Nya våldtäktslagen i Turkiet, våldtäktsmän kan slippa straff om de gifter sig med offret. Var är världen påväg?
Bakåt uppenberligen. Gamla testamentet-bakåt.
Bakåt uppenberligen. Gamla testamentet-bakåt.
Vem är du, och vart är din sakliga kritik?
Och anser du dig kan svara för andra?
Och vilka ni?
Det är bara fascister som pratar så, så jag undrar vilka ni är.
Och sen när du kör på med feminister, så tänker jag osökt in på farliga incells.
När kommer den sakliga kritiken, det är jag mer intresserad av.
Dock kan du aldrig svara där, då det är inte ditt inlägg som jag svarade på.
Och du vet inte ens svaret, och då msåte du precisera dig och komma med saker som är sakliga.
Vilket betyder vi aldrig mer hörs antar jag, i alla fall inte med det sakliga.
Jag ska spela lite djävulens advokat, eller ge lite annan synvinkel, eller vad vi ska kalla det. Men först vill jag göra två saker jävligt tydligt: JAG HAR INTE LÄST DETTA LAGFÖRSLAG och JAG TVIVLAR STARKT PÅ ATT DETTA ÄR TANKEN BAKOM DET AKTUELLA LAGFÖRSLAGET. Men jag vill ändå skriva detta inlägg, just in case.
Jag kan faktiskt se en situation där en lag som lyder "om en våldtäktsman gifter sig med offret får han inget staff." Den lagen skulle faktiskt kunna platsa i lagboken i vissa stater i USA, och säkert andra länder.
Det är nämligen så att lagen ibland inte bryr sig om verkligheten. Vissa ställens våldtäktslagar är sådana. Klassikern är: "Ett land/en stat har 18 års åldersgräns på lagligt sex. En kille fyller 18 år. Hans tjej ger honom en avsugning i födelsedagspresent. Hon är 17 år och 11 måndar. Enligt lagen spelar det ingen roll hur frivilligt det var, han får fängelse och registreras som våldtäktsman med alla konsekvenser det innebär."
Bör det lösas av en lag om att ett äktenskap "ursäktar" det frivlliga sexet mellan en 18-åring och en som fyller 18 om en månad? Eller ens ett år? Nja, men jag kan se att om det är den enda iden man har så är den tilltalande. Men det finns helt klart bättre lösningar, sk Romeo and Juliet-lagar som en del amerikanska stater har.
Igen, ttror inte att det är detta Turkiet och Erdogan är ute efter, men det är något att fundera över i diskussionen.