Inlägg från: KlantSmurfen |Visa alla inlägg
  • KlantSmurfen

Har kvinnor och män för höga förväntningar på varandra?

Anonym (Joe) skrev 2020-01-16 13:53:32 följande: #11
    Anonym (Jag) skrev 2020-01-14 23:14:02 följande:

Det handlar om att svenska män börjar bli så omanliga att ingen kvinna vill ha dom. Svenska män får anstränga sig och vara lite mer man om de vill få kvinnor intresserade.

Fel. All undersökning som publicerats visar att de med jämställda relationer håller ihop i betydligt högre utsträckning än andra.

Kvinnor är inte mer kräsna än förr. Skillnaden är att kvinnor inte längre är lika låsta till en man av sociala och ekonomiska skäl.

När morsan var ung så var det värsta som kunde hända en kvinna att hon skulle hamna på glasberget. För det viktigaste i kvinnans liv var att bli vald så hon kunde bli gift och mamma. Först då var hon en riktig kvinna. Detta innebar att många män inte behövde göra många knop för att få en partner. Det räckte med att de inte söp för mycket och inte slogs.

Idag behöver inte en kvinna en man på samma sätt. Hon lyckas bättre med studierna, är ekonomiskt oberoende, kan skaffa barn på egen hand. Så hon väljer bort män som inte är schyssta eller har samma driv som hennesjälv. Hon accepterar inte ett skitstövelbeteende (som hennes mamma hade haft överseende med). Hon kräver att få vara en jämlik part i relationen annars är hon hellre utan. Och med tanke på att hon vanligtvis har många nära relationer med vänner och familj så är hon inte ensam.

Mannen har nu inte så många saker kvar att snärja en kvinna med. Utan helt plötsligt behöver han steppa upp och visa att han är en bra människa och en attraktiv partner. Det enda hon är ute efter nu är hans kärlek. Inte hans pengar eller beskydd.

Men mannen har inte hängt med i kvinnans frigörelse. Han litar sig fortfarande tillbaka och undrar varför han inte har samma förmån som sin pappa att serveras ett desperat fruntimmer. Han känner sig bestulen på sin rätt till en kvinna och hans eget ansvar att attrahera en partner känns skrämmande och nytt. För nu är det hans personlighet som är avgörande för att få en partner. Det hade han kunnat dölja tidigare.
    "Detta innebar att många män inte behövde göra många knop för att få en partner. Det räckte med att de inte söp för mycket och inte slogs."

och kvinnan försörjde hela familjen så mannen kunde sitta på ljugarbänken och pilla navelludd?

1940:

woman-leader.jpg

2020:
    "Men mannen har inte hängt med i kvinnans frigörelse"[...](Din?)mamma var ett desperat fruntimmer.

www.expressen.se/nyheter/man-valjer-tjej-efter-mamma/

• KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2020-01-17 08:57:39 följande: #44
    Anonym (70-10) skrev 2020-01-16 21:43:44 följande:

Att 70% av alla skilsmässor är på kvinnans initiativ kan man kanske tolka som att de har högre förväntningar på sina män, än vad män har på sina kvinnor.

Om det är för höga är dock inte riktigt samma sak.

(10% av skilsmässorna är på mannens initiativ, 20% gemensamt initiativ.)

Det behöver inte ens betyda det. Det kan ju också vara så att fler kvinnor helt enkelt sköter sig, medans många män "strular", dvs. tar inte ansvar, kommunicerar inte, m.m. 

Om du säger att kvinnorna har högre krav - då utgår du ju ifrån att båda sköter relationen lika bra. Och det är inte alltid så. Det är tyvärr ett vanligt fenomen att män - inte alla förstås, men kanske ganska många - inte anstränger sig så värst mycket när de väl är i en relation. Det kanske är någon slags dålig vana, också med tanke på att män ofta ta initiativet i början, tar kontakten. Då kanske de anser att de har gjort sitt jobb? Men det är då det som är feltänkt. 
    Det kan vara någon slags dålig vana.
    (citerat från en annan tråd)
    Anonym (TS) skrev 2019-09-01 22:47:56 följande:

En tanke som slog mig häromdagen är att det hos oss och i min vänskapskrets är modern som ses som den huvudsakliga omsorgspersonen för barnen. Kan inte komma på något bättre ord för det. Men menar att vi mammor tas förgivna medans pappan ska tillfrågas. T ex så tar min sambo förgivet att jag sköter bebisen och packar väskor, skickar med frukt etc med barnen till skolan. Både avseende våra barn och hans barn sedan tidigare. Ska han göra det så måste han tillfrågas.

