut er utan att förstå det och det blir ju lite humor.

Sedan så skrev jag ju inte till dig övht.

Men du började väl darra och såg en nazist-fascist direkt när man tycker att det går ganska dåligt för Sverige nu.

Men du kan vara lugn och lämna sidan! Vi normalbegåvade klarar av att diskutera tex roliga saker och problem som finns i Sverige utan av vi blir nazister
  • Anonym (Mer bestämt?)

Känner någon till vad som menas med "våldtäkt" här, mer bestämt? Jag menar, i Sverige döms ju en man för våldtäkt om han har sex med en flicka under 15 år, oavsett om hon var med på det eller inte. (Vilket jag för övrigt tycker är rätt.)

Men i Turkiet är lovlighetsgränsen 18, och det är ju relativ högt. Om en 20-årig man och en flicka på 16 eller 17 har sex, för att båda vill det, så är det märkligt att mannen ska dömas för "våldtäkt". 

Någon som vet vilket det är? För att de två unga i mitt exempel gifter sig med varandra är ju inget konstigt. Har tjejen blivit gravid, så är det absolut den bästa och egentligen enda lösningen, eftersom oäkta barn samt kvinnor som fött barn utanför äktenskap, ses som parior i muslimska länder.

Men om det handlar om en "riktig" våldtäkt, d.v.s. med tvång, och i värsta fall ett överfall på en vilt främmande kvinna, så är det ju fruktansvärt. 

Så hur ligger det till..?

• klyban
    Intenu67 skrev 2020-01-25 20:35:33 följande:
    Haha fascister!
    Jag påstod att under 50% av eleverna i de flesta ytterområdena ej får kompletta betyg i årskurs 9.
    Moderaternas tvitter-tomte avslöjade ju 2 sossar som troll och som blev avstängda.
    Minns du inte det?
    Det finns ett par sossetroll här som har varit här i många år spridit propaganda.
    Det va mycket trevligare innan de dök upp då kunde folk diskutera och tycka lite olika.
    Men några roliga skratt har de ju bjudit på iaf. Tex när hon som va det första som startade anti sd-trådar här direkt blev kallad outbildad sdare så fort hon debatterade emot dom.
    Jaja ni skämmer ut er utan att förstå det och det blir ju lite humor.
    Sedan så skrev jag ju inte till dig övht.
    Men du började väl darra och såg en nazist-fascist direkt när man tycker att det går ganska dåligt för Sverige nu.
    Men du kan vara lugn och lämna sidan! Vi normalbegåvade klarar av att diskutera tex roliga saker och problem som finns i Sverige utan av vi blir nazister

Okey, floskler på en rad, politik fungerar inte så.
    Du får ju inte ens det rätt om S.

hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Intenu67
    klyban skrev 2020-01-25 20:57:19 följande:

Kan du inte läsa, eller är du full?

Du hade ju chansen att kolla skolverket .Gjorde det när mitt barn skulle börja skolan för många år sedan . Jag vet ju inte exakt hur det ligger till nu

Och ni har ju stängt ned en del skolor och flyttat dom till ?finare? områden för att snygga till statistiken.

Så man får väl anta att det ser mycket sämre ut än de 50% som jag antog ?

Så ryck upp dig nu och skaffa dig ett riktigt jobb ist . Det kan inte vara bra för själen och hjärnan att konstant sitta och ljuga och att alltid ha fel

• Intenu67
    klyban skrev 2020-01-25 20:57:19 följande:

Kan du inte läsa, eller är du full?

Du hade ju chansen att kolla skolverket .Gjorde det när mitt barn skulle börja skolan för många år sedan . Jag vet ju inte exakt hur det ligger till nu

Och ni har ju stängt ned en del skolor och flyttat dom till ?finare? områden för att snygga till statistiken.

Så man får väl anta att det ser mycket sämre ut än de 50% som jag antog ?

Så ryck upp dig nu och skaffa dig ett riktigt jobb ist . Det kan inte vara bra för själen och hjärnan att konstant sitta och ljuga och att alltid ha fel

• Aniiee
    Intenu67 skrev 2020-01-25 20:35:33 följande:

Och vilka ni?

Jag vet vad jag ska göra ikväll.... 
    I have a growing lack of disgust for you
  • Intenu67
    Aniiee skrev 2020-01-25 21:31:39 följande:

Jag vet vad jag ska göra ikväll.... 

Gör det! Salsa heter/ hette den Men är skolverket iaf.

Den drogs ju här! Tror att det va DN som slog ihop Botkyrka och några andra ytterområden med Stockholms kommun för att visa att de gick bättre ekonomiskt än Töreboda och några andra bruksorten.

Och bruksorterna hade ungefär 74 % som vart godkända i alla ämnen och de ?rika ytterområdena hade långt under ( 30-40%) Så den vinklingen blev väldigt fel

Så om de nu skulle ligga på 50% i dagsläget så har skolan gjort ett riktigt bra jobb
  • Aniiee
    Intenu67 skrev 2020-01-25 22:00:32 följande:
    Gör det! Salsa heter/ hette den Men är skolverket iaf.

Den drogs ju här! Tror att det va DN som slog ihop Botkyrka och några andra ytterområden med Stockholms kommun för att visa att de gick bättre ekonomiskt än Töreboda och några andra bruksorten.

Och bruksorterna hade ungefär 74 % som vart godkända i alla ämnen och de ?rika ytterområdena hade långt under ( 30-40%) Så den vinklingen blev väldigt fel

Så om de nu skulle ligga på 50% i dagsläget så har skolan gjort ett riktigt bra jobb
    Jag har börjat. Med gigantiskt caveat att jag inte kan alla områden och inte vet vilka skolor som finns, men min metod har i alla fall blivit att leta rätt på områdena i Google Maps (med fin, röd gränslinje) och sedan tittar i skolverkets databas vilka av skolorna i området som har en årskurs 9. Sedan tittar jag, skola för skola, på "Andel elever med godkänt i alla ämnen", "Behöriga till gymnasieskola, yrkesprogram", Nationella prov-betyg "Engelska", "Matematik", "Svenska" och "Svenska som andraspråk". Och gör lite vackra grafer i Excel.

Jag följer den tidigare inklistrade listan över utsatta, risk- och särskillt utsatta områden. 

Jag är bara 5 skolor in än så länge, men skolan i Rannebergen hade nästan anmärkningsvärt bra siffror. Ingen av skolorna har hamnat under 50% godkända i alla ämnen än. Skolan i Fröslunda ligger hittills sämst till där med 53%.
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Nya våldtäktslagen i Turkiet, våldtäktsmän kan slippa straff om de gifter sig med offret. Var är världen påväg?