• båtship12345

Invandrare och problem

Ni som inte tror att invandring och bristande integration på grund av regeringen är orsaken till att rosengård/rinkeby/tensta är så dåliga områden, vad tror ni är orsaken?

Jag är genuint nyfiken.

-->VAR OBJEKTIVA<-- 

• Svar på tråden Invandrare och problem
  • Padirac
    Anonym (Eh?) skrev 2020-03-06 22:02:50 följande:
    Haha, rakt i nyllet...sade Baloo
    Så Baloo har slagit sig sjäv i nyllet menar du

Eftersom 50 kr egenavgift gäller en grupp som inte särskiljs från svenska medborgare eller svenskar med utgångspunkt i kultur, hudfärg eller härkomst så är det alltså inte rasism.

Bejje förstår det inte - han verkar endera tro att att migranter och flyktingar förlorar dessa tre saker vid något tillfälle under sina år i Sverige, eller att de alltid kommer att betala enbart 50 kr. Förstår du?
  • Padirac
    Bejje skrev 2020-03-06 22:21:37 följande:
    Alla har vi olika syn på rasism. De som är så långt ifrån SD som det går hävdar ofta att SD's politik är rasism, att hela partiet bygger på rasism, men med detta vill jag påpeka att mycket som SD inte står bakom är rasism.

Ja alltså rasism i "moderna termer". Man måste ju anpassa sig efter vänstern. Rasism förr i tiden och enligt ordboken är någon som har vanföreställningen om att människan består av raser och att den egna rasen är överlägsen.

Om ni lyssnar på det och sen kollar på vad folk kallar rasism idag så är det en helt annan sak. Hade vi hållt oss till ordboken så hade knappt något varit rasim idag, men vänstern skapade en egen definition av rasism som innefattade allt de hade emot högern.

Så för att följa den linjen, alltså för att frångå ordbokens definition, så är det enligt mig rasism att ge vissa folkgrupper gratis tandvård när andra inte får det. I det allra minsta är det diskriminering, men troligen rasism enligt vänsterns definition.
    Så du hör till konstruktivisterna? Det är nog mer vänster och mindre konservativt f.ö

Eller hör du till de som tror på alternativa fakta liksom de som räknade Trumps åhörare på plats vid hans installationstal - de kom med alternativa fakta - dvs lögner serverade för att passa egna syften och förhärligande självuppfattningar.

Redan den gamle fascisten och tidigare nazisten Per Engdahl omformulerade rasism så att den kom att handla om kultur i stället för hudfärg eller härkomst... Engdahl var alltså inte vänster - det är f.ö därifrån BSS och sedemera SD fått sitt principprogram från och formuleringarna i sitt principprogram också.... det program som MK och JÅ berömde sig själva för att vara så likt det ursprungliga program BSS tillsammans med nazzar, fascister och rasister skrivit då de bildade SD.

Men du har alltså en egen definition på vad rasism betyder/är/innebär? och att de saker som var SDs grund inte var rasistiskt heller kanske du också vill påstå? Eller...

SD visar upp en kulturrasistisk politik, enstaka företrädare uttalar fortfarande idag rasistiska och nazistiska och fascistiska åsikter... JÅ lyckades med just detta i SVTs slutdebatt inför valet 2018.. 

Hur var det nu med de där 50 kronorna? Vem ljög om att det ingick mer ön akuttandvård för denna peng? 

Och hur var det nu med vilka som ingår i gruppen som får eller inte tillgång till akuttandvård för 50 kronor? Är denna grupp definierad utifrån kultur, hudfärg eller härkomst?   Ett uppriktigt svar Bejje, sanningsenligt.. Sen får vi se vem som är Baloo    

• Bejje
    Padirac skrev 2020-03-06 22:23:18 följande:
    Så Baloo har slagit sig sjäv i nyllet menar du

Eftersom 50 kr egenavgift gäller en grupp som inte särskiljs från svenska medborgare eller svenskar med utgångspunkt i kultur, hudfärg eller härkomst så är det alltså inte rasism.