"Kan du packa ner frukt till X?"

"Kan du byta blöja på X?"

Medans jag aldrig tillfrågas utan att jag förväntas göra.

Desamma när man ska lämna huset. Hos oss är det så att om en vän frågar om jag vill umgås så svarar jag "Jag ska kolla om X kan vara med barnen." Men om sambon tillfrågas av en vän blir svaret "Jag ska kolla om X har npf8r inplanerat."

Så är jargongen hos alla mina vänner också. Mannen måste tillfrågas för att ta hand om sina egna barn. Medans kvinnorna förväntas göra det all övrig tid, oavsett ålder på barnen. Ska barnen på kalas är det mamman som förväntas åka, om inte så tillfrågas pappan om denne kan. Det är aldrig pappan som frågar mamman.

Jag har aldrig tillfrågats om jag kan packa väskor, åka på kalas etc.

Är detta en vanligt fenomen?

->
    KlantSmurfen skrev 2019-09-10 10:52:23 följande: #77
    Google Effects on Memory: Cognitive Consequences of Having Information at Our Fingertips | Science

Abstract

The advent of the Internet, with sophisticated algorithmic search engines, has made accessing information as easy as lifting a finger. No longer do we have to make costly efforts to find the things we want. We can ?Google? the old classmate, find articles online, or look up the actor who was on the tip of our tongue. The results of four studies suggest that when faced with difficult questions, people are primed to think about computers and that when people expect to have future access to information, they have lower rates of recall of the information itself and enhanced recall instead for where to access it. The Internet has become a primary form of external or transactive memory, where information is stored collectively outside ourselves.

science.sciencemag.org/content/333/6043/776
    Förvånad
    KlantSmurfen skrev 2019-09-04 04:59:40 följande: #25

En tanke som slog mig häromdagen är att det på FL och i min vänskapskrets är modern som ses som den huvudsakliga projektledaren för familjen. Kan inte komma på något bättre ord för det.
    Men menar att ni projektledare tar för givet att pappan ska tillfrågas. T ex så tar min kompis (med kontrollbehov) sambo för givet att hon sköter bebisen och packar väskor, skickar med frukt etc med barnen till skolan. Både avseende deras barn och hennes barn sedan tidigare. Ska han göra det så måste han tillfrågas.

"Kan du packa ner frukt till X?"

"Kan du byta blöja på X?"

Medans projektledaren aldrig tillfrågas utan förväntas se till att andra ska göra.

Desamma när jag var liten, jag visste nästan vad som skulle göras men satt på mitt rum och inväntade order i hopp om att mamma skulle göra det själv: Jag höll tummarna jättehårt i flera år att hon aldrig skulle komma på iden att ge mig ansvarsområden. Hos oss var det så att om mamma skulle bort frågade hon om jag ville göra XYZ, jag svarade "Jag ska". Men när mamma kom hem hade jag bara gjort Y eller ingenting, antingen för att jag som vanligt sköt på XZ och Y eller för att mitt minne inte var hemma. Jag hade som vana att "glömma" att städa mitt rum tills mamma gjorde det själv. Detta anser projektledaren vara optimal förberedelse för vuxenlivet, om man har hankön.

En gång var min mamma på borta i minst två veckor men när mamma kom hem var allt som vanligt. Huset hade inte brunnit ner, vi hade inte ens svultit ihjäl.

Jag har som barn aldrig tillfrågats om jag kan ha egna ansvarsområden som att packa mina väskor, städa mitt rum etc.

Så är jargongen hos några av mina vänner också. Mannen förväntas vara för dum för att ta hand om sina egna barn. Medans kvinnorna anser sig klara det all övrig tid, oavsett ålder på barnen. Ska barnen på kalas är det mamman som fixar, om inte så tillfrågas pappan om denne kan. Det är aldrig pappan som frågar mamman om hon vet hur man gör.

Projektledarens projekt på jobbet är att dela ut olika ansvarsområden som de anställda får ansvara över som sitt eget projekt t.e.x. "Kan du se till att X är servad varje vecka?" och "Kan se till att allt finns på lager?", de anställda upprepar samma sak varje gång.

