• Anonym (om kvinnan får välja)

Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

Läste en tråd på Flashback där någon kille diskuterade hur många killar som var ofrivilligt sexlösa i vårt samhälle och vad det berodde på? Han menade att så var det inte alls förr och att även de killar som var i relationer ofta också var ganska sexlösa och otillfredsställda.

Som kvinna fick det mig att fundera på hur utveckligen har gått?

Vissa menar att mäns bristande testosteronbrist (om det nu finns någon sådan) och jämställdheten haft en mer feminiserande påverkan på män och gjort dem mindre sexiga, manliga, initiativtagande de till sex?

Andra menar att kvinnors självförsörjning och valfrihet är anledningarna?

Men i så fall betyder det kanske också att kvinnor förr i tiden i väldigt stor utsträckning haft sex mot sin egen vilja (våldtäkt) och faktiskt inte har så stora behov av sex alls om de får välja själv och med vem de vill?

Anledningarna till att män i alla tider  då kunnat ha ett regelbundet och för dem tillfredsställande sexliv med kvinnor är för att det tagit sig rätten att ha sex med dem? Detta är ju en skrämmande insikt?! Kan det vara så?

Vad tror ni?

Är det kanske först nu vi verkligen ser hur kvinnans sexualitet är funtad i sin egen fria form?

• Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?
  • KlantSmurfen
    Anonym (.) skrev 2019-11-26 14:03:28 följande: #196
    Du pratar om undantag och gör dessa till generella regler. Naturligtvis finns de sådana som blir avstängda på Flashback men det är relativt få.
    Det säger mer om dig, vad du läser osv. Flashback är så otroligt mycket mer än sexforumet.
    Ska du säga något borde du istället ta familjelivs sexforum som exempel. Det stämmer bättre överens med dina påståenden. 
    Flashback överlag har en högre intellektuell standard jämfört med familjeliv och det avspeglar sig i diskussionerna, även sexforumet.
    märker det på dina inlägg, som klippt och klistrat från vilken feministblogg som helst.
  • Anonym (Silverhätta)
    Anonym (Janna) skrev 2019-11-26 14:13:04 följande:

Haha, Flashback har en högre intellektuell standard! Den var bra!

Speciellt de delforum som handlar om relationer har verkligen oerhört intellektuell standard på flashback med alla de som forskar genom att göra fejkprofiler på dejtingappar, de som vill ta bort kvinnors rösträtt för att få kvinnor att sluta ha så mycket sex med olika män eller varför inte de som påstår att kvinnor borde ställa upp på sex med alla män som visar intresse för att visa tacksamhet mot män som stred i krig på 1700-talet eller uppfann turbinen
  • Anonym (A)
    AndreaBD skrev 2019-11-26 14:37:45 följande:
    Ja, här låter det ju som om ni har hamnat i otakt. Det är en sak om man verkligen gör sig oattraktivt genom att inte bara spela dataspel utan kanske gå upp i vikt mycket också, eller duscha sällan, så som hon innan beskrev det. 

Här är det väl så att ni måste prata och planera in saker som båda tycker är roliga. Ge inte upp, utan försök hitta på idéer, sånt som fungerar för båda.
    Håller med
  • Anonym (Silverhätta)

Det har ju gjorts mängder med undersökningar i västvärlden som kommit fram till att orsaken till att människor har mindre sex nu mot för 40-50 år sedan beror på att det finns så mycket aktiviteter människor ägnar sig åt på fritiden. Förr var nöjesutbudet typ en tv-kanal nu så finns underhållningsmedia av olika format dygnet runt, förr kom människor hem från jobbet och tillbringade fritiden hemma numera har människor en massa aktiviteter även efter jobbet antingen själva eller med barnen som ska träna ..

Vi jobbar mindre timmar nu än förr men har mindre ren tråkig fritid och blir då självfallet tröttare

• Anonym (Janna)
    Anonym (Silverhätta) skrev 2019-11-26 15:33:05 följande:

Speciellt de delforum som handlar om relationer har verkligen oerhört intellektuell standard på flashback med alla de som forskar genom att göra fejkprofiler på dejtingappar, de som vill ta bort kvinnors rösträtt för att få kvinnor att sluta ha så mycket sex med olika män eller varför inte de som påstår att kvinnor borde ställa upp på sex med alla män som visar intresse för att visa tacksamhet mot män som stred i krig på 1700-talet eller uppfann turbinen

Haha! Och den vanligaste frågan bland dom ämnestrådar som startas om kända kvinnor är fortfarande: Tar hon den i tvåan?
  • Postman
    Anonym (om kvinnan får välja) skrev 2019-11-26 13:59:55 följande:
    Jag skulle säga att en stor del av problemet mellan män och kvinnor och varför de tappar lusten till sina män är exakt vad du trycker på här. Att som du föreslår dra ner mängden ord och innehåll till ett minimum, en förenkling, en nedskalning av problematiken och en oförmåga att se nyanser och komplexitet. Helt fel väg att gå!

