• båtship12345

Invandrare och problem

Ni som inte tror att invandring och bristande integration på grund av regeringen är orsaken till att rosengård/rinkeby/tensta är så dåliga områden, vad tror ni är orsaken?

Jag är genuint nyfiken.

-->VAR OBJEKTIVA<-- 

• Svar på tråden Invandrare och problem
  • Padirac
    Anonym (Stefan) skrev 2019-12-27 14:59:31 följande:
    Assimilation ses i Sverige som något fult medan det i resten av världen är något eftersträvansvärt.

Barack Obama;

Our Muslim populations, they feel themselves to be Americans. There is, you know, this incredible process of immigration and assimilation that is part of our tradition that is probably our greatest strength"

www.latimes.com/world/europe/la-fg-obama-musl...
    Det är ju bra om man förstår hur olika begrepp används.  Du har alltså missförstått hur Obama använde begreppet assimilation.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Category:Cultural_assimilation

"Cultural assimilation is the process by which a person or a group's language and/or culture come to resemble those of another group. The term is used to refer to both individuals and groups, and in the latter case it can refer to either immigrant diasporas or native residents that come to be culturally dominated by another society. Assimilation may involve either a quick or gradual change depending on circumstances of the group. Full assimilation occurs when new members of a society become indistinguishable from members of the other group."
  • Anonym (Fundersam)
    Padirac skrev 2019-12-26 13:46:51 följande:
    Det betyder att du är integrerad - inte assimilerad. Du har rätt till dina egna värderingar och traditioner så länge du respekterar lagar och andras rätt till sina värderingar och traditioner. 

Många av kantspelarna här förstår tyvärr inte skillnaden mellan integration och assimilation.
    Det lustiga är att jag känner mig inte speciellt integrerad - jag känner mig som svensk bosatt i utlandet, på väldigt långt besök.

Ibland tycker jag att nya landets värderingar och sätt att göra saker är helt uppåt väggarna, och det talar jag om från och till på ett respektfullt sätt - ibland leder till gryende förståelse från båda sidor, ibland leder det till att de tycker att jag är tokig.
  • Anonym (Fundersam)
    nattuw skrev 2019-12-27 16:08:42 följande:
    Hur tycker du att vardagslivet fungerar när du inte talar det lokala språket?

Själv har jag känt att livskvalitén blivit lidande då jag inte talat det lokala språket. Det även när jag haft tillräckliga språkkunskaper för att till nöds kunna göra mig förstådd.
    Numera ganska bra - jag talar i princip flytande engelska, och den yngre generationen här talar från flytande till hyggligt. Sedan kan jag enstaka fraser på franska, tyska, italienska, finska, spanska och några språk till.
    Och eftersom jag går till samma affärer och restauranger, samma försäljare på marknaden osv, så har personalen lärt känna mig lite smått och vet att jag inte talar samma språk, och så hjälps vi åt med pekande, teckenspråk, skrift och annat.
    Om det ska besökas vårdcentral, myndighet eller så, så får sambon följa med som tolk - helt accepterat och inget konstigt.

Fast det är klart, ibland känner man av att man missar samtal och möjliga vänner för att man inte kan språket - det är lite synd.
  • Anonym (Stefan)
    Padirac skrev 2019-12-28 12:33:11 följande:

Det är ju bra om man förstår hur olika begrepp används.  Du har alltså missförstått hur Obama använde begreppet assimilation.

en.m.wikipedia.org/wiki/Category:Cultural_assimilation

"Cultural assimilation is the process by which a person or a group's language and/or culture come to resemble those of another group. The term is used to refer to both individuals and groups, and in the latter case it can refer to either immigrant diasporas or native residents that come to be culturally dominated by another society. Assimilation may involve either a quick or gradual change depending on circumstances of the group. Full assimilation occurs when new members of a society become indistinguishable from members of the other group."

Det handlar inte om något missförstånd. Svensk mångkulturspolitik som lades som grund 1975 står i bjärt kontrast till all form av assimilation.

Här uppmanar vi invandrare att integreras och BEHÅLLA sina kulturella särarter snarare än att assimileras in i majoritetskulturen.

Kan du länka till NÅGON politiker i modern tid i Sverige som NÅGON gång framhäver assimilation som något positivt (oavsett definition)? Att Stefan Löfven eller Annie Lööf skulle utrrycka sig som Obama gjorde är fullständigt otänkbart.
  • Anonym (Stefan)
    Padirac skrev 2019-12-28 12:33:11 följande:

en.m.wikipedia.org/wiki/Category:Cultural_assimilation

Däremot är många svenskar förvirrade. De efterfrågar integration när det är uppenbart att de menar assimilation. De som gått längst och blivit "mest svenska" av alla invandrare är alltid de som får mest uppskattning av gemene svensk och anses "välintegrerad". Många säger också att invandringen "fungerade förr". Då uppstod assimilation snarare än integration då minoritetsgrupperna var så små att det i princip var omöjligt att inte assimileras.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Stefan) skrev 2019-12-28 16:19:29 följande:
    Däremot är många svenskar förvirrade. De efterfrågar integration när det är uppenbart att de menar assimilation. De som gått längst och blivit "mest svenska" av alla invandrare är alltid de som får mest uppskattning av gemene svensk och anses "välintegrerad". Många säger också att invandringen "fungerade förr". Då uppstod assimilation snarare än integration då minoritetsgrupperna var så små att det i princip var omöjligt att inte assimileras.
    Hur integrerar vi dom som inte vill integreras, som är "svenskar" men ändå inte?
  • Anonym (Stefan)
    Anonym (12345) skrev 2019-12-28 22:31:18 följande:

Hur integrerar vi dom som inte vill integreras, som är "svenskar" men ändå inte?

Det kan vi inte..Förr hade de inget direkt val. De, eller deras barn var i så liten minoritet att de blev assimilerade oavsett om de ville eller ej. Idag kan du leva i generationer med dina grupper utan att ens lära dig svenska.

Det är nu så mkt invandrare i Sverige att även om vi sprider dem jämnt över varenda kommun kommer det ändå uppstå stora enklaver.

Eftersom Sverige inte har någon tydligt utformad plan över hur man ska bete sig som svensk blir det också oerhört svårt att integrera sig in i något ingen riktigt vet vad det är eller definierat. Även en mexikan som levt i USA några månader känner sig som en "proud american" precis som Obama beskriver. USA är, oavsett om man gillar det eller inte, ett väldigt nationalistiskt land där alla måste "underkasta sig" den amerikanska drömmen. Detta vet alla på jorden och då råder det inte lika mycket förvirring när människor kommer dit.

Dock med det sagt. Om USA haft samma invandring per capita som Sverige haft de senaste 10 åren så hade hela det landet varit en total misär och krigszon vid det här laget. Vi hade pratat många miljoner tillströmmande varje år. Inget land i världen kan klara något så extremt som Sverige sysslar med utan stora komplikationer.
  • KillBill
    Anonym (Stefan) skrev 2019-12-28 16:19:29 följande:

Frågan är varför det är så viktigt för högernationella att likt den kommunistiska sovjetstaten assimilera befolkningen?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Stefan)
    KillBill skrev 2019-12-29 11:44:15 följande:

Frågan är varför det är så viktigt för högernationella att likt den kommunistiska sovjetstaten assimilera befolkningen?

Du är besatt av en mindre grupp. Frågan är varför vi har en intrgrationspolitik när det är uppenbart att gemene man i Sverige efterfrågar assimilation.
  • Padirac
    Anonym (Stefan) skrev 2019-12-29 10:36:15 följande:
    Det kan vi inte..Förr hade de inget direkt val. De, eller deras barn var i så liten minoritet att de blev assimilerade oavsett om de ville eller ej. Idag kan du leva i generationer med dina grupper utan att ens lära dig svenska.

Det är nu så mkt invandrare i Sverige att även om vi sprider dem jämnt över varenda kommun kommer det ändå uppstå stora enklaver.

Eftersom Sverige inte har någon tydligt utformad plan över hur man ska bete sig som svensk blir det också oerhört svårt att integrera sig in i något ingen riktigt vet vad det är eller definierat. Även en mexikan som levt i USA några månader känner sig som en "proud american" precis som Obama beskriver. USA är, oavsett om man gillar det eller inte, ett väldigt nationalistiskt land där alla måste "underkasta sig" den amerikanska drömmen. Detta vet alla på jorden och då råder det inte lika mycket förvirring när människor kommer dit.

Dock med det sagt. Om USA haft samma invandring per capita som Sverige haft de senaste 10 åren så hade hela det landet varit en total misär och krigszon vid det här laget. Vi hade pratat många miljoner tillströmmande varje år. Inget land i världen kan klara något så extremt som Sverige sysslar med utan stora komplikationer.
    Du har kanske inte erfarenhet från hur det var under 80-talet i de mest invandrartäta områdena. I vissa skolor fanns det klasser med 3 svensktalande barn och 15-20 finsktalande och resten som talade arabiska.

Du har en romantiserad bild av verkligheten och vet mycket lite om hur det var förr och vad som driver utanförskap och segregation.

Det finns tvärtemot vad du påstå en mycket tydlig bild över vad som är Svenskt. Om du kollar på WVS.kartan så ser du att allt det SD står för är mycket osvenskt. Sverige är ett samhälle präglat av individualism och modernism, förtroende för samhällets institutioner, sekularism mm..
Svar på tråden Invandrare och problem