• Ninis83

Sladdis efter 36?! Ska vi följas åt?

Hej!

Jag är en kvinna som blir 37 år i maj, har två barn födda -08 och -11 och som nu börjat ?projekt sladdis?. :) Vi trodde länge att vi var färdiga med bäbisar, men för något år sedan började mitt sug vakna, och nu är sambon med på tåget (vilket jag aldrig trodde skulle hända!) så vi är nu inne på vårt första försök. Hoppas på ett plus redan nästa vecka, men förstår ju att sannolikheten är låg. Vi kämpade i över ett år med vårt första barn. Tvåan kom dock på första försöket! Men jag tänker att om det var svårt då jag var 23 kommer det förmodligen kanske vara kört nu när jag är 36. Vi kommer inte dra igång någon fertilitetsutredning om det inte tar sig på naturlig väg. Då får vi vara nöjda med de två fina vi har! Men lillasyster skulle verkligen bli glad om hon fick bli storasyster. <3

Är det någon här som sitter i samma båt? Skulle vara roligt att följas på resan!

Jag har börjat använda temperaturmetoden vilken jag trivs med och är nu på dag 6 efter ÄL. Har även köpt hem ett gäng ÄL-tester för kommande cykler och även tänkt prova Conceive Plus fertility lubricant.

• Svar på tråden Sladdis efter 36?! Ska vi följas åt?
  • greeneyes

...där ser det ju ut som att man kan kolla alla kromosomer? Sorry, ny på detta så jag behöver hjälp att fatta :)

2007 & 2013
  • valentina2012
    greeneyes skrev 2020-08-27 19:12:52 följande:

...där ser det ju ut som att man kan kolla alla kromosomer? Sorry, ny på detta så jag behöver hjälp att fatta :)

Nämen där ser man! Tack för den infon! ???? Dock är nipt inte ett diagnostiskt test utan då är det fostervattenprov eller moderkaksprov som gäller. Såg en video om nipt där en forskare förklarade att felmarginalen blir större med nipt ju fler avvikelser man letar efter, och därför finns med vissa nipt bara möjlighet att testa för de vanligaste. Men det där låter ju ändå intressant, måste läsa mer ????
  • Less is more

Moderkaksprov kan man ta omkring vecka 11. Då får man ett ganska tidigt svar på kromosomavvikelser. Kan göra att man blir mer förberedd oavsett bra eller dåliga nyheter.

• greeneyes

Hej på er!

Alltså, jag håller på att bli knäpp. Min man har ju sagt nej till ett till barn... Men jag sitter liksom i smyg och hoppas på att bli gravid "av misstag"... vi kör med avbrutet samlag, och jag liksom hoppas att nån liten rackare ska rymma och överleva... är det knäppt? sitter och analyserar hittepå-symptom (har äl i dagarna, så omöjligt att ha gravsymtom nu liksom)... 

2007 & 2013
  • greeneyes
    valentina2012 skrev 2020-08-27 21:40:22 följande:
    Nämen där ser man! Tack för den infon! ???? Dock är nipt inte ett diagnostiskt test utan då är det fostervattenprov eller moderkaksprov som gäller. Såg en video om nipt där en forskare förklarade att felmarginalen blir större med nipt ju fler avvikelser man letar efter, och därför finns med vissa nipt bara möjlighet att testa för de vanligaste. Men det där låter ju ändå intressant, måste läsa mer ????
    Oj, större felmarginal alltså? Skumt att det kan bli så. Bättre att endast göra det vanliga nipt isf? 
    2007 & 2013
  • valentina2012
    greeneyes skrev 2020-08-31 12:25:15 följande:

Hej på er!

Alltså, jag håller på att bli knäpp. Min man har ju sagt nej till ett till barn... Men jag sitter liksom i smyg och hoppas på att bli gravid "av misstag"... vi kör med avbrutet samlag, och jag liksom hoppas att nån liten rackare ska rymma och överleva... är det knäppt? sitter och analyserar hittepå-symptom (har äl i dagarna, så omöjligt att ha gravsymtom nu liksom)... 

Här är det tvärtom... Mannen säger vi kör på men jag är förlamad av rädsla typ..... Men mår så dåligt av situationen.. Usch.
  • valentina2012
    Less is more skrev 2020-08-27 21:57:30 följande:

Moderkaksprov kan man ta omkring vecka 11. Då får man ett ganska tidigt svar på kromosomavvikelser. Kan göra att man blir mer förberedd oavsett bra eller dåliga nyheter.

Men får man välja att göra sådant? Tror det bara är när det visas förhöjd risk vid kub eller nipt?
  • greeneyes
    valentina2012 skrev 2020-08-31 13:24:49 följande:
    Här är det tvärtom... Mannen säger vi kör på men jag är förlamad av rädsla typ..... Men mår så dåligt av situationen.. Usch.
    Vad jobbigt för dig att du är så orolig! Om du ändå vill ha ett barn till, menar jag, då är det ju jobbigt att känna att man hindras av sin oro.
    2007 & 2013
  • valentina2012
    greeneyes skrev 2020-08-31 14:12:08 följande:

Vad jobbigt för dig att du är så orolig! Om du ändå vill ha ett barn till, menar jag, då är det ju jobbigt att känna att man hindras av sin oro.

Ja det är jättejobbigt.... Mår verkligen dåligt av det. Kanske låter konstigt för många, om man vill ha ett barn så ska man försöka men jag är så rädd att tillvaron ska bli sämre för alla, vågar inte hoppas att det kan gå så bra en tredje gång... Kan verkligen inte reda ut mina tankar :(
Svar på tråden Sladdis efter 36?! Ska vi följas åt?