Hade fler män fungerat som Trz12 hade inte kvinnor tröttnat på sina män. Du visar exakt på hur simpla och ovilliga män är att ta till sig av problemet och utveckla sig själv...

Kanske har de allra flesta män en gräns och oförmåga att göra detta ungefär som att få en människa med ADHD att slutföra saker och koncentrera sig. Det är stört omöjligt om inte starka hjälpmedel tillförs.

Den kompromissen du talar om kanske även handlar om att den med minst förmåga måste steppa upp till en högre nivå istället för att kvinnan ska sänka sin flera flera steg neråt där allting simplifieras och blir ointressant. Människor behöver utmaningar för att växa och motiveras. Inte konstigt de tröttnar.
    Du verkar så förblindad så du läser inte blueblues inlägg ordentligt. Jag citerar blueblue med texten;
    Befinner man sig i en relation så handlar det mycket om uppoffringar från båda parter och kan man inte kompromissa så ska man inte vara där.

Man fokuserar inte direkt på vad som är fel utan hur man kan göra rätt så det passar för båda. Jag förstår om du har en negativ inställning om du alltid ska ha utgångspunkten att det är kvinnan som är den drabbade eller är den som måste sänka sig.

Ibland kanske kvinnan måste det, ibland inte, Ibland kanske mannen måste det, ibland inte, som sagt, det handlar om att kompromissa, kan man inte det ska man nog överväga att vara utan partner.
  • blueblue
    Anonym (om kvinnan får välja) skrev 2019-11-26 13:59:55 följande:

Jag skulle säga att en stor del av problemet mellan män och kvinnor och varför de tappar lusten till sina män är exakt vad du trycker på här. Att som du föreslår dra ner mängden ord och innehåll till ett minimum, en förenkling, en nedskalning av problematiken och en oförmåga att se nyanser och komplexitet. Helt fel väg att gå!

Hade fler män fungerat som Trz12 hade inte kvinnor tröttnat på sina män. Du visar exakt på hur simpla och ovilliga män är att ta till sig av problemet och utveckla sig själv...

Kanske har de allra flesta män en gräns och oförmåga att göra detta ungefär som att få en människa med ADHD att slutföra saker och koncentrera sig. Det är stört omöjligt om inte starka hjälpmedel tillförs.

Den kompromissen du talar om kanske även handlar om att den med minst förmåga måste steppa upp till en högre nivå istället för att kvinnan ska sänka sin flera flera steg neråt där allting simplifieras och blir ointressant. Människor behöver utmaningar för att växa och motiveras. Inte konstigt de tröttnar.

För de flesta av oss som lever i en relation så träffar man en kvinna eller man med snarlik intellektuell status och med snarlika förmågor i tal och skrift av den enkla anledningen att man förstår sin mot part. Det finns även här givet undantag men generellt så är det så.

Utan detta igenkännande beteende så kan jag garantera att de flesta av oss skulle känna stor osäkerhet i en relation. Det är lite som i en arbetsrelation, man gillar de kollegor bästa som man pratar samma språk som.

Skulle jag helt plötsligt börja flänga med konstiga formuleringar, gå ut på krogen, hänga med folk som jag egentligen inte längre känner så skulle detta garanterat skapa fler frågor än ligg.

Är du där emot en person som alltid ha levt de livet så träffar du garanterat någon med samma syn på livet och då är det inget fel i de.

Det jag menar är att i ett förhållande ska man ge lika mycket som man vill ha tillbaka.

Har hon haft en piss dag så kanske man ska säga att lagar du maten så tar jag tvätten o disken och nattar barnen ikväll älskling.

