Inlägg från: Anonym (Var är världen på väg?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Var är världen på väg?)

Nya våldtäktslagen i Turkiet, våldtäktsmän kan slippa straff om de gifter sig med offret. Var är världen påväg?

"Det kontroversiella lagförslaget ska nu presenteras för det turkiska parlamentet. Om lagen går igenom betyder det att turkiska män som anklagas för sexuellt umgänge med minderåriga slipper straff så länge de sedan går med på att gifta sig med sina offer ? såvida ålderskillnaden mellan dem är mindre än tio år, skriver The Guardian.

Kritikerna kallar lagen för ?gift dig med din våldtäktsman?. Tidigare stoppades ett liknande lagförslag 2016 efter massiv kritik. Den nya lagen har återigen väckt ramaskri världen runt och människorättsaktivister hoppas att samma sak ska hända nu.

Ett försök att öka befolkningsmängden

Oppositionen menar att man genom lagen legaliserar barnäktenskap och våldtäkt i ett land där den lagliga samtyckets åldern är 18.

Turkiets president Recep Tayyip Erdogan är emot jämlikhet mellan könen och har tidigare sagt att det är ?emot naturen?. Kritikerna menar att den nya lagen ingår i Erdogans försök att öka landets befolkningsantal. Våldtäktsoffers barn skulle legitimeras och offret som plötsligt är gift kan föda fler barn inom äktenskapet.

Liknande lagar finns i många länder i Mellanöstern och Nordafrika. Men Egypten, Jordanien och Marocko är några av de länder som har avskaffat den typen av lagar."

www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpBaeq/protester-mot-ny-valdtaktslag-i-turkiet

• Svar på tråden Nya våldtäktslagen i Turkiet, våldtäktsmän kan slippa straff om de gifter sig med offret. Var är världen påväg?
    Anonym (G) skrev 2020-01-26 11:06:02 följande:

Alla länder kan inte vara manshatande safe havens, speciellt där svartmuskiga män ska leka liv.

?
    klyban skrev 2020-01-26 10:05:57 följande:

Dessa folk är helt ointresserade av tänka så.

Men det handlar "bara" om kontrollera kvinnan(och i vissa fall barn av det kvinnliga könet)

Det är vedervärdiga människor, vi får nöja oss med detta.

Exakt.
    Tow2Mater skrev 2020-01-26 17:04:27 följande:

Jag tänker inte disutera med dig. Jag pratar om vad lagen definierar, inte spekulationer om specifika individers situationer.

Hur kan du försvara något sånt här hemskt?
    Tow2Mater skrev 2020-01-26 23:20:57 följande:

Vad? Att t ex en 18-årig pojke som har sex med sin 15-åriga flickvän slipper fängelse?

Ja, eller en 18 årig pojke som har sex med ännu yngre tjejer.
    Tow2Mater skrev 2020-01-26 23:29:03 följande:

Tycker du en 18-årig pojke som har sex med sin 15-åriga flickvän i Sverige borde få fängelse? Det låter ju så.

Det är inte vad tråden handlar om så varför du drar upp något så irrelevant vet jag inte.
    klyban skrev 2020-01-26 23:54:06 följande:

Så du vill inte längre prata om barnvåldtäkter och tvångsgiften i Turkiet, intressant!

Vi har en lag som säger vi bestämmer över vårt kön vid 15år, så en icke fråga för Turkiet.

Detta är vad som alltid sker, prata om annat när man inser det gått åt helvete med ens argumentation.

Barnvåldtäkter och tvångsgiften har inget med sexuellt umgänge mellan 15 och 18-åringar att göra.

Finns 60-åriga män som förgriper sig sexuellt på 10-åringar, tycker du att de ska slippa straff om de gifter sig med barnen?
    klyban skrev 2020-01-26 23:54:06 följande:

Så du vill inte längre prata om barnvåldtäkter och tvångsgiften i Turkiet, intressant!

Vi har en lag som säger vi bestämmer över vårt kön vid 15år, så en icke fråga för Turkiet.

Detta är vad som alltid sker, prata om annat när man inser det gått åt helvete med ens argumentation.

Sorry jag citerade fel person, skulle citera Tow2Mater.
    Anonym (Var är världen på väg?) skrev 2020-01-26 23:58:22 följande:

Barnvåldtäkter och tvångsgiften har inget med sexuellt umgänge mellan 15 och 18-åringar att göra.

Finns 60-åriga män som förgriper sig sexuellt på 10-åringar, tycker du att de ska slippa straff om de gifter sig med barnen?

Tow2Mater skrev 2020-01-26 23:59:25 följande:

Jag har inte pratat om " barnvåldtäkter och tvångsgiften"; jag har kommenterat lagforslaget. Men eftersom jag blir beskylld for att forsvara nåt så hemskt som att en 18-årig turkisk pojke som har sex med sin 15-åriga flickvän ska slippa fängelse måste jag påpeka att det ju t om fungerar så i Sverige. TS tycker tydligen det är hemskt!

Det finns INGET som säger att förslaget handlar om sexuellt umgänge mellan 15 och 18-åringar. Det är du som försöker få det till det genom att förminska problemet med denna lag.

Handlar lika mycket om 60-åringar som förgriper sig på BARN.
    Tow2Mater skrev 2020-01-27 00:00:41 följande:

Nej, och det handlar ju inte lagforslaget alls om!

Tycker du att 18-åringar som våldtar 9-åringar också ska slippa straff? Din logik är vidrig!
    Tow2Mater skrev 2020-01-27 00:09:32 följande:

Jag har inte läst lagforslaget, det verkar inte finnas tillgängligt.

Nyhetsartiklar säger det handlar om max 10 års skillnad mellan flicka och pojke, så60-åringar med barn går fetabort.

Fast det är 9 års åldersskillnad mellan en 18-åring och en 9-åring.

Tycker du att en 18-åring som våldtar en 9-åring ska slippa straff om han gifter sig med henne?
    Tow2Mater skrev 2020-01-27 00:14:35 följande:

Inget vad du som svensk tycker betyder ett skit för Turkiet. Så du kan sluta med.

Du har inte svarat på min fråga.
    Anonym (Var är världen på väg?) skrev 2020-01-27 00:13:48 följande:

Fast det är 9 års åldersskillnad mellan en 18-åring och en 9-åring.

Tycker du att en 18-åring som våldtar en 9-åring ska slippa straff om han gifter sig med henne?

klyban skrev 2020-01-27 11:58:03 följande:

Det är intressant att Tow2Mater vurmar för extrem islamism.

Det är sjuka saker de vill göra, och nått säger mig det är bara ett steg av flera som kommer ske om man börjar där.

Han kan inte svara på min fråga heller.
    klyban skrev 2020-01-28 15:16:44 följande:

Det roliga är det normalt är det totalt omvända , kanske det är fascisten Ergodan som han försvarar.

Vi sett sånt ofta i trumpnissetider.

Uppenbarligen
    Anonym (Mix) skrev 2020-01-25 13:07:28 följande:

Om det är så bra varför är då Sverige värst på våldtäkter? 

Enl. en känd feministikon i England är våldtäkt bara dålig sex. Är det därför svenska män är så ljumma om att skydda sina kvinnor? Ni bryr Er inte?

Eh, va?!
Svar på tråden Nya våldtäktslagen i Turkiet, våldtäktsmän kan slippa straff om de gifter sig med offret. Var är världen påväg?