• mariaskogsrud

Har kvinnor och män för höga förväntningar på varandra?

Det är så många som gnäller och klagar online på att de är ensamma. På att det är för svårt att hitta en kille eller tjej. Men beror det inte delvis på våra allt högre förväntningar?

Idag kan man åka var som helst och dejta vem som helst. Valfriheten är enorm. Klart att ribban höjs. Varför nöja sig med Svenneballe i Oskarshamn när man kan åka till Dubai och dejta en riktig man?

Kan det vara så att global, social konkurrens sållar agnarna från vetet, och att många fula och svaga människor kommer konkureras ut och bli ensamma och bittra som följd? Är det så att fula och svaga människor sätter ribban för högt, för att de har uppfattningen att det finns mycket att välja på, fast det egentligen inte är så?

• Svar på tråden Har kvinnor och män för höga förväntningar på varandra?
  • Anonym (tradnat)
    Anonym (No No) skrev 2020-01-17 00:25:43 följande:

Lever hellre ensam livet ut än att ha något att göra med män från MENA-länder.

Föredrar män med västerländska värderingar, åsikter och kvinnosyn.

• AndreaBD
    Anonym (70-10) skrev 2020-01-17 09:39:56 följande:
    Sådant finns även hos gifta kvinnor. Du generalliserar efter ett fall, ditt eget.
    Absolut! Det finns också kvinnor som missköter sig. Finns ju ingen anledning varför det bara skulle vara män. 

Men vi pratade ju om varför det är i 70 % av skilsmässorna kvinnor som vill skilja sig. Och där sa jag att jag misstänker att många män har helt enkelt dåliga vanor, tror att man kan göra så och att man kommer undan med det. Det är inte att jag inte tro att männen kan göra bättre. Självklart kan de. Det är väl bara nån trend, någon dålig vana, som sagt, som  spritt sig. 
  • AndreaBD
    Anonym (tradnat) skrev 2020-01-17 06:45:57 följande:

Snarare för låga. Pga genustramset får män och kvinnor inte längre lära sig att vara en bra make/hustru. Värden kring lojalitet finns inte längre och vi förväntas ha massa olika relationer under livet och skilja oss minst en gång. Kvar finns sex och förälskelse, dvs något flyktigt och flytande. Förälskelse och sex bygger inte på hållbara värden på samma sätt som att vara en god make/hustru gör, utan det bygger på yta och status - och här är det lätt att ha höga/märkliga förväntningar. Nej, fram för högre RIKTIGA och VIKTIGA krav. Och lär barnen att ställa långsiktiga krav både på sig själva och på sin framtida partner.

Helt rätt. Jo, jag försöker också lära mina barn. Både genom att ge bra exempel och genom att stödja och peppa dem när jag får höra något ifrån deras relationer.
  • KlantSmurfen
    Anonym (Joe) skrev 2020-01-16 13:53:32 följande: #11
    Anonym (Jag) skrev 2020-01-14 23:14:02 följande:

Det handlar om att svenska män börjar bli så omanliga att ingen kvinna vill ha dom. Svenska män får anstränga sig och vara lite mer man om de vill få kvinnor intresserade.

Fel. All undersökning som publicerats visar att de med jämställda relationer håller ihop i betydligt högre utsträckning än andra.

Kvinnor är inte mer kräsna än förr. Skillnaden är att kvinnor inte längre är lika låsta till en man av sociala och ekonomiska skäl.

När morsan var ung så var det värsta som kunde hända en kvinna att hon skulle hamna på glasberget. För det viktigaste i kvinnans liv var att bli vald så hon kunde bli gift och mamma. Först då var hon en riktig kvinna. Detta innebar att många män inte behövde göra många knop för att få en partner. Det räckte med att de inte söp för mycket och inte slogs.

Idag behöver inte en kvinna en man på samma sätt. Hon lyckas bättre med studierna, är ekonomiskt oberoende, kan skaffa barn på egen hand. Så hon väljer bort män som inte är schyssta eller har samma driv som hennesjälv. Hon accepterar inte ett skitstövelbeteende (som hennes mamma hade haft överseende med). Hon kräver att få vara en jämlik part i relationen annars är hon hellre utan. Och med tanke på att hon vanligtvis har många nära relationer med vänner och familj så är hon inte ensam.

Mannen har nu inte så många saker kvar att snärja en kvinna med. Utan helt plötsligt behöver han steppa upp och visa att han är en bra människa och en attraktiv partner. Det enda hon är ute efter nu är hans kärlek. Inte hans pengar eller beskydd.

Men mannen har inte hängt med i kvinnans frigörelse. Han litar sig fortfarande tillbaka och undrar varför han inte har samma förmån som sin pappa att serveras ett desperat fruntimmer. Han känner sig bestulen på sin rätt till en kvinna och hans eget ansvar att attrahera en partner känns skrämmande och nytt. För nu är det hans personlighet som är avgörande för att få en partner. Det hade han kunnat dölja tidigare.
    "Detta innebar att många män inte behövde göra många knop för att få en partner. Det räckte med att de inte söp för mycket och inte slogs."

och kvinnan försörjde hela familjen så mannen kunde sitta på ljugarbänken och pilla navelludd?