Lever man däremot i ett förhållande där man inte alls kan kommunicera utan enbart skyller på den andra så tror att sexlivet är dött pga andra saker.
  • Trz12
    New Dawn skrev 2019-11-26 10:07:07 följande:
    Jag håller med om att det kan vara så som du beskriver. Att kärleken är slut, men att man vill stanna i relationen pga omsorg om barnen, omsorg om varandra, rädsla för framtiden, ekonomiska och praktiska problem, och ja då kan inte något samtal i världen ändra lusten. Visst kan en vänskaplig, kollegial värme och vänskap ändå finnas. Det typiska för denna situation är att kvinnan i denna situation inte heller är intresserad av annan närhet. Hon vill liksom inte ta emot ickesexuella smekningar och hålla om sin man heller. En vänskaplig kram kan funka, samt "hälsningspussar", men i värsta fall inte ens det.

Om man är i detta läget finns bara en sak att fundera över och det är om relationen ändå är värd att stanna i, och det bör båda fundera på. Inte sällan kanske någon av dem väntar på något, som tex att barnen ska bli äldre, eller så skjuter man hela tiden fram tankar på skilsmässa till något tillfälle då det är bättre.... Vilket aldrig finns. Den som inte vill ha sex, i detta fall kvinnan, kanske kommer fram till att det minst jobbiga är att stanna, trots den obefintliga närheten, och hon stannar tills i så fall mannen ger upp. Det betyder inte att hon trivs med att leva utan sex, bara att alternativet skilsmässa är ett sämre alternativ.

Vad man som man kan göra i detta fall är att "lägga korten på bordet" och säga som det är "jag klarar inte av att leva i en relation utan sex och närhet" "vad ska vi göra? ". Det kan finnas situationer som går att lösa om man plötsligt möter varandra och inte gömmer sig för varandra i familjelivets vardag, men för det mesta är det nog kört. Vissa kanske kan acceptera någon typ av diskret öppen relation, men för det mesta är det nog bara ett steg mot slutet.

Jag vill dock backa bandet, för alla kvinnor som inte vill ha sex känner inte så här lite för mannen. Någonstans börjar det och det finns givetvis lägen då känslorna inte dött men lusten ändå uteblir, och då kan man komma till rätta med det, men sannolikt behöver man komma åt vilka känslor som gör att man inte vill ha sex.

Jag är rätt kåt av mig men till och med jag skulle tacka nej till sex mer än hälften av alla gånger om jag visste att det vi gjorde måste leda till att jag blev kåt. Då skulle jag nog svara "nej det funkar inte i dag", men eftersom att sex bara är en del av annan njutning, behöver jag varken säga ja eller nej till sex, utan i så fall bara till exakt det som sker. Min man kan alltså tom smeka utanpå mitt kön, utanpå de yttre blygdläpparna, och jag behöver inte ens då bestämma mig att svara på om jag vill ha sex eller inte. Kanske blir det inte mer än så alls, eller så blir det allt möjligt, eller så blir han kåt men inte jag och då tillfredställer jag honom, eller så blir bara jag kåt och han tillfredställer mig. Många kvinnor säger nej på en gång för de känner förväntan på att bli kåta och de tror, på riktigt, inte att de kan. Om man tror att man måste bli kåt kan det låsa sig av bara den "förväntan". Vet man dessutom att mannen blir tjurig och besviken ökar den inre pressen vilket sätter ytterligare käppar i hjulet. Har man dessutom svårt att komma och sex inte är så lätt att få skönt minskar ju förutsättningarna ännu mer.
    Wow vilken bra text! Jag tror detta stämmer väldigt bra in på väldigt många relationer. Var det jag försökte röra vid men du var bättre på sätta ord på det! Bravo!
  • Anonym (.)
    KlantSmurfen skrev 2019-11-26 15:12:54 följande:
    märker det på dina inlägg, som klippt och klistrat från vilken feministblogg som helst.
    Jaså? 
    Jag har inte läst en enda men du verkar ha läst desto mera.

Det är riktigt trist att män inte fattar allvaret utan åter  skyller sina egna misslyckande på andra som man dessutom försöker förminska. 
  • blueblue
    Anonym (.) skrev 2019-11-27 09:40:15 följande:

Jaså? 

Jag har inte läst en enda men du verkar ha läst desto mera.

Det är riktigt trist att män inte fattar allvaret utan åter  skyller sina egna misslyckande på andra som man dessutom försöker förminska. 

Det är ju exakt den inställningen som antagligen gjort att den tråd skapats.

Misstag begås även av kvinnor så varför drar du alla män över samma kam.

Måste ett osug på sex bero på att man gjort något fel?
Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?