Inlägg från: Anonym (Män är rädda för skilsmässa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Män är rädda för skilsmässa)

Har kvinnor och män för höga förväntningar på varandra?

Såg att någon nämnde att 70% av skilsmässor initieras av kvinnan. Jag tror att den siffran hade vart jämnare om inte män hade vart så rädda för att skilja sig.

Män verkar ha fått för sig att de förlorar allt om de skiljer sig. Barnen, huset, bilen, alla pengar, hela livet. Som att efter en skilsmässa får kvinnan ALLT och dessutom skall mannen betala underhåll. Som att det automatiskt blir så.

Så är det inte, men många män verkar tro det och därför stannar de i äktenskap de egentligen inte vill stanna i.

Har pratat med många män som yttrat sådana ideer. Vart det här kommer ifrån vet jag inte. USA kanske? Kändisnyheter där nån rik snubbe skiljer sig, blir av med mer än hälften och dessutom skall betala alimony. Men vi lever inte i USA och du är inte Tiger Woods... du är typ Bengt Hansson. Det blir delad vårdnad, du får hälften, det kan bli du som bor kvar i huset och det kan även bli så att hon betalar underhåll inte du. 

AndreaBD skrev 2020-01-17 17:18:23 följande:
    Varför skulle de tro att det är så i Sverige? Jag menar, det ÄR så nästan överallt, dvs. i länder där kvinnor fortfarande ofta är hemma med barnen. T.ex. i Tyskland och andra europeiska länder. Men det är inget stort problem i Sverige. 

Hur kan en vuxen människa gifta sig och inte ha koll på vad det innebär? Därmed också vad som händer om man går isär?
    Jag vet inte, men jag har pratat med män som sagt sådana grejer. Som en killkompis, hans fru hade vänstrat flera gånger, han ville skilja sig av den anledningen men trodde då att hon skulle få allt, barnen skulle automatiskt bli hennes om hon bråkade, hon skulle kunna hitta på att han var pedofil, våldsam osv. osv osv. och mer grejer hon hade hotat honom med för att han skulle stanna.

Nej det funkar inte så, riktigt så jävligt blir det inte och bråkar hon så mycket kommer detta bara straffa sig för henne, inte för honom. Vem som helst kan se vem som är minst lämpad förälder och det är inte du.  Krävdes ganska mycket övertalning först men sen gick skilsmässan gick ganska smidigt, trots att hon bråkade. Varannan vecka har de nu.

Jag tror detta gäller många män, de tror verkligen att bara för att de har barn med någon så äger hon honom och samhället är alltid på hennes sida oavsett vad.
    KlantSmurfen skrev 2020-01-17 23:41:04 följande:
    jepp så vilka inlägg påminner mest om borderline, dina eller hennes?
    jag tror ingen av dem har det, många kan ha en del små drag av det. man kan förmodligen inte utläsa det av poster på ett forum. Kanske om man läst hundratals och verkligen analyserat personen. Jag har det, jag är dessutom i klimakteriet. Kan du se det i mina inlägg i tråden?
Svar på tråden Har kvinnor och män för höga förväntningar på varandra?