1940:

woman-leader.jpg

2020:
    "Men mannen har inte hängt med i kvinnans frigörelse"[...](Din?)mamma var ett desperat fruntimmer.

www.expressen.se/nyheter/man-valjer-tjej-efter-mamma/

• KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2020-01-17 08:57:39 följande: #44
    Anonym (70-10) skrev 2020-01-16 21:43:44 följande:

Att 70% av alla skilsmässor är på kvinnans initiativ kan man kanske tolka som att de har högre förväntningar på sina män, än vad män har på sina kvinnor.

Om det är för höga är dock inte riktigt samma sak.

(10% av skilsmässorna är på mannens initiativ, 20% gemensamt initiativ.)

Det behöver inte ens betyda det. Det kan ju också vara så att fler kvinnor helt enkelt sköter sig, medans många män "strular", dvs. tar inte ansvar, kommunicerar inte, m.m. 

Om du säger att kvinnorna har högre krav - då utgår du ju ifrån att båda sköter relationen lika bra. Och det är inte alltid så. Det är tyvärr ett vanligt fenomen att män - inte alla förstås, men kanske ganska många - inte anstränger sig så värst mycket när de väl är i en relation. Det kanske är någon slags dålig vana, också med tanke på att män ofta ta initiativet i början, tar kontakten. Då kanske de anser att de har gjort sitt jobb? Men det är då det som är feltänkt. 
    Det kan vara någon slags dålig vana.
    (citerat från en annan tråd)
    Anonym (TS) skrev 2019-09-01 22:47:56 följande:

En tanke som slog mig häromdagen är att det hos oss och i min vänskapskrets är modern som ses som den huvudsakliga omsorgspersonen för barnen. Kan inte komma på något bättre ord för det. Men menar att vi mammor tas förgivna medans pappan ska tillfrågas. T ex så tar min sambo förgivet att jag sköter bebisen och packar väskor, skickar med frukt etc med barnen till skolan. Både avseende våra barn och hans barn sedan tidigare. Ska han göra det så måste han tillfrågas.

"Kan du packa ner frukt till X?"

"Kan du byta blöja på X?"

Medans jag aldrig tillfrågas utan att jag förväntas göra.

Desamma när man ska lämna huset. Hos oss är det så att om en vän frågar om jag vill umgås så svarar jag "Jag ska kolla om X kan vara med barnen." Men om sambon tillfrågas av en vän blir svaret "Jag ska kolla om X har npf8r inplanerat."

Så är jargongen hos alla mina vänner också. Mannen måste tillfrågas för att ta hand om sina egna barn. Medans kvinnorna förväntas göra det all övrig tid, oavsett ålder på barnen. Ska barnen på kalas är det mamman som förväntas åka, om inte så tillfrågas pappan om denne kan. Det är aldrig pappan som frågar mamman.

Jag har aldrig tillfrågats om jag kan packa väskor, åka på kalas etc.

Är detta en vanligt fenomen?

->
    KlantSmurfen skrev 2019-09-10 10:52:23 följande: #77
    Google Effects on Memory: Cognitive Consequences of Having Information at Our Fingertips | Science

Abstract

The advent of the Internet, with sophisticated algorithmic search engines, has made accessing information as easy as lifting a finger. No longer do we have to make costly efforts to find the things we want. We can ?Google? the old classmate, find articles online, or look up the actor who was on the tip of our tongue. The results of four studies suggest that when faced with difficult questions, people are primed to think about computers and that when people expect to have future access to information, they have lower rates of recall of the information itself and enhanced recall instead for where to access it. The Internet has become a primary form of external or transactive memory, where information is stored collectively outside ourselves.

science.sciencemag.org/content/333/6043/776
    Förvånad
    KlantSmurfen skrev 2019-09-04 04:59:40 följande: #25

En tanke som slog mig häromdagen är att det på FL och i min vänskapskrets är modern som ses som den huvudsakliga projektledaren för familjen. Kan inte komma på något bättre ord för det.
    Men menar att ni projektledare tar för givet att pappan ska tillfrågas. T ex så tar min kompis (med kontrollbehov) sambo för givet att hon sköter bebisen och packar väskor, skickar med frukt etc med barnen till skolan. Både avseende deras barn och hennes barn sedan tidigare. Ska han göra det så måste han tillfrågas.

"Kan du packa ner frukt till X?"

"Kan du byta blöja på X?"

Medans projektledaren aldrig tillfrågas utan förväntas se till att andra ska göra.