Projektledarens projekt i hemmet är att dela ut små enkla uppgifter som familjemedlemmarna får ansvara lite över som sitt eget projekt t.e.x.  "Kan du packa ner frukt till X?" och "Kan du köpa det som står på den här listan?", projektledaren upprepar samma sak varje gång.

Är detta en vanligt fenomen?

• KlantSmurfen
    Vargaflickan skrev 2020-01-17 23:22:56 följande:
    Ja, det är det. Personer med borderline är inte särskilt trevliga, vare sig det är behandlat eller inte.
    jepp så vilka inlägg påminner mest om borderline, dina eller hennes?

• KlantSmurfen
    Anonym (Män är rädda för skilsmässa) skrev 2020-01-18 11:37:50 följande: #88
    jag tror ingen av dem har det, många kan ha en del små drag av det. man kan förmodligen inte utläsa det av poster på ett forum. Kanske om man läst hundratals och verkligen analyserat personen. Jag har det, jag är dessutom i klimakteriet. Kan du se det i mina inlägg i tråden?
    "Jag har det, jag är dessutom i klimakteriet. Kan du se det i mina inlägg i tråden?"
    nepp men kan man nog gissa sig fram till vem av oss två som har mest klimakteriebesvär precis som det går att utläsa vem av dem som påminner mest om borderline. Anmälde hon sitt första inlägg efter jag frågade?
  • KlantSmurfen
    KlantSmurfen skrev 2020-01-17 14:01:47 följande: #54
    Anonym (Joe) skrev 2020-01-16 13:53:32 följande: #11
    Anonym (Jag) skrev 2020-01-14 23:14:02 följande:

Det handlar om att svenska män börjar bli så omanliga att ingen kvinna vill ha dom. Svenska män får anstränga sig och vara lite mer man om de vill få kvinnor intresserade.

Fel. All undersökning som publicerats visar att de med jämställda relationer håller ihop i betydligt högre utsträckning än andra.

Kvinnor är inte mer kräsna än förr. Skillnaden är att kvinnor inte längre är lika låsta till en man av sociala och ekonomiska skäl.

När morsan var ung så var det värsta som kunde hända en kvinna att hon skulle hamna på glasberget. För det viktigaste i kvinnans liv var att bli vald så hon kunde bli gift och mamma. Först då var hon en riktig kvinna. Detta innebar att många män inte behövde göra många knop för att få en partner. Det räckte med att de inte söp för mycket och inte slogs.

Idag behöver inte en kvinna en man på samma sätt. Hon lyckas bättre med studierna, är ekonomiskt oberoende, kan skaffa barn på egen hand. Så hon väljer bort män som inte är schyssta eller har samma driv som hennesjälv. Hon accepterar inte ett skitstövelbeteende (som hennes mamma hade haft överseende med). Hon kräver att få vara en jämlik part i relationen annars är hon hellre utan. Och med tanke på att hon vanligtvis har många nära relationer med vänner och familj så är hon inte ensam.

Mannen har nu inte så många saker kvar att snärja en kvinna med. Utan helt plötsligt behöver han steppa upp och visa att han är en bra människa och en attraktiv partner. Det enda hon är ute efter nu är hans kärlek. Inte hans pengar eller beskydd.

Men mannen har inte hängt med i kvinnans frigörelse. Han litar sig fortfarande tillbaka och undrar varför han inte har samma förmån som sin pappa att serveras ett desperat fruntimmer. Han känner sig bestulen på sin rätt till en kvinna och hans eget ansvar att attrahera en partner känns skrämmande och nytt. För nu är det hans personlighet som är avgörande för att få en partner. Det hade han kunnat dölja tidigare.
    "Detta innebar att många män inte behövde göra många knop för att få en partner. Det räckte med att de inte söp för mycket och inte slogs."

och kvinnan försörjde hela familjen så mannen kunde sitta på ljugarbänken och pilla navelludd?

1940:

woman-leader.jpg

2020:
    "Men mannen har inte hängt med i kvinnans frigörelse"[...](Din?)mamma var ett desperat fruntimmer.

www.expressen.se/nyheter/man-valjer-tjej-efter-mamma/

AndreaBD skrev 2020-01-17 17:10:37 följande: #61
    ?? Hur menar du? Att inte kvinnor var ute och yrkesarbetade 1940 kan ju också ha att göra att de hade tillräckligt att göra hemma - utan tvättmaskin, diskmaskin eller modern dammsugare. Visserligen kunde även männen har tagit en del av det, men det gjorde de inte, så då hade kvinnorna fullt upp hemma. 

Och att män väljer kvinna efter sin mamma - det stämmer. Båda mina söner gillar tjejer som är lik mig. Och den typen tjej (mörkt hår) är inte ens så vanligt i Sverige. MEN.... dottern valde också en kille till första längre relation som var lik hennes pappa. Och jag valde också en sån. Så det gäller förstås båda könen. Kanske är det - även där - vanligare att killar koncentrerar sig mer på utseende och tjejer mer på personlighet.
    Joe verkar beskriva hur det är generellt.
    Wiki: "We Can Do It!" användes för att framföra feministiska budskap och andra politiska agendor under 1980-talet antagligen för att bilden i sig symboliserar både en stark kvinna och kvinnans frigörelse (de hänger ihop). Om mannen (män) inte har hängt med i kvinnans frigörelse p.g.a att mamma var ett desperat fruntimmer så säger ju det en hel del om hur mycket kvinnor själva hängt med i kvinnans frigörelse.

Om kvinnor idag inte accepterar ett skitstövelbeteende och kräver att få vara en jämlik part i relationen annars är hon hellre utan har pappa legat före mamma i kvinnans frigörelse.

(Förstör inte min slutsats med att blanda in logik i den, den bygger på ett resonemang med samma logik)
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2020-01-18 23:34:55 följande: #96
    KlantSmurfen skrev 2020-01-18 22:59:32 följande:
    AndreaBD skrev 2020-01-17 17:10:37 följande: #61
    ?? Hur menar du? Att inte kvinnor var ute och yrkesarbetade 1940 kan ju också ha att göra att de hade tillräckligt att göra hemma - utan tvättmaskin, diskmaskin eller modern dammsugare. Visserligen kunde även männen har tagit en del av det, men det gjorde de inte, så då hade kvinnorna fullt upp hemma. 

Och att män väljer kvinna efter sin mamma - det stämmer. Båda mina söner gillar tjejer som är lik mig. Och den typen tjej (mörkt hår) är inte ens så vanligt i Sverige. MEN.... dottern valde också en kille till första längre relation som var lik hennes pappa. Och jag valde också en sån. Så det gäller förstås båda könen. Kanske är det - även där - vanligare att killar koncentrerar sig mer på utseende och tjejer mer på personlighet.
    Joe verkar beskriva hur det är generellt.
    Wiki: "We Can Do It!" användes för att framföra feministiska budskap och andra politiska agendor under 1980-talet antagligen för att bilden i sig symboliserar både en stark kvinna och kvinnans frigörelse (de hänger ihop). Om mannen (män) inte har hängt med i kvinnans frigörelse p.g.a att mamma var ett desperat fruntimmer så säger ju det en hel del om hur mycket kvinnor själva hängt med i kvinnans frigörelse.

Om kvinnor idag inte accepterar ett skitstövelbeteende och kräver att få vara en jämlik part i relationen annars är hon hellre utan har pappa legat före mamma i kvinnans frigörelse.

(Förstör inte min slutsats med att blanda in logik i den, den bygger på ett resonemang med samma logik)

Okej... fortfarande lite osäker, men jag förstår nog grunden.
    Vad är du osäker på?
  • KlantSmurfen
    Vargaflickan skrev 2020-01-19 03:05:12 följande: #99
    KlantSmurfen skrev 2020-01-18 21:57:58 följande:
    "Jag har det, jag är dessutom i klimakteriet. Kan du se det i mina inlägg i tråden?"
    nepp men kan man nog gissa sig fram till vem av oss två som har mest klimakteriebesvär precis som det går att utläsa vem av dem som påminner mest om borderline. Anmälde hon sitt första inlägg efter jag frågade?
    Nej, jag anmälde ingenting, det var det någon annan som gjorde och jag blev spärrad från att kommentera ett dygn. Och jag vet att hon har det för hon har själv sagt det i en annan tråd om just borderline.
    du påstår det men det troligaste är att du bara skarvar på det första inlägget.
Svar på tråden Har kvinnor och män för höga förväntningar på varandra?