Bejje förstår det inte - han verkar endera tro att att migranter och flyktingar förlorar dessa tre saker vid något tillfälle under sina år i Sverige, eller att de alltid kommer att betala enbart 50 kr. Förstår du?
    Det är ju just det so är problemet. Man särskiljer inte folk från svenskar oavsett som de kommer från andra sidan jordklotet. Självklart kan man inte likställa en svensk med en invandrare. Eller jo, om man nu gör det det så ska ju samma sak gälla svenskar menar jag. Antingen är svensken lika mycket värd som invandraren och då får alla samma rättigheter, d.v.s. 50kr för tandvård, eller så skiljer man på folk och folk och säger, är du född i Sverige så får du betala 5000kr, men är du född i Afghanistan, ja då ska du minsann prisas och betala bara 50kr.

Det är detta jag menar är rasism där man nedvärderar just svenskar so får betala mer medans alla andra värderas högre och får mycket kraftig rabatt eller gratis.
  • Bejje
    Padirac skrev 2020-03-06 22:40:17 följande:
    Och hur var det nu med vilka som ingår i gruppen som får eller inte tillgång till akuttandvård för 50 kronor? Är denna grupp definierad utifrån kultur, hudfärg eller härkomst?   Ett uppriktigt svar Bejje, sanningsenligt.. Sen får vi se vem som är Baloo    

De är definierade på så sätt att de inte kommer från Sverige, att de kallas "flyktingar" fast de egentligen är migranter, ofta ekonomiska migranter, men i vilket fall är inga av dom födda i Sverige. Tror inte någon som är född i Sverige kan få tandvård för 50 kr. Är inte det en politik som bygger på självhat? Borde inte förmånerna i landet i första hand gå till e som betalar skatt och är födda här?

Känns ju otroligt bakvänt att låta folk betala skatt, men ge förmånerna till de som inte ens är födda här som kommer hit och lever på bidrag.

Jag har betalat skatt i stort sätt varje dag sedan jag var 16. Jag gick visserligen i skola längre än så, men jobbade under skoltiden också.

Sen har vi folk som kommer hit och inte har betalat en enda krona skatt, lever av mina och dina skattekronor och sedan ska få tandvård för tusentals kronor för 50kr. Min motfråga till dig bli då. Varför tycker du att t.ex. fattigpensionären som har noll kronor kvar efter att betalat hyra och räkningar och köpt några köttbullar ska få betala 2000 kr för tandvården och den nyanlände 50kr som i realiteten är 0 kr?

Vad är din logik?
  • Padirac
    Bejje skrev 2020-03-06 23:05:54 följande:

De är definierade på så sätt att de inte kommer från Sverige, att de kallas "flyktingar" fast de egentligen är migranter, ofta ekonomiska migranter, men i vilket fall är inga av dom födda i Sverige. Tror inte någon som är född i Sverige kan få tandvård för 50 kr. Är inte det en politik som bygger på självhat? Borde inte förmånerna i landet i första hand gå till e som betalar skatt och är födda här?

Känns ju otroligt bakvänt att låta folk betala skatt, men ge förmånerna till de som inte ens är födda här som kommer hit och lever på bidrag.

Jag har betalat skatt i stort sätt varje dag sedan jag var 16. Jag gick visserligen i skola längre än så, men jobbade under skoltiden också.

Sen har vi folk som kommer hit och inte har betalat en enda krona skatt, lever av mina och dina skattekronor och sedan ska få tandvård för tusentals kronor för 50kr. Min motfråga till dig bli då. Varför tycker du att t.ex. fattigpensionären som har noll kronor kvar efter att betalat hyra och räkningar och köpt några köttbullar ska få betala 2000 kr för tandvården och den nyanlände 50kr som i realiteten är 0 kr?

Vad är din logik?

Nu är det din logik som sviker dig. Var har jag sagt att jag tycker den ene eller andre ska betala den eller den summan?

Du resonerar återigen utifrån antaganden som du tagit ur luften. Inte mycket till deduktivt resonemang.

Bejje, kom igen nu. Tänk till. Vad kritiserar jag? Vad tror du att jag anser utifrån det? Stämmer det antagandet med vad jag skriver?

Tänk inte i kategorier nu, utan läs och dra utifrån det de slutsatser som går att dra.
  • Bejje
    Padirac skrev 2020-03-06 23:24:36 följande:
    Nu är det din logik som sviker dig. Var har jag sagt att jag tycker den ene eller andre ska betala den eller den summan?

Du resonerar återigen utifrån antaganden som du tagit ur luften. Inte mycket till deduktivt resonemang.

Bejje, kom igen nu. Tänk till. Vad kritiserar jag? Vad tror du att jag anser utifrån det? Stämmer det antagandet med vad jag skriver?

Tänk inte i kategorier nu, utan läs och dra utifrån det de slutsatser som går att dra.
    Svara på mina frågor istället för att dansa runt dom. Känns som att du är politiker. Undviker att svara på frågor till varje pris.

Jag frågade: Är det rimligt att en person som är migrant och aldrig tjänat en krona till Sveriges välfärd ska få betala 50kr för dyr tandvård när en pensionär som är född i Sverige och jobbat hela sitt liv, men har väldigt låg pension och bara har råd till hyra och räkningarna plus några köttbullar, ska betala 2000kr?

OM du ämnar att svara på det och du tycker det är OK, så vill jag gärna ha svar på varför du tycker att pensionären ska betala så mycket mer.
  • Padirac
    Bejje skrev 2020-03-06 23:34:11 följande:

Svara på mina frågor istället för att dansa runt dom. Känns som att du är politiker. Undviker att svara på frågor till varje pris.

Jag frågade: Är det rimligt att en person som är migrant och aldrig tjänat en krona till Sveriges välfärd ska få betala 50kr för dyr tandvård när en pensionär som är född i Sverige och jobbat hela sitt liv, men har väldigt låg pension och bara har råd till hyra och räkningarna plus några köttbullar, ska betala 2000kr?

OM du ämnar att svara på det och du tycker det är OK, så vill jag gärna ha svar på varför du tycker att pensionären ska betala så mycket mer.

Om jag förstår ditt resonemang rätt vill du göra gällande att de olika prissättningsrna är gjorda pga rasistiska skäl. Kan du redogöra för på vilka grunder prissättningen har med kultur, hudfärg eller härkomst att göra?

Och hur var det med den där lögnen om att det var mer än akut tandvård som ingick? Vem kom med den lögnen?

Var får du idéer om att jag tycker eller inte tycker någonting om vad pensionärer eller migranter ska betala för tandvård? Du drar fram påståenden ur intet som trollkarlar drar fram kaniner ur en hatt och sen utgår du från att andra tycker olika saker om dessa påståenden helt utan belägg. det deduktiva resonemanget har stora brister.

Om jag frågar dig så här kanske du förstår hur jag uppfattar dina ogrundade frågor: Slår du fortfarande din fru? Svara nu ja eller nej på denna enkla fråga utan att slingra dig som en politiker!
  • Anonym (12345)

Så vad är kontentan, det finns inga problem?

• KillBill
    Anonym (12345) skrev 2020-03-07 10:35:20 följande:

Så vad är kontentan, det finns inga problem?

Det finns problem och möjligheter med det mesta.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (12345)
    KillBill skrev 2020-03-07 10:51:32 följande:
    Det finns problem och möjligheter med det mesta.
    Möjligheter för vad?
    Problem relaterat till invandringen kommer tyvärr aldrig att lösas.
    Om det ej får ställas krav eller begränsa den.
Svar på tråden Invandrare och problem