Desamma när jag var liten, jag visste nästan vad som skulle göras men satt på mitt rum och inväntade order i hopp om att mamma skulle göra det själv: Jag höll tummarna jättehårt i flera år att hon aldrig skulle komma på iden att ge mig ansvarsområden. Hos oss var det så att om mamma skulle bort frågade hon om jag ville göra XYZ, jag svarade "Jag ska". Men när mamma kom hem hade jag bara gjort Y eller ingenting, antingen för att jag som vanligt sköt på XZ och Y eller för att mitt minne inte var hemma. Jag hade som vana att "glömma" att städa mitt rum tills mamma gjorde det själv. Detta anser projektledaren vara optimal förberedelse för vuxenlivet, om man har hankön.

En gång var min mamma på borta i minst två veckor men när mamma kom hem var allt som vanligt. Huset hade inte brunnit ner, vi hade inte ens svultit ihjäl.

Jag har som barn aldrig tillfrågats om jag kan ha egna ansvarsområden som att packa mina väskor, städa mitt rum etc.

Så är jargongen hos några av mina vänner också. Mannen förväntas vara för dum för att ta hand om sina egna barn. Medans kvinnorna anser sig klara det all övrig tid, oavsett ålder på barnen. Ska barnen på kalas är det mamman som fixar, om inte så tillfrågas pappan om denne kan. Det är aldrig pappan som frågar mamman om hon vet hur man gör.

Projektledarens projekt på jobbet är att dela ut olika ansvarsområden som de anställda får ansvara över som sitt eget projekt t.e.x. "Kan du se till att X är servad varje vecka?" och "Kan se till att allt finns på lager?", de anställda upprepar samma sak varje gång.

Projektledarens projekt i hemmet är att dela ut små enkla uppgifter som familjemedlemmarna får ansvara lite över som sitt eget projekt t.e.x.  "Kan du packa ner frukt till X?" och "Kan du köpa det som står på den här listan?", projektledaren upprepar samma sak varje gång.

Är detta en vanligt fenomen?

• Anonym (Super)
    AndreaBD skrev 2020-01-17 09:02:25 följande:
    Och varför gav någon mig minus på det nu? Är det inte rimligt att man ska ta ansvar, att man inte ska slå sin partner, eller hota eller ljuga eller missbruka? Det är DE sakerna som förstör relationer.  SKA man kräva mindre, menar du?

Varför tror du jag skiljde mig? Jo, missbruk och dessutom psykisk sjukdom som inte sköttes. 
    Jag tror vi alla vet varför han började missbruka och sluta bry sig om sin sjukdom...
  • Anonym (Super)
    AndreaBD skrev 2020-01-16 22:02:27 följande:
    Ja, tänk, kvinnor har högre krav. T.ex. på att mannen ska ta ansvar hemma och med barnen, inte missbruka, inte slå eller hota eller ljuga. Hemskt höga krav?
    Herregud!
  • Anonym (Super)
    Anonym (No No) skrev 2020-01-17 00:25:43 följande:
    Lever hellre ensam livet ut än att ha något att göra med män från MENA-länder.
    Föredrar män med västerländska värderingar, åsikter och kvinnosyn.
    Japp, det skriver jag under på också.
  • Anonym (Super)
    AndreaBD skrev 2020-01-17 12:00:40 följande:
    Absolut! Det finns också kvinnor som missköter sig. Finns ju ingen anledning varför det bara skulle vara män. 

Men vi pratade ju om varför det är i 70 % av skilsmässorna kvinnor som vill skilja sig. Och där sa jag att jag misstänker att många män har helt enkelt dåliga vanor, tror att man kan göra så och att man kommer undan med det. Det är inte att jag inte tro att männen kan göra bättre. Självklart kan de. Det är väl bara nån trend, någon dålig vana, som sagt, som  spritt sig. 
    Ja, eller så är det inte som DU tror.
  • Anonym (Män är rädda för skilsmässa)

Såg att någon nämnde att 70% av skilsmässor initieras av kvinnan. Jag tror att den siffran hade vart jämnare om inte män hade vart så rädda för att skilja sig.

Män verkar ha fått för sig att de förlorar allt om de skiljer sig. Barnen, huset, bilen, alla pengar, hela livet. Som att efter en skilsmässa får kvinnan ALLT och dessutom skall mannen betala underhåll. Som att det automatiskt blir så.

Så är det inte, men många män verkar tro det och därför stannar de i äktenskap de egentligen inte vill stanna i.

Har pratat med många män som yttrat sådana ideer. Vart det här kommer ifrån vet jag inte. USA kanske? Kändisnyheter där nån rik snubbe skiljer sig, blir av med mer än hälften och dessutom skall betala alimony. Men vi lever inte i USA och du är inte Tiger Woods... du är typ Bengt Hansson. Det blir delad vårdnad, du får hälften, det kan bli du som bor kvar i huset och det kan även bli så att hon betalar underhåll inte du. 

Svar på tråden Har kvinnor och män för höga förväntningar på varandra?