AndreaBD skrev 2019-12-09 10:03:47 följande:
Ja, precis. Det hänger på att skapa relationer egentligen. Det kan förändra situationen ganska mycket, men det måste vara rätt grejer också. Ibland provar man något som man trodde skulle ge mycket och så funkar det inte alls. Man får lära sig av såna misstag. Helst bör man fråga en eller några som bor där och som vet hur folk reagerar, vad de kan tänkas nappa på.
Överhuvudtaget så är ju invandrare som är väl integrerade här en bra resurs för att lyckas integrera nya. Ge dem såna jobb - de som är intresserade av sånt arbete! Folk litar mer på sina landsmän och de vet också vilka hinder som kan finnas och hur man tar sig runt dem.
Då tycker jag faktiskt att pizzerior är ett bra exempel - drivs nästan alltid av invandrare som anställer sina landsmän, som då får jobb. Och visst, det är inget högstatusjobb, det kanske bara är deltid, men det är ett jobb och ett steg i rätt riktning.
Däremot har jag lite svårt för invandrare som anställer landsmän och sedan utnyttjar dem (vanligt i städbranschen, har jag fått för mig), men det uppskattar jag inte att svenska arbetsgivare gör heller.