• mariaskogsrud

Har kvinnor och män för höga förväntningar på varandra?

Det är så många som gnäller och klagar online på att de är ensamma. På att det är för svårt att hitta en kille eller tjej. Men beror det inte delvis på våra allt högre förväntningar?

Idag kan man åka var som helst och dejta vem som helst. Valfriheten är enorm. Klart att ribban höjs. Varför nöja sig med Svenneballe i Oskarshamn när man kan åka till Dubai och dejta en riktig man?

Kan det vara så att global, social konkurrens sållar agnarna från vetet, och att många fula och svaga människor kommer konkureras ut och bli ensamma och bittra som följd? Är det så att fula och svaga människor sätter ribban för högt, för att de har uppfattningen att det finns mycket att välja på, fast det egentligen inte är så?

• Svar på tråden Har kvinnor och män för höga förväntningar på varandra?
  • Anonym (Jag)

Det handlar om att svenska män börjar bli så omanliga att ingen kvinna vill ha dom. Svenska män får anstränga sig och vara lite mer man om de vill få kvinnor intresserade.

• mariaskogsrud
    Anonym (Jag) skrev 2020-01-14 23:14:02 följande:

Det handlar om att svenska män börjar bli så omanliga att ingen kvinna vill ha dom. Svenska män får anstränga sig och vara lite mer man om de vill få kvinnor intresserade.

Håller med dig till fullo. De har blivit mespottor, men som tur var finns det många män från arabländerna i Sverige idag. De har fortfarande manligheten i behåll. Glad
  • Anonym (Jag)
    mariaskogsrud skrev 2020-01-14 23:17:02 följande:

Håller med dig till fullo. De har blivit mespottor, men som tur var finns det många män från arabländerna i Sverige idag. De har fortfarande manligheten i behåll.

Exakt. Feminismen med sina sjuka ideologer och föreställningar om att män måste vara mindre män och mer feminina samt att allt feminint är gott och allt manligt ont fördärvar mannen.
  • Anonym (S)

I mitt eget fall handlar det nog mest om att jag har få forum där jag träffar nytt folk. Tror att det är en vanlig orsak för de som inte träffar någon som vuxen/medelålders. Och förstås att eet inte finns ett praktiskt behov av att ha en partner, skulle jag ha de skulle det bara vara för mitt nöjes skull så attsäga, inte för att jag inte klarar mig själv.

De som var ofrivilligt ensamma förr tyckte säkert inte heller att det var så kul, och i många perioder har det ju för många mäniskor haft större praltiska konsekvenser än det har idag.

Vet inte om folk har för höga förväntningar, det beror väl på hur viktigt en relation (vilken som helst) är för dem i jämförelse med andra saker. Skulle jag vara tillsammans med någon skulle det ju vara för att personen tillförde positiva saker i mitt liv (och jag i hans). Gör personen inte det finns ju ingen poäng med en relation, så väljer man bort på grund av det har man inte för höga krav enligt mig.

• Anonym (mmm)
    mariaskogsrud skrev 2020-01-14 23:09:40 följande:

Det är så många som gnäller och klagar online på att de är ensamma. På att det är för svårt att hitta en kille eller tjej. Men beror det inte delvis på våra allt högre förväntningar?

Idag kan man åka var som helst och dejta vem som helst. Valfriheten är enorm. Klart att ribban höjs. Varför nöja sig med Svenneballe i Oskarshamn när man kan åka till Dubai och dejta en riktig man?

Kan det vara så att global, social konkurrens sållar agnarna från vetet, och att många fula och svaga människor kommer konkureras ut och bli ensamma och bittra som följd? Är det så att fula och svaga människor sätter ribban för högt, för att de har uppfattningen att det finns mycket att välja på, fast det egentligen inte är så?

Det är nog högst individuellt, går inte att säga för hela befolkningen.

Skulle snarare tro att folk som letat länge men inte hittat, sänker sina "krav", men det blir ändå svårt, speciellt om man under tiden utvecklat lite egenheter och ovanor. 

Vad innebär "fula och svaga". Om någon är ful eller inte ligger i betraktarens öga. Svag beror väl på hur du menar. 

Läste en artikel alldeles häromdagen om att det snarast är en myt att vi nu får så många ensamma, tex incels, utan det alltid varit så. Tex i bondesamhället fick ofta det yngsta barnet stanna och ta hand om de åldrande föräldrarna, vare sig denne ville det eller inte. Det har alltid funnits folk som blir över.
    Jag vet att min mormor (som var född 1901) berättade hur hon kämpade för att tjäna ihop lite pengar så att hon, till slut, ens skulle våga ge sig i slag med någon man, för alla var så fattiga och både män och kvinnor behövde helt enkelt ha lite sparat innan man startade familj. Min mormor gifte sig äntligen, ca 30 år gammal, fick barn som 39-åring. Hon har beskrivit hur reglerna var väldigt tydliga för den som inte kom från en familj som hade lite pengar. 
  • Anonym (Nja)

Generellt tror jag inte det. Kolla bara under Relationsproblem så ser du skrämmande många trådar där problem beskrivs som man verkligen inte ska acceptera i en sund relation.

Själv har jag höga krav men jag är också självvald singel. Ser ingen anledning att vara i en relation bara ?för att?.

• Anonym (Hmmmmmmm.....)
    Anonym (Jag) skrev 2020-01-14 23:14:02 följande:

Svenska män är inte ett dugg omanliga, såvida du inte tycker att kvinnoförtryck är manligt såklart.
  • Anonym (Hmmmmmmm.....)
    mariaskogsrud skrev 2020-01-14 23:09:40 följande:

Jag tror att du har rätt. I och med olika dejtingtjänster är utbudet enormt. Dessutom blir det så konstigt när man ska skriva vad man söker och fylla i längd och vikt mm. Tänk om man missar drömpartnern för att hen var 1 cm för kort!
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Hmmmmmmm.....) skrev 2020-01-15 10:00:05 följande:

Svenska män är inte ett dugg omanliga, såvida du inte tycker att kvinnoförtryck är manligt såklart.

Svenska män har blivit oerhört feminina dvs omanliga.
  • Physalis

Jag tycker inte problemet är höga förväntningar. Jag tycker problemet är de som ser det som sin rättighet att få någon som når upp till dessa förväntningar.

Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Har kvinnor och män för höga förväntningar på